Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

chroomrand kilometerteller

J.Boer
(jboervanooy bij hotmail punt com)
datum: 2007-11-29 21:52:30nr: 21593

Hoe is een nieuwe chroomrand vast te klemmen of beter om te vouwen rond de oude kilometerteller?

tk
datum: 2007-11-30 22:10:44nr: 21608

Ik heb een keer gezien: de km teller werd ingeklemd in een draaibank. Vervolgens duwde een metalen wiel(tje) o.i.d. het stuk van de chromen ring "om". Beetje lastig uit te drukken. Resultaat was perfect.
Was een bedrijf in de buurt van Rotterdam. Vaak moet er ook nog een rubberen ring onder de chromen ring, om de teller waterdicht te maken.

w.janssen
datum: 2007-12-02 16:12:14nr: 21621

Goed idee met een draaibank. Het kan ook handmatig. teller op een dun rubber (muis)matje leggen goed aandrukken en voorzichtig met bv spatel beetje bij beetje voorzichtig omdrukken daarna omgebogen rand met ciliconenkit afdichten.

Eddy
(eddy.cailliau bij telenet punt be)
datum: 2007-12-07 17:28:22nr: 21670

Het "omplooien" op een draaibank heet "forceren". Op deze manier kunnen volledige (bolvormige) werkstukken worden gemaakt. In de industrie wordt dit op een forceerbank gedaan, een machine die inderdaad veel weg heeft van een draaibank. Heb ter info effe "gegoogled" en op de website is een en ander te zien daaromtrent.
http://www.md3.nl/ned/html/frameset_1.htm

Pieter
(omplooien bij tellerrand punt nl)
datum: 2007-12-08 10:58:28nr: 21675

Heb ooit es een tellerrand bij "Lasaulec" laten monteren op een oud type vdo tellertje. Dit ging gewoon met een soort persje en niks in een draaibank. Ik weet zeker als de teller uit de opspanning van je draaibank vliegt, dat je heel lang spijt zult hebben van deze actie. Je gehele teller gaat dan zeker naar de ....!!
Dit is echt werk voor specialisten, in automotor kassiek staan ook wel een adressen van hierin gespecilaiseerde bedrijven.

Pieter

tk
datum: 2007-12-08 14:03:53nr: 21677

Beste Pieter,
ik twijfel niet aan mij eigen waarneming. Het gebeurde écht met een draaibank door een zeer ervaren monteur. Anders zou ik dat hier toch niet schrijven. Resultaat was perfect. Glas heel. Chromen rand heel strak om de teller. (Zelf kan ik dat trouwens niet). Ik schreef alleen dat het daarmee mogelijk is, meer niet.

Pieter
datum: 2007-12-08 21:44:35nr: 21680

tk

Ik geloof je, maar wil alleen maar aangeven dat dit acties zijn welke door een onervaren persoon beter maar niet op een draaibank gedaan kunnen worden. Je heb zo je zeldzame teller kapot en dat zou zonde zijn.

Gr Pieter




tk
datum: 2007-12-09 18:37:23nr: 21691

Beste Pieter,

dan zijn we het eens. Inderdaad werk voor specialisten!

H.W.Weirauch
(hwweirauch bij hotmail punt com)
datum: 2009-11-06 01:03:43nr: 30696

Had een tijdje geleden een erg verkrast glas op de teller van mijn MZ.
Dus de teller op een doekje op de keukentafel,en met veel geduld en meermaals ronddraaien de rand met een kleine schroevendraaier mm voor mm opengepeutert,totdat je hem ervan af kon pakken.De kleine krasjes die je dan maakt,zijn niet meer zichtbaar als je hem later weer omdraait!Een goed glas uit een andere(kapotte)teller erin,en even voorzichtig met een houten verfroerstaafje of wasknijper de chroomrand er weer omheen gevouwen.Gaat heel goed en is weer dicht ook,want water loopt niet omhoog!Dus je hoeft niet perce' voor alles een specialist te zijn!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl