Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

carterontluchting BMW R12

Filip Clauwaert
(filip.clauwaert bij skynet punt be)
datum: 2003-03-25 12:27:00nr: 2767

De motor van mijn R12 loopt goed maar via de carterontluchting stoot hij redelijk veel olie naar buiten. Het is wel zo dat de ontluchting tot onderaan de motor open is, daar de bus, aan de voorkant van de motor, waar het ontluchtingspijpje op zit volledig doorboord is wat volgens mij niet origineel is. Bij het afzetten stroomt meestal enkele seconden olie uit de opening onderaan. Wie weet raad?

paul diergaarde
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-05 09:45:27nr: 50064

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn R12. Zou er iets verkeerd gemonteerd kunnen zijn waardoor de ontluchting perst ipv zuigt? Wat is uiteindelijk de oplossing geweest?

groet,

Paul

Gert
datum: 2017-10-05 13:00:04nr: 50066

Als ik dat als buitenstaander zo lees denk ik: het zou theoretisch zo maar kunnen dat het om dezelfde motor gaat - dan was de oplossing dus: "verkopen" :o))

Filip
datum: 2017-10-19 12:09:39nr: 50122

Paul,
Ik heb eigenlijk de oplossing zelf gegeven. De bus, aan de voorkant van de motor, waar het ontluchtingspijpje op zit is volledig doorboord en dat mag niet. De opening in de bus mag enkel naar boven zijn. Als jij spreekt van persen ipv zuigen dan zit misschien uw opening naar onder ipv naar boven zodat de druk niet weg kan en dat leidt tot persen. De oplossing is zeker niet verkopen, daar kan je alleen maar spijt van hebben

paul
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-19 12:49:08nr: 50123

Filip,

Dank voor je reactie. Ik heb de deksel van de ontluchting losgemaakt. Daarachter zit een schijf die meedraait met het nokkenas tandwiel. De schijf heeft twee gaten 180 graden tov elkaar. Deze komen net voor het BDP en ODP in verbinding met de buitenlucht via de ontluchting. Lijkt me OK en kan ook niet anders gemonteerd worden. Wat bedoel je precies met de bus van de ontluchting? Waar zit de doorboring? Ik voel nu bij lopende motor een constante luchtstroom uit de ontluchting. Lijkt op een doorblazen naar het carter maar de compressie van beide cilinders is goed!?

albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-10-20 21:13:28nr: 50124

De schijf zit op de nokkenas. De nokkenas draait het halve toerental van de krukas. Daarom zitten er ook 2 gaten in de schijf. Hierdoor komt bij elke hele omwenteling van de krukas 1 van die 2 gaten voor de opening. 1 hele krukasomwenteling is namelijk een halve omwenteling van de nokkenas. De verbinding naar buiten moet open zijn als de zuigers bij het ODP zijn. Gaan ze daarna weer richting BDP dan creŽer je een vacuum in het blok wat het lekken van pakkingen en keerringen tegengaat. Als het olieniveau aan de hoge kant is verlies je vaak ook olie via de carterontluchting. Dat is vaak ook het geval bij te dunne olie.
Albert

paul diergaarde
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-21 11:43:49nr: 50126

Beste Albert,

Zoals je het systeem omschrijft zo ziet het er bij mijn R12 ook uit. Ik
kan geen verkeerde montage vinden en die is eigenlijk ook niet mogelijk.
Er komt een duidelijke luchtstroom uit de ontluchting samen met olie terwijl het peil bijna op minimum staat. Ik ben bang dat er een compressie lek is terwijl die goed lijkt. Misschien eerst eens nieuwe compressieveren monteren.

Paul


albert
(tripleahavens bij hotmail punt nl)
datum: 2017-10-21 21:39:34nr: 50130

Je zou eens met de kickstarter de zuiger tegen de compressie kunnen zetten, dus goed druk opbouwen. Als je het dan hoort sissen weet je dat er iets niet in orde is, hetzij lekkage via de kleppen/geleiders, of via de zuiger. Je kunt ook eens een compressietest doen, dat is nog beter, maar dan moet je wel weten wat goed is en wat niet. Maar veel olie doorpompen via de carterontluchting klopt niet lijkt mij zo. Een paar druppels geeft niets, en bij mijn rus is het na een lange hete rit wel eens wat meer dan een paar, maar ik hoef er geen pannetje onder te zetten als je begrijpt wat ik bedoel.
Voordat je alleen de zuigerveren vervangt zou ik eens praten met een goed revisiebedrijf. Ik denk dat dan ook minstens je cilinders opnieuw gehoond moeten worden.., als je al niet voor overmaat zuigers moet gaan.
Succes, Albert

paul
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-22 14:44:52nr: 50137

Ik hoor bij het onder druk zetten van de cilinders niets en de druk loopt ook niet weg.Dus de compressie lijkt ok. Ik ga nog kijken naar de bus die Filip beschrijft achter het ontluchtingspijpje. Als ik er niet uitkom gaat de machine terug naar de verkoper voor verder onderzoek.

Filip
datum: 2017-10-22 20:38:10nr: 50138

Paul,
Voor de duidelijkheid, komt de olie uit het buisje dat vooraan helverwege het blok zit of uit de opening onderaan het blok op het deksel van de oliefilter?

paul
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-23 10:03:12nr: 50139

Filip,

De olie komt uit het buisje dat middenvoor op het blok zit. Daarboven zit het tandwiel met doorboorde rand die de carterdruk zou moeten regelen. ik volg als ik een vinger voor dat buisje houd een continue persende luchtstroom.

Paul


Filip
datum: 2017-10-23 21:08:53nr: 50144

Paul,
Je hebt twee problemen, het olieverlies komt volgens mij door een gat te veel in de bus waar de ontluchtingsbuis op bevestigd zit . Waarschijnlijk is dat gat volledig doorboord en dat mag niet. De distributieketting wordt gesmeerd dmv een sproeier onderaan, de overtollige olie vloeit in het blok via de voorste krukaslager. Het oliepeil komt iets hoger dan halverwege die bus. Als daar nu een gat in is stroomt de via dat gat en de buis naar buiten tot het peil net onder dat gat staat. Als de motor draait heb je dat niet omdat de olie in het blok gehouden wordt door het draaiend tandwiel en ketting, als de motor niet draait komt alle olie onderaan het blok en stijgt het peil tot boven het gat . De constante druk uit die buis is het tweede probleem en staat los van het olielek. Ik vermoed een slechte timing van de ontlluchting. De gaten moeten overeen komen bij het ODP, niet bij het BDP. de twee openingen zijn er omdat de krukas dubbel zoveel toeren doet tov de nokkenas. Je kan de schijf met de gaten niet verkeerd monteren maar het tandwiel of de schijf kunnen misschien niet voor R12 zijn. een constante druk wijst op een slechte ontluchting woordoor je altijd overdruk hebt. Lekt het blok niet aan de dichtingen? Draait het blok goed stationair?

Paul
(p.diergaarde bij xmsnet punt nl)
datum: 2017-10-24 15:07:59nr: 50149

Beste Filip,
Ik heb de ontluchting nogmaals bekeken. In de bus van het ontluchtingspijpje zit maar 1 boring naar boven met aansluiting op het ontluchtings wiel/rand. Er is dus echt alleen een opening via het ontluchtingssysteem. Alle onderdelen kloppen en zijn goed gemonteerd. Het systeem ontlucht net voor het odp dus bij maximale overdruk. Het wiel kan maar op 1 manier door het nokkenastandwiel meegenomen worden.Het nokkenastandwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden (spie).
Wanneer ik de cilinders op compressie zet kan ik ze gemakkelijk met de hand met de kickstarter door de compressie drukken. Ik hoor daarbij duidelijk een gasstroom naar het carter lopen (geluid via de ontluchtingsdeksel. Volgens mij moet ik dus maar eens naar de cilinders/zuigers/veren gaan kijken.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl