Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

balanspijp laverda

Timmermans Etienne
(annieleenaerts bij skynet punt be)
datum: 2008-02-22 17:04:34nr: 22546

Kan er iemand mij zeggen of een balanspijp van een LAVERDA 750 SF
echt noodzakelijk is ,ik wil er namelijk op mijn motor 2 uitlaten
ipv 2 in 1 zoals nu het geval is ,voor de duidelijkheid het is een
Laverda sf3

iwan
datum: 2008-02-23 17:09:14nr: 22567

Bij http://laverda-paradies.de kan je laverda onderdelen bestellen ik zie hier dat alle uitlaat systemen voor 750 die ze hebben een balans pijp hebben zal dus wel een rede hebben.
Je kan altijd Gijs van Dijk in Driebergen advies vragen.



Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-02-23 18:34:20nr: 22571

Een balanspijp zorgt voor en beter koppel bij lage toeren.

sjors
datum: 2008-05-27 22:35:07nr: 24085

balanspijp nooit verwijderen ,....of de "looks" moeten belangrijker zijn dan pk's ,.....want je raakt 'r wat kwijt...

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2008-05-28 12:28:56nr: 24089

T'is geen Laverda, maar een BMW waar ik het nu even over ga hebben.

Heb mijn R75/5 van 1972 omgebouwd naar een caferacer achtig type, hier moesten dus ook andere uitlaten op, het liefste zo open mogelijk.
BMW heeft in dit geval de balanspijp voor het motorblok zitten, had nog een paar oude voorbochten, dus balanspijp er tussenuit en de gaten met plaatjes dichtgelast.
Uitlaatdempers waren helemaal open, dus dat moest goed gaan(dacht ik).

Kwam dus niet verder tot 4500-5000 rpm en slecht lopen, verschrikkelijk.
Op aanraden van kenners op een ander forum de balanspijp er weer tussen gezet(na lang experimenteren zonder de balanspijp) en het spul liep perfect.

Nu dien ik er bij te vermelden dat ik van alles aan het blok had veranderd, Dellorto's er op, snelle nokkenas, lichter vliegwiel etc.etc.
Wist dus op een gegeven moment niet meer waar te zoeken, balanspijp heeft dus wel degelijk nut, ter vergelijking:

Standaard uitvoering kon tot 6750 rpm, momenteel tegen de 8000 of er overheen.


sjors
datum: 2008-05-28 18:14:32nr: 24091

"open uitlaten" op een 4-takt is ook een oud achterhaald idee .


Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2008-05-28 18:57:34nr: 24094

Toch niet weer zo'm milieufreak die niet tegen lawaai kan hoop ik.

Is zeer fraai om met die oude motorfietsen met veel sound rond te denderen, zelfs de politie vindt het vaak mooi.

Vraagsteller heeft het trouwens niet over lawaai geloof ik, ouderwets als ik ingesteld ben hoort lawaai bij mij.
Een ander hoeft die mening niet echt te delen.

Wat betreft het rijden zonder de balanspijp, denk dat de constructie bij een Laverda dit ook niet zal toelaten, bij een boxermotor werkt het elkaar in elk geval tegen.

sjors
datum: 2008-05-28 21:17:06nr: 24096

niet gelijk blèren ,...
ik rij zelf op een Harley FLSTC ,....dus plof ik ook een tikkeltje.
Maar ,...je weet als geen ander dat bijv dragpipes geen meerwaarde voor het motor-vermogen opleveren.
Alleen het kabaal neemt toe ,....en het vermogen neemt af !
Mooi of niet mooi ....( in een groep mogen die stofzuigerstangen wel achter me rijden ) :)
En balans-pijppies doen 't op alle motortjes beter .

biker-groet.

Jelmer
(t140darkrider bij hotmail punt com)
datum: 2010-04-13 00:25:29nr: 32112

Hallo,

dit onderwerp wil ik meer over weten.

oude 2 cilinders zo als mijn triumph bonneville van bj78 heeft heen een balans pijp zo HOOG mogelijk zo als het hoort!!!

Maar als ik dit nu ook op mijn GS 750 een balans pijp monteer 2 in 1 uitlaten heeft dit dan het zelfde resultaat!?

er komen megaton dempers onder de motor

Wie weet het!

loud pipes save lives

Gr Jelmer

sjors
datum: 2010-04-13 21:30:07nr: 32122

ik snap die hele zin niet die begint met..... "Maar"

Jelmer
datum: 2010-04-13 22:54:01nr: 32124


Wat ik mij afvroeg bij een GS 750 Suzuki (4 cilinder).

Sjors je weet wat 2 in 1 betekend!? dit 2X!

twee dempers dus aan elke kand ! als ik nu op die 4 cilinder een balans pijp zet wat gebeurd er dan. een balans pijp is voor 2 cilinders.

haalt het dan wel iets uit meer power/rustiger lopen!?

En naar mijn speling moet je niet kijken A.U.B. ben woord blind.

Gr Jelmer




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl