Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

gereedschap

h-d
datum: 2006-03-29 16:37:06nr: 12049

ik heb meerdere vraagjes:
1) is engels gereedschap het zelfde als amerikaans of zit er verschil in? en zo ja hoe herken ik engels en hoe erken ik amerikaans?

2) op beurzen zie je vaak gebruikte steeksleutels voor weinig omdat ze oud en veroest zijn. hoe krijg ik zulke steeksleutels weer netjes en hoe behandel ik ze zo dat ze niet weer gaan roesten? en klopt de maat dan nog wel precies?

tk
datum: 2006-03-29 21:31:24nr: 12056

op het vaste land van Europa hebben we metrische maten, dankzij Napoleon. hij stelde de meter vast als eenheid van lengte. onze "metrische" schroefdraad is daar ook van afgeleid. aangezien "nappie" nooit engeland veroverd heeft bleven ze daar vasthouden aan inches, feet, miles, etc. etc., maar ook aan die vreemde soorten schroefdraad, zoals bv "witworth". er is ook nog een andere soort, naam is mij ontschoten. pas de laatste 10 Ó 15 jaar gebruiken de Britten metrische maten. de amerikanen werken volgens mij nog steeds met Engelse maten. In Canada werkt men nu ook met metrische maten. Engelse maten zijn in Engeland en Amerika gelijk, althans voor bouten, moeren, gereedschap en soorten schroefdraaf. hun inhoudsmaten verschillen weer wel. een Engelse gallon = 4,5 liter, maar een Amerikaanse gallon is geloof ik iets van 3 liter.
als je steeksleutels ziet met maten als 5/16 e.d. dan heb je met amerikaans/engelse maten te doen. 5/16 slaat dan op 5/16 van een inch. verhaal is vast niet compleet, maar helpt je hopelijk op weg.

kim
(choco_boterham bij hotmail punt com)
datum: 2006-03-29 21:47:40nr: 12057

Ik heb een dopsleutelset met zowel millimeter maten als inch maten en ik moet zeggen dat een groot deel van de amerikaanse dopsleutels compatibel zijn op bouten die normaal een mm-dopsleutel vereisen...Het maakt volgens mij niet echt uit of je nu amerikaanse maten of metrische maten koopt.

Roest gaat vaak weg met staalwol en als je je sleutels geregeld gebruikt gaan ze ook niet opnieuw beginnen roesten

tk
datum: 2006-03-30 09:49:54nr: 12061

nou ik ben het hier niet mee eens. probeer maar eens een vastzittende bout los te krijgen met een amerikaanse/engelse steek- of ringsleutel. hele grote kans dat je de kop helemaal dol draait. tuurlijk zijn er enkele maten vrijwel gelijk, maar dat geldt beslist niet voor een hele set.

h-d
datum: 2006-03-30 15:40:25nr: 12066

bedankt voor de reactie's tot ver. Ik hoop wel dat er nog meer reactie komen over het mooi krijgen en houden van gereedschap. Met de goed bedoelde opmerking dat het niet veel uit maakt welk gereedschap je gebruikt ben ik het niet eens en dan spreek ik uit eigen ervaring. Op mijn harley heeft iemand geprobeerd inbus bouten los te halen met europees gereedschap en daar na paste er ook geen amerikaanse sleutel meer in. ik heb toen een oude europese inbussleutel er in geslagen en toen kon ik de bout er uit halen en hem vervangen.

cavalli bianco
datum: 2006-03-30 17:47:55nr: 12067

Roestig gereedschap met "FERTAN" antiroestmiddel behandelen gaat goed.Wel vrij prijzig, maar zuinig in gebruik.
Verkrijgbaar bij automat.zaken.Geen andere aan laten smeren!
Gereedschap word zwart ,is ongevoelig voor benzine,thinner enz.
Kan evt. dun overgespoten worden.

peter
datum: 2006-04-12 09:46:05nr: 12246

Roestig gereedschap tijdje in de dieselolie laten liggen en dan met staalwol/borstel reinigen. Werkt ook prima voor roestige bouten en moeren of andere zaken en kost niet veel.

Paul
(Valentino30 bij home punt nl)
datum: 2006-04-17 20:18:35nr: 12342

Engelse en Amerikaanse bouten zijn absoluut niet gelijk. Ik heb voor mijn (Engelse) Villiers blok een set sleutels in inch maten gekocht en de meesten bleken helemaal niet te passen!
Na enig zoeken bleek dat er verschil zit in beide landen. De opgegeven boutmaten zijn wel hetzelfde, maar de kopmaten zijn anders. Zo heeft bv. een Amerikaanse 5/16 bout (ca. 7.95 mm diameter van de bout zelf, dus vergelijkbaar met M8) sleutelwijdte 1/2 inch (12.7 mm) terwijl bij een Engelse 5/16 bout de sleutelwijdte ca. 14 mm is (exacte maat in inches weet ik niet).
Amerikaanse bouten zijn de zogenaamde UNC en UNF (fijn draad) bouten, de Engelse heten Withworth. Voor ge´nteresseerden heb ik een Excel-sheet met de belangrijkste gegevens voor Metrisch, US en GB bouten, zowel normaal als fijn draad. Mail me even als je het wilt hebben.

Overigens bestaan er ook de zogenaamde "Metrinch" sleutels. Deze hebben een speciaal gevormde bek of ring waardoor ze zowel op Metrische boutkoppen als op Inch bouten passen. In dat geval maakt het niet uit of het US of GB maten zijn, gewoon de passende sleutel zoeken.
Ik vind ze zelf niet fantastisch (eigenlijk passen ze nooit echt goed), maar het werkt wel en is reuze handig als je maar af en toe eens afwijkende maat gebruikt. Voordeel is wel dat je er ook veel rondgedraaide bouten nog mee kunt loskrijgen omdat ze niet op de punten maar op de flanken aangrijpen.

Harley Harry
datum: 2007-11-30 14:41:44nr: 21602

Heb vaak ook hetzelfde probleem. Als je je gereedschap uitsluitend voor de bijhorende maateenheid gebruikt vermijd je problemen van zowel doldraaien van schroeven als van het gereedschap. Ik heb nu beide setjes en ga mij er niet aan wagen als ik niet onmiddellijk de juiste vind om het toch proberen los te draaien, zo hou ik ze netjes intakt.
Mijn oudere sets zijn allemaal gesleten door overdraaien van bout/moer/imbus schroef... heb het probleem niet meer.

Zo is een 3/16 niet exact een 5: (3 / 16) * 2.54 = 0.47625 en die 10de millimeters doen er echt toe.



dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-12-03 14:45:09nr: 21629

Even bijna "off topic". Dat Fertan doet inderdaad wonderen. Daarbij kruipt het als een gek tussen de meest smalle kieren.Wij verkopen het vanuit mijn werk ook voor de binnenvaart en klassieke Engelse auto's Het is ideaal voor Japans plaatwerk met dat gekken dubbele plaatwerk in spatborden enzo.
Ook mooi: dat Fertan doet zijn werk beter naarmate de omgeving vochtiger is. Voorar bespuiten met een plantenspuit wordt aangeraden. Metrinch is wat lomp spul vind ik. Door de manier van aangrijpen kan ik er vaak geen lekkere slagen mee maken. Maar dat op de flanken aangrijpen is weer helemaal top voor mij als Uralrijder.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2007-12-03 19:45:44nr: 21631

Koop gewoon een set METRINCH sleutels en doppen, past altijd op alle soorten bouten, moeren etc.c


Dr Kloyo
datum: 2009-11-20 17:12:45nr: 30847

Bij Louis.de is een heel leuk/goed setje te koop , dat past altijd
nr 10003663 heb ik ook , past op zowel engelse auto(spitfire) als op Morini/BMW en Harley.
Wat kan een mens nog meer wensen :-)

Rien
datum: 2009-11-21 21:27:20nr: 30861

Die Engelsen toch... Ze gebruik(t)en zowel aanduidingen met "W" voor de oorspronkelijke hexagon-grootte van de Whitworth-draad (BSW, BSF en BSC draadsoorten) als met "BS" voor de latere (WO-II) iets kleinere hexagon maatvoering (metaaltekorten in WO-II gaven aanleiding tot wat smallere koppen en dat hebben ze sindsdien maar zo gelaten...)

Als regel geldt dat de "W" aanduiding de diameter van de draad aangeeft (en niet de hexagon boutkop of moer). Ooit heeft iemand bedacht dat verschillende maataanduidingen voor dezelfde draaddiameter handig kon zijn... Nou, dat is niet handig, want 5/16W is hetzelfde als 3/8BS. En 7/16W = 1/2BS. En ... En.. Enzovoorts...
Zie bijvoorbeeld de tabel in
http://www.samstagsales.com/whitworth_table.htm

De Úchte logica achter de twee benamingen voor exact dezelfde maatvoering is me niet duidelijk, maar met die tabel heb ik meestal wel het goede gereedschap in mijn handen....

Americaanse inch aanduidingen zijn wat eenvoudiger, want die geven normaliter de diameter van de kop of moer aan tussen twee rechte vlakken (across flats, oftewel AF aanduiding). Dus eigenlijk net als de metrisch M7 en M12 aanduidingen: het getal geeft de diameter van de kop of moer aan en niet van de draad!

En om 't dan compleet en nog moeilijker te maken: er zijn best wel wat steeksleutels die zowel de Engelse als de Americaanse maatvoering hebben. Maar attentie daarvoor, want vaak is de maatvoering voor de ene aanduiding perfect (bijv 1"AF voor de 1" hexagon UNC) maar nÚt niet voor de ander (want 5/8BS geeft eigenlijk bouten van 1,01 inch hexagon diameter...)

Op zo'n sleutel staat dan bijvoorbeeld de aanduiding
5/16W-3/8BS-1AF

Op de gereedschappensite van Horizon kun je wat voorbeelden zien van deze heerlijke chaos...
http://www.hor-i-zon.com/catalog/product_pdf/kdwrenches.pdf

Ongetwijfeld zijn er specialisten op handgereedschapgebied, of boutenterrein, die mij corrigeren of aanvullen.... Laat maar horen/zien...

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-11-22 11:21:02nr: 30862

@ Rien: Ah, werkt dat zo! Bedankt!

De Metrinch spullen zijn nu blijkbaar licentie vrij, want veel goedkoper geworden. Het aanpakken op de flanken is top. Maar het systeem zorgt er voor dat je maar bar weinig 'slag'kan maken. Dat is vervelend als je in kleine ruimtes werkt

Thijs Blatter
(thijstool bij hetnet punt nl)
datum: 2010-04-02 21:27:30nr: 31983

Ik heb goede ervaring met RUSTYCO, een roestverwijderaar die geen schuren of zandstralen vereist en het werkstuk dus niet beschadigd en alleen de roest aanpakt. Je kunt het oplossen in een emmer water waarna je het werkstuk onderdompeld en na een of twee uur afspoelen onder de kraan met een zachte borstel en het blinkt je weer tegemoet!
Er is ook een gel die je over de roest aanbrengt op stukken die je niet kunt onderdompelen. Te koop bij,
VOCOR INTERNATIONAL te Geldermalsen. www.tools.vocor.nl

Jelmer
(t140darkrider bij hotmail punt com)
datum: 2010-04-04 11:04:37nr: 32005


zal dan ook naar maar even vertellen waarom een Engelse fiets fijn schroefdraad heeft.

deze motors trillen nog al en fijner schroefdraad betekend meer wikkelingen over de zelfde lengte dan Europees

Gr Jelmer

kip en ei
datum: 2010-04-04 16:21:52nr: 32010

En als ze niet zouden trillen, dan zouden de Engelsen metrische draad hebben gebruikt?

Jelmer
(t140darkrider bij hotmail punt com)
datum: 2010-04-06 08:45:33nr: 32031


Nee want dat is niet hun meet systeem. Dat kon je al eerder kon lezen.



mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-04-06 11:09:22nr: 32032

Jelmer, ach nee, laat ik er ook maar niet op reageren...hahaha!...

Pieter
datum: 2010-04-06 16:19:08nr: 32033

Er bestaat ook nog zoiets als "Metrisch fijn" maar wat een dom gelul, sorry....




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl