Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

zwetende polyester benzinetank

Ton Visser
(visser.ton bij 12move punt nl)
datum: 2003-05-05 19:17:00nr: 2879

Ik heb problemen met een doorzwetende polyester benzinetank.Precies op de naad van onderkant naar de zijkant(in het zicht, dus een extra matje lijkt me geen gezicht).Heeft iemand ervaring met coatings voor de binnenkant?Of een andere oplossing?

Harry Boogaard
(Bogi.co bij chello punt nl)
datum: 2003-05-06 21:28:00nr: 2883

Haal eerst alle brandstof uit de tank.
Verwijderde kraan en eventuele verbindingsslang.
Reinig de tank nu goed na met thinner.
Zorg er voor dat er ook wat thinner door de doorzweetplekken komt.
Nu goed laten drogen.
Maak polyesterhars aan met een heel klein scheutje thinner en de normale hoeveelheid verharder.
Goed roeren en in boven in de tank doen, maar wel zodat het gelijk naar de onderste naad kan lopen.
Nu rustig gedurende ong 20min. de tank op en neer te laten bewegen, terwijl je deze iets schuin houdt.
Let er wel op dat er geen hars uit de kraanopening komt.
Je doet de behandeling natuurlijk kant na kant.
Laatnu een dag goed uitharden en reinig de tank met heet water met een afwasmiddel,dit om de vetresten die op het hars zitten te doen verdwijnen.
Weer goed drogen en monteren.
Voor een paar euro is je tank nu beter dan ooit gemaakt.
Veel plezier






jos namijnvoornaam
(jos.dos bij tiscali punt nl)
datum: 2003-05-20 20:26:00nr: 2923

Ton,
Ik heb de tank van mijn spaanse trialmotor voorzien van een inwewendige kunsstof coating. Als je dit secuur uitvoert heb je een goed resultaat.
Succes !
Jos

Ad van Boheemen
(advanbo bij wanadoo punt nl)
datum: 2003-06-12 13:13:00nr: 2971

Als je de tank aan de binnenkant voorziet van een polyester coating, moet je wel benzinebestendige polyesterhars gebruiken. Dit is te verkrijgen bij: Polyservice, Archimedesweg te Amsterdam. Gewone polyesterhars lost op in benzine.

Harry Boogaard
(Bogi.co bij chello punt nl)
datum: 2003-06-12 22:43:00nr: 2978

Ik gebruik meestal polyesterhars van Motip, Alabastine of Dupli-color en deze voldoen perfect en zijn nagenoeg overal te koop.

guzzi gerard
(receptie.gerard bij jelletalsma punt nl)
datum: 2012-04-22 15:05:20nr: 40138

Beste mensen,

lukt dit ook bij een polyestertank waarbij de blaasje al zchtbaar zijn?

kabel
datum: 2012-04-22 19:37:53nr: 40146

Oei, oei!! Dan ben je eigenlijk al te laat!

Vraag eens bij motopaint.nl (Roland Meerman) of hij er nog wat aan kan doen.

Oorzaak is trouwens die bio-shit (ethanol) in de benzine. E5=5% bijgemixt. E10 heeft zelfs 10%, maar is hier gelukkig nog nauwelijks te koop. Boven de 20 graden verdampt de bio-ellende in je tank en vreedt je polyester tank van binnenuit aan. Zelf stalen tanks van klassiekers zijn niet veilig.

Enige oplossing: binnenzijde ontvetten, liefst met fijne gritstraal en dan coaten met spul dat bestand is tegen bio-zooi. Maar dat had je vooraf moeten doen.




Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-05-12 12:51:18nr: 40276

Ik heb een nieuwe polyester tank gekocht voor mijn Laverda SFC (dik hard polyester, geen speelgoed pvc). Wat is het beste middel om het alvast preventief te coaten ivm die bio-shitzooi... Tankcure oid ?

fred1
datum: 2012-05-12 14:37:51nr: 40280

@ Mike

Er is tankcure in de handel voor die metanolzooi of wat ze er ook bij doen staat meestal al aangegeven in de advertentie, ben het al een paar keer tegen gekomen



Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-05-17 08:37:16nr: 40326

Ok Fred, zal ff gaan zoeken, tenx!


kabel
datum: 2012-05-17 10:31:14nr: 40327

De ene sealer is de andere niet. Vergewis je 200% of je de juiste koopt en laat je niet inpakken door mooie verkooppraatjes. Héél belangrijk: de ondergrond ontvetten, want als je sealer zich niet voldoende hecht heb je er helemaal niets aan.

Overbodig te zeggen, maar wanneer de tanksealer is aangebracht, neem dan ook voldoende tijd om het spul te laten uitharden.

"Nitro"Max
(max bij nitromax punt nl)
datum: 2012-05-19 20:36:45nr: 40343

Ik heb op advies van rocket-caferacerparts.nl de sealer van Rustarrestor gekocht.

Deze is ook bestand tegen de nieuwe benzinetoevoegingen volgens hen ( en zij doen er zelf hun polyester caferacertanks mee ).

Voorbereiding is belangrijk en zeker het laten drogen van de tank na het spoelen.

Paar dagen laten drogen na spoelen met water en dan de tank in de zon zetten met plastic boterhamzakje over de hals geplakt. Als er na een paar uur condens tegen de binnenkant van het zakje zit is de tank dus nog steeds niet droog genoeg !!

Geen "even in het weekend" klusje dus !

Spul is makkelijk te verwerken, komt goed in alle hoeken, gaten en kleine scheurtjes.

Ik had een gaatje tussen de flesnaden van de tank waar de sealer uit liep ( héél klein druppeltje ) en zelfs dat zit nu dicht, lekt geen benzine !

Helaas nog geen lange periode kunnen testen, zit pas een paar dagen benzine in nu.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl