Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Waarom vastlopers Norton 16H zijklepper?

W. Kuijpers
(w.b.kuipers2 bij Freeler punt nl)
datum: 2002-12-30 13:02:00nr: 2560

Mijn Norton 16H, 1937, zijklepper heeft voor de tweede keer in korte tijd een vastloper gekregen.
Waarom?
De 1e keer was mijn schuld, aan het eind van een lange tourrit, een lang stuk 80-85 km/uur, lekkende olietank, dus aan het eind te weinig olie, en een te krappe afstelling.
Echter een overmaats zuiger gemonteerd en de standaard afstelling van de carburateur op orde. Er leek geen vuiltje aan de lucht.
Echter na 100 km inrijden gebeurde hetzelfde.
Omstandigheden: koud, 10 graden. Na een rit van ca 20 km reed ik gedurende 10 minuten op een easy snelheid van 70 km/uur. Weer het klemmen, stoppen en aan de kant. Gelukkig kwam ik er nu met een paar nieuwe zuigerveren vanaf.
Maar olie (Penrite inloop olie) plenty en een standaard afgestelde carburateur.
Omstandigheden die een vastloper m.i. niet rechtvaardigen. Maar toch!
Ik ben nu wel heel nerveus om de weg weer op te gaan.
Zie ik iets over het hoofd? Zit er nog ergens anders iets? Wie heeft een idee of een ervaring met gelijke problemen?


Kees de Groot
(Kees de Groot bij hotmail punt com)
datum: 2002-12-30 21:36:00nr: 2564

Hoewel ik geen ervaring met jouw type Norton heb toch een antwoord.
Ik ga er vanuit dat alle toleranties en afstellingen goed zijn,
Je schrijft dat na 100 km inrijden de zuigerveren beschadigd zijn, zijn dat aaneengesloten km's ?
Wat ik zou doen tijdens het inrijden is het volgende, superbenzine gemengd met Av-Gas 100LL (benzine voor zuigervliegtuigen) 5 liter super op 1 liter Av-Gas.Het lood in av-gas smeert ook de zuigerveren. Na revisie niet meteen gaan rijden, maar een grote ventilator voor het blok zetten, motor starten en motor met wisselend toerental laten draaien maximaal 5 minuten, helemaal laten afkoelen weer starten , dit in totaal 3 a 4 keer doen. Hierna pas gaan rijden en dan niet langer dan een minuut of 15.Dit herhalen tot Ī4uur gereden is.
Waarom ? De eerste paar uur loopt een gereviseerd blok het heetst.Het kost wel wat tijd natuurlijk. Is de Penrite olie wel goed ? Wat is er anders aan een inloopolie ? Minder anti-slijtage eigenschappen zodat de zuigerveren snel inlopen ? Misschien is een gewone olie wel beter.
Succes !
Laat even horen hoe het opnieuw inrijden afloopt.

Heije Meinders
(hmeinders bij planet punt nl)
datum: 2002-12-31 11:47:00nr: 2565

Heb je de opbrengst van de oliepomp gecontroleerd? Een Norton-oliepomp slijt nogal; indicatie: je olietank loopt 's zomers binnen een week leeg in het carter. Je kunt het zaakje wat opfrissen door de oliepomp te demonteren, de staat van de tandjes te controleren; axiale speling speling kun je weg halen door eerst de zijkant van de tandwielen glad te schuren en daarna het huis te vlakken tot de tandwielen precies opgesloten zitten. Een droge pomp loopt dan net iets aan, zodra je hem smeert voel je geen weerstand meer.
Welke zuigerspeling heb je gebruikt bij de revisie? 0.05 is te weinig voor een zijklepper die nogal heet wordt, ik denk eerder aan 0.09 tot 0.12, raadpleeg even het handboek voor de juiste zuigerspeling (heb ik hier helaas niet niet bij de hand).
Daarnaast zou ik met een net gereviseerde 16H de vierde versnelling niet gebruiken, als je 70 rijdt heb je misschien iets te weinig toeren, vooral als je net een beetje tegenwind hebt, hij wordt dan gloeiend heet en loopt vast. Ik zou een beetje in tweede en derde rondrijden en het toerental een beetje varieren, hij moet vooral soepel lopen, niet teveel toeren maar ook absoluut niet te weinig i.v.m. de smering. Pas na 500 km. de vierde eens keer gebruiken
Daarnaast heb ik het zelf mee gemaakt dat mijn ES2 vastliep na revisie omdat toch de carburatie niet in orde was; hij kreeg teveel benzine, werd bovenin schraal en liep na 500 km. (lichtjes) vast

nanko de vries
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2003-01-13 10:17:00nr: 2589

In het laatste nummer van Piled arms,lijfblad BSA, een stukje gelezen over "groeiende"zuigers.Een slechte aluminium legering bevat te veel waterstofgas,door hitte zet dit uit en neemt de diameter toe.Gebruik een zuiger van onverdachte kwaliteit is het advies.sterkte !Nanko

patrick vanasbroeck
(p.asbroeck bij uk punt betalasermike punt com)
datum: 2003-01-14 19:02:00nr: 2593

1.Controleer alle olieleidingen en boringen op vervuiling of verstopping. Is er soms teveel vloeibare dichting gebruikt?
2. leg je hand tegen de cylinder bij het rijden. Je moet er je hand effe tegen kunnen houden echter zonder je hand te verbranden. Dan is de bedrijfstemperatuur OK.

harry daverson
(gihaho bij hotmail punt com)
datum: 2003-01-15 18:14:00nr: 2594

ga met je verhaal naar een goed revisi
bedrijf en laat je zuigerveren zien
De inloop olie weg gooien, dit is voor jou motor uit die tijd gelul

doe er gewone olie in volgens de boekjes
naald een stand hoger als het boekje
de zuiger laten slijpen volgens de juiste maten en inrijden volgens heije

geen ventilator of weet ik veel
gewoon rijden eerst een beetje in de woonwijk, afkoelen, alles nalopen, weer een keer, goed afkoelen en dan
na 5 km op een rechte weg
met een gang van ongeveer60km peruur
gas dicht en meteen afzetten en de
kleur van je bougie controleren hij moet
koffiebruin zijn of iets donkerder
na 100 km de olie vervangen ,tankje spoelen en nu weer het zelfde
het is belangrijk dat je met het geleidelijk verhogen van je snelheid
steeds je bougie blijft controleren
maar dan na een rit van 10 15 km aan een gesloten zonder dat je veel van je gas af moet
70 is denk ik toch al een redelijke
flinke gang voor zo'n motor met pas een nieuwe zuiger
je had de zuiger veren toch goed gemonteert...... in de juiste stand en
evt niet op zijn kop

nog een tip, koop een b,v harley-davidson oliepeilstok met temperatuurmeter en hang die in je tank na een stop ( wel ommiddelijk)


Ton Fuun
(tosaco bij kabelfoon punt nl)
datum: 2003-01-19 23:40:00nr: 2610

Met de toleranties van vroeger en de olieŽn/benzines van nu?? Kan nooit goed gaan.
Geef dat ouwe spul wat ruimte en laat het wat rammelen, het is geen JAPANNER.

Fuun

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2003-08-15 20:59:48nr: 3132

wat hebben ze bij dat revisiebedrijf gedaan? haddn ze daar ervaring met oude zooi? soms willen ze nog wel eens klassiekers met moderne tolerantie reviseren en dan krijg je dingen wat jij nu hebt

marcel vredeveld
(marcel.vredeveld bij hetnet punt nl)
datum: 2003-10-08 20:12:21nr: 3379

Ik vind het allemaal prachtige verhalen, ik rijd zelf motorfietsen van 50, 60, en 75 jaar oud. Gewoon rustig inrijden, doe er maar 1000 km over, dan voel je wel dat zon blok los komt. Enne...geef een beetje bovensmering { oftewel een scheutje olie in de benzinetank}Succes ermee!

c.megens
(c.megens3 bij chello punt nl)
datum: 2003-10-08 22:16:59nr: 3380

hallo marcel
wil even reageren op jou boven smeren
als je olie mengt met de benzine in een kleppen motor bereik je een ding dat hij nog vlugger gaat
kolen op de zuiger er wordt nix gesmeerd behalve de inlaatklep rand en dit heeft geen nut

bekijk maar eens goed de werking (smering) van de
2 en 4 tact motoren

c.m

marcel vredeveld
(marcel.vredeveld bij hetnet punt nl)
datum: 2003-10-09 20:09:18nr: 3383

Wat dacht je van de zuigerveren? Ik praat uit 40 jaar ervaring, en met mij velen binnen de vmc. Dus niet zomaar op de theorie afgaan maar eens naar de praktijkervaringen van een ander luisteren.En...eerst proberen en dan reageren.

cm
(c.megens3 bij chello punt nl)
datum: 2003-10-10 10:25:30nr: 3384

hallo marcel

je hebt 40 jaar ervaring , waarin ?
door er mensen gaan proberen is het hier zo druk bezocht, maar ga er maar van uit dat in het boekje van de norton niet staat, olie bij de benzine doen ! DUS er is iets fout bij het reviseren gegaan of in rijden en daar moeten we achter zien te komen, niet van die oplossingen in de aard van ik moet nog voor het donker thuis zijn
al moet ik ....... doen as ie maar weer rijdt
V.M.C. ken ik goed daar zitten ECHTE vaklui en
ras echte HOBBYBOB figuren bij dus welke ben jij?


m.v.g cm

Heije Meinders
datum: 2003-10-15 20:04:12nr: 3402

Ik heb vorig jaar ook met bovensmering gereden, de reden was dat een uitlaatklep af en toe bleef hangen in de geleider van mijn Norton. Ik weet het, niet mee doorrijden, maar je wilt wat (=rijden!). Dus een beetje tweetactolie door de benzine gemengd (1 : 125 ongeveer), resultaat perfect! Bovensmering smeert dus meer dan alleen de inlaatklepgeleider, bovendien verbrandt moderne tweetactolie bijna helemaal waardoor je nauwelijks koolaanslag hebt. Ik heb inmiddels wel de klepgeleider vervangen door een van ander materiaal.

marcel vredeveld
(marcel.vredeveld bij hetnet punt nl)
datum: 2003-10-15 20:39:34nr: 3403

Bedankt Heije, hieruit blijkt dat dit soort oplossingen wel degelijk werkt. Alleen jammer dat zo"n leuke site een beetje bedorven wordt door dat soort figuren dat alleen maar een hoop commentaar heeft, maar geen verstand van techniek zelfs niet als je ze aan het verstand probeert te brengen dat je dit in de praktijk allang een keer meegemaakt en ook opgelost hebt. Hopenlijk kan de meer verstandige motorrijder het onderscheid maken. vr. gr. Marcel

luik
datum: 2003-10-16 09:16:42nr: 3404

leg uit leg uit
Hoe kan in godsnaam de olie in de benzine bij
jou uitlaat klepsteel komen ????????????

tip voor de webmaster : begin een site met de naam
'' ik heb iets geks meegemaakt ,,

en dan onderverdeelt in 0 jaar ervaring
10 jaar ervaring
20 jaar ervaring
leipe verhalen



effe terug naar het begin en nogmaals iemand heeft een FOUT gemaakt bij de revisi van de norton
of het inrijden is niet volgens het boekje gegaan

luik


Webmaster "S"
(WebmasterS bij motorfietsweb punt nl)
datum: 2003-10-16 09:20:45nr: 3406

Tip van de WebMaster:

Als we er nu eens vanuit gaan dat een ieder te goeder trouw reageert, dan is het ook niet nodig om op de man te spelen.

Heije Meinders
datum: 2003-10-16 11:48:06nr: 3405

Deed vroeger lood in de benzine niet in beperkte mate hetzelfde? Het was daarom maar een probeersel, en het werkte, zodra ik weer reed zonder olie hing hij af en toe weer; vraag mij niet om ingewikkelde theorieen uit te leggen, daar ben ik te dom voor.

Hans Dunsbergen
datum: 2003-10-18 01:56:05nr: 3414

Vrienden (en vriendinnen)

Is er wel goed GELEZEN ?. Kennelijk willen alle reageerders super technisch zijn of lijken.
Ga terug naar de vraag/het probleem !!

Kijk nog eens goed naar de vraag en de antwoorden/
oplossingen 2564 en 2565 !!!!!!!!!!
Al die lul-verhalenvover olie, we praten over een
machine uit 1937. De olie van nu = vele tientallen beter dan de "wonderolie" van toen en
toch loopt hij vast !!!!!!!!!

2 mogelijkheden: De antwoorden 2564 en 2565.

De oliepomp heeft geen opbrengst/vermogen (versleten) of het oliekanaal is verstopt.
Een machine uit die tijd met de olie van nu, moet
ons allemaal overleven.
Dus is er een technisch probleem !!!!!!!!!

Hans D.











Wil
(w.b.kuipers2 bij Freeler punt nl)
datum: 2003-10-18 15:04:01nr: 3415

Beste mensen,

Als starter van deze discussie mijn hartelijke dank voor de reacties en het meedenken. Ik heb er veel aan gehad. Deze keer had ik de man van het revisie bedrijf gevraagd om iets meer tolerantie te geven. Dit deed hij duidelijk met pijn in zijn hart. Blijkbaar raakt het wegslijpen van een paar honderdste kostbaar vlees uit een cilinder, iemand in zijn ziel.
Het inrijden heb ik zeer rustig, met korte stukken, gedaan. Ingereden met normale olie. Inmiddels zijn er zo'n 1300 km achter de wielen waarbij nu ook wat langere stukken met een snelheid van ca 75 km per uur.
Het leed lijkt geleden.
Inderdaad Heye, mijn oliepomp lekt wel wat, maar nog geen lege olietank in een week tijd.

Ik ben het er mee eens dat iemand met veel ervaring OVER HET ALGEMEEN meer zinnige dingen te zeggen heeft dan een leek. Aan de andere kant kan een leek toch ook wel zinninge dingen zeggen als die iets daadwerkelijks gemeten en ervaren heeft.
Een vinnige discussie (zonder op de man te spelen)levert mijns inziens altijd meer op dan een gezapig gemurmel.
Ten slotte: soms werkt iets op een manier die we niet begrijpen. Dan zijn we allemaal nog een beetje dom in het waarom. "Bovensmering" waarbij de olie toch helemaal verbrand is, hoe
kan die werken op de smering van de uitlaatklep??? Dat snap ik niet. Maarja, als het mogelijk werkt??? Is het dan niet het proberen waard?
Wil


jack
datum: 2007-05-30 20:28:46nr: 19191

marcel heeft gelijk.bovensmering heeft wel degelijk nut,smeert inlaatklep en de cilinderwand tijdens aanzuiging en compressieslag(bij 2tact toch de enige smering)natuurlijk krijg je wat koolafzetting,maar de extra smering is alleen tijdens inrijden. groetjes,jack.

fred
datum: 2007-05-30 20:51:37nr: 19193

boven smering................
nog nooit gezien op nieuwe motoren vroeger niet, en nu niet
neem aan dat dit een eigen uitvinding is ?.

jack
datum: 2007-05-30 21:47:43nr: 19195

beste fred
vroeger verkochten ze blikken bovensmering olie
(ben in het bezit van een blikje met tekst "BOVENSMERING" van shell)
staat ook in oude motorboekjes.

groetjes jack

mart
(martooms bij kpnplanet punt nl)
datum: 2007-05-31 20:23:02nr: 19205

In de 70er jaren kwam ik bij motothuis Verlinden langs,,s'avonds motors in de showroom bekijken..
Verlinde duwde juist 'n manx naar buiten,,
Pas gereviseerd,,,blikje Castrol bovensmering in de tank,
En hij brulde weg,,
Bovensmering,,, toen,met de oliŽn van toen,gebruikelijk en effectief..

L klinkhamer
(klinkhamerlj bij hotmail punt com)
datum: 2010-08-04 08:26:39nr: 33450

al die vreemde olie merken , doe gewoon 50cc olie in je benzienetank en laat alles een beetje rammelen je zit volgens mij te veel in je boekjes te lezen.
gebruik maar gewoon wat HD30.
en als je denkt dat er moet worden ingereden dan is de booring te klijn.
heb je je slotspeling ook gezien mag niet groter zijn dan 1mm.
veel sukses.

fred1
datum: 2010-08-04 10:24:52nr: 33452

He He

Na 8 jaar het goede antwoord

arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2010-08-04 10:48:11nr: 33454

Ik kan me voorstellen dat met de olie van 40 jaar terug 'bovensmering'een nut kon hebben.
Met de huidige olie zou -mits de juiste toleranties aangehouden- dit toch niet meer nodig zijn?
Mocht men voor de zekerheid bovensmering willen gebruiken, kun je, denk ik.. het best olie gebruiken dat er speciaal op gemaakt is om goed te mengen met benzine. Dit heet tweetaktolie..




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl