Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Moto Guzzi Zigolo

Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-08-07 16:31:21nr: 29531

Beste oldtimer liefhebbers, ik zo graag informatie ontvangen over de Zigolo.Ook gebruik ik deze info voor de komende RDW keuring.
Met vriendelijke groet,
Ton

zi-go-lo
datum: 2009-08-10 15:34:24nr: 29563

Volgens mij kun je het beste contact opnemen met Theo Lamers in Nijmegen. Deze Guzzi dealer heeft een schat aan informatie, óók vwb de oudere modellen.

Suc6

Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-08-11 00:15:11nr: 29572

Beste Zi-go-lo ,

Bedankt voor je info maar als ik je naam lees vraag ik me af heeft hij er ook ééntje;

Groet Ton

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-08-11 00:30:39nr: 29573

Beste Ton,

Informatie over de Zigolo kun je overal vinden. Iedere auto/motorboek handelaar heeft daar boeken en info over. Kijk eens op de site van de Guzzi club.
De Zigolo is (helaas en sorry) geen zeldzame motorfiets en vele jaren gebouwd.
En ja, TLM kan je zeker verder helpen.
Succes ermee!


Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-08-12 08:28:38nr: 29584

Beste Mike,

Ik heb nieuw en onbekend in oldtimerland maar wel erg enthousiast.Ik heb de Zigolo helemaal zonder papieren gekocht A omdat ik hem mooi vond en B betaalbaar is.Graag zou ik zo snel mogelijk info verzamelen om naar de RDW te kunnen voor een keuring. Heb begrepen dat het bouwjaar bewijzen één van mijn problemen is. Dat de Zigolo niet uniek is vind ik helemaal niet erg en is denk ik voor een beginnende oldtimerboer alleen maar gemakkelijk.

Groetjes Ton

zi-go-lo
datum: 2009-08-12 11:27:23nr: 29585

Beste Ton,

nee, ik heb geen Zigolo, maar ik hou van Italiaanse klassiekers. Heb zelf 2 andere Italiaanse motorfietsen uit 1973 en 1984.

Het bouwjaar bewijzen heb ik wel eens voor iemand gedaan. Kan op verschillende manieren. Als je in contact komt met andere Zigolo eigenaren (bv via Fora op internet), vraag dan naar het framenr van hun motor. Als je een framenummer tegenkomt iets hoger dan het jouwe, vraag dan of je een kopie vh kenteken mag (alléén het gedeelte waar het bj op staat). Dan nog een framnr iets onder het jouwe ben je al een heel eind. Wordt ook geaccepteerd door de RDW.

Mogelijk kan Theo Lamers ook helpen. Ff bellen zou ik zeggen.

Verder bestaat er nog een overkoepelende Club of Stichting voor klassieke voertuigen waarvan de naam mij ontschoten is. Merkenclubs zijn hier vaak bij aangesloten. Deze overkoepelende Club beschikt voor veel merken over lijsten met framenummers/bouwjaren. Mits het betreffende model ook in het verleden officieel in NL geïmporteerd is geweest. Voor de Zigolo ben ik daar niet zeker van.

Derde mogelijkheid, maar niet door de RDW erkend, is het bouwjaar op te vragen bij een 'Registro Storico' in Italië. Dat is een merkenclub die tot doel heeft eigenaren te helpen bij het vaststellen van het bouwjaar en zelf alle nog rijdende oudere historische voertuigen van het merk in kaart te brengen. Naar zo'n Registro Storico zal je op zoek moeten via internet (google of bovengenoemde fora).

Naast het bewijzen van het bouwjaar moet je bij de RDW een aankoopnota overleggen. Als het voertuig verder technisch in orde is, dan krijg je een kenteken (zijn uiteraard kosten aan verbonden).

Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-08-12 18:40:45nr: 29589

Beste Zigolo,

Bedankt voor je reactie, wat voor motoren heb jij ? Het probleem van mijn zeer goed te lezen framenummer is dat het niet op de lijsten voorkomt van de Guzzi club en in een speciaal boekje. Ook Theo Lamers kan me niet verder helpen ga nu proberen een briefje te sturen naar de Guzzi fabriek hopen dat ze reageren.

Groetjes Ton

zi-go-lo
datum: 2009-08-12 19:26:12nr: 29592

Je kan naast de fabriek ook het blad Motociclismo d'Epoca proberen. Die hebben een giga-archief met documentatie e.d. Ik weet natuurlijk niet of ze ook over framenummers beschikken.

Het kan zijn dat er ooit 'gerommeld' is aan het framenummer, anderzijds hebben Italiaanse fabrieken ook wel eens on-logica in de nummering toegepast. Dat kan door allerlei oorzaken komen, of soms zelfs door toeleveranciers. Destijds maakte Guzzi wel bijna alles in eigen beheer. Dat maakt de kans op 'foute' of afwijkende nummering weer kleiner.

Zelf heb ik een Moto Morini 3 1/2 Touring (v-twin) uit 1973 en een 350 Kanguro, off-the-road (v-twin) uit 1984.
Dit is de Touring:
http://www.motomoriniclub.nl/mita-0370.jpg (foto gemaakt na het passeren van de eindstreep van de rally Milaan-Taranto in 2007).

Dit is de Kanguro:
http://www.motomoriniclub.nl/list/IM0996.jpg

Het bouwjaar dat ik heb vastgesteld was voor een Moto Morini Corsaro 125cc uit 1963. Dat lijkt op deze machine (op de foto de Veloce uitvoering): www.motomoriniclub.nl/190.jpg



Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-08-12 19:52:20nr: 29593

Ton,
ik vind het ook niet erg dat de Zigolo niet uniek is en zie het ook niet als een aanval.
Wat me wel tegenvalt is toch het te verkrijgen informatie over die apparaten.
Zi-go-lo heeft zeer juiste punten die je zeker in acht moet nemen.

Misschien was ik wat te voorbarig met mijn opmerking (ben ik wel vaker :-))

Zo'n 25 jaar geleden kwam de hele import-zooi zo'n beetje op gang.
Ik was toen 12 en m'n ouwe heer handelde destijds veel met woonwagenbewoners die bij de boeren oude kasten, motorfietsen en weet ik veel allemaal opkochten.
Het begon toen allemaal in Duitsland... AWO's, Simson, Jawa, IFA, BK, MZ, EMW, zijspannen, blokken...alles voor een appel en een ei. Af en toe een gelukkie met een verdwaalde Victoria Bergmeister voor 500,- of een Steib (gebruikt als kippenhok) voor 50 gulden.
En in die jaren maar 1 echt gelukkie gehad en dat was met een Gnome et Rhone...
Nadat dat land was leeg geplunderd was Italie aan de beurt.
En ja hoor, daar kwamen ze, beginnend met de lichte Agusta's, Guzzi's en af en toe een zeldzaam brommertje met wiegframe en 4-tactblokkie.
Later de Laverda's, Guzzi's enz.
Het spul werd daar weg gekocht voor een schijntje en hier verkocht voor het 4 dubbele.
Ik heb destijds nog van die Zigolo's, Stornello's, MV Disco Volante, MV CSTL, CSS enz. voor weinig gekocht en ook voor weinig verkocht of gesloopt en verkocht in onderdelen.
Maar papieren, ho maar.

En als je dit allemaal zo even leest, dan zie je dat de prijzen van desbetreffende fietsen nog steeds amper gestegen zijn en dat je gewoon ervoor moet zorgen dat je het niet te gek maakt, VIND IK.
Wat ik me dan wel weer afvraag is: waar zijn al die geimporteerde brommers/motoren gebleven...
Op de weg zie je ze nooit, bij klassieke races rijdt er af en toe een MV 175 mee en soms zie je zo'n Italiaanse fiets op Vehicle staan.
Zooooo, dat verhaaltje wilde ik even kwijt!
Veel succes met het vervolg bij de RDW en vooral veel bezig zijn op fora's zowel in Nederland, Belgie, Duitsland e.d.
Ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat!


Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-08-12 21:01:57nr: 29595


Mike en Zigolo alle twee alvast bedankt, mochten julie iets tegenkomen op het net of horen waarvan je denkt daar kan die beginnende Guzziboer iets mee kunnen mail me dan alsjebieft.
Heb nog even bij afbeeldingen op Google gekeken naar de Moto Morini en weet zeker ik moet veel groter gaan wonen!

Ton van Maanen
(tvmaanen bij zonnet punt nl)
datum: 2009-10-23 19:03:39nr: 30575

Kan jullie vertellen dat ik de kentekenpapieren binnen heb !!

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-23 20:43:45nr: 30576

Kiek, das mooi werk!
Gefeliciteerd Ton en veel plezier ermee!

Paul
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2009-10-25 10:38:32nr: 30584

Ton, hoe heb je de bouwjaar bepaling nu gedaan en bewezen voor de RDW ?

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2009-11-02 10:03:41nr: 30656

Handig adres voor dat sooer Guzzi spul: Robers Motoren, De Plooij 30-32 7548 CV. In Boekelo. Vlakbij de Poolcirkel. Heeft wel een site. En volgens mij wat afwijkende openingstijden

Ton van Maanen
(tvmaanene bij zonnet punt nl)
datum: 2009-11-11 20:59:15nr: 30778

Ik heb zo veel mogelijk over de Zigolo van internet gehaald en een prachtig boekje gekregen van de Guzzi club helemaal over de Zigolo . Daarin staat zelf welke dealer ze verkocht, advertenties noem maar op. Verder heeft de archvaris van de club het één en ander uitgezocht voor me naar aanleiding van een afwijking in de kentekennummers en dit op papier gezet.

zi-go-lo
datum: 2009-11-11 23:10:57nr: 30779

Nou dat klinkt goed! Ik zou maar snel lid worden van die Club!!

Ton van Maanen
(tvmaanen bij zonnet punt nl)
datum: 2009-11-12 15:01:00nr: 30783

Beste Zigolo,

Dat ben ik ook en jij ?

zi-go-lo
datum: 2009-11-12 15:15:22nr: 30784

Ik ben lid van 2 merkenclubs, maar niet van de Guzzi Club, want ik heb geen Guzzi.

wilfred
datum: 2010-02-23 19:39:19nr: 31599

Dag heren
Leuk zo'n onderwerp ZIGOLO
Ik probeer al jaren om hiervoor delen te vinden,maar helaas.
Ik heb zelf 2 bijna complete en een sloper voor onderdelen.
Allebeide met een nederlands linnen kenteken.
Kan 1 van jullie vertellen wat voor olie je gebruikt en welke bougie je gebruikt?
Mocht er interesse zijn ,ik heb een copy van een nederlands wphb
Hoop iets te horen van jullie !
Dit lukt niet echt op andere forums.
groet Wilfred

Ton van Maanen
(tvmaanen bij zonnet punt nl)
datum: 2010-02-23 21:44:29nr: 31602

Beste Wilfred,

Bedankt voor je reactie, van welk type heb je twee bijna complete en wat mis je, mogelijk dat ik je verder kan helpen. Wat is een copy van wphb ? Wat er voor bougie bij mij in zit weet ik niet uit mijn hoofd maar wil morgen wel evoor je kijken. Mocht je een 110 hebben heb ik daar een heel aardig boekje uitgegeven door de Guzzi club met veel informatie,daarvan wil je wel een kopie sturen !

Met vriendelijke oldtimer groet,

Ton

wilfred
(wilfredhabers bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-23 23:18:08nr: 31604

Dag Ton
Ik heb 3 zigolo lusso's 98
2 blokken voor onderdelen en 1 donor motorfiets zonder kenteken
Ik mis de orginele sigaaruitlaat.
Ik heb geen enkele uitlaat voor deze guzzi's
Het nederlandse werkplaatshandboek is al een copy,maar kan voor jou ook wel gecopyeerd worden als je interresse hebt?
Voor de bougie soort,als je wil kijken graag!
Ik hoor het wel?
klassiekergroet terug W

karel
(mzeoord bij hotmail punt com)
datum: 2018-02-04 14:33:36nr: 50369

De Zigolo 110 is een eenvoudige motor, waarvan er heel veel onderdelen in omloop zijn. Met name in Italië. Zoek maar eens op Google en/of Ebay. Het enige lastig te verkrijgen onderdeel is het lager van de krukas. Dit is een lager van het merk RIV en wordt niet meer gemaakt. Moet dus nieuw uit oude voorraad komen. Je moet ook niet te veel geld uitgeven bij het restaureren van een Zigolo, want 2500 euro voor een perfect exemplaar met Nederlands kenteken lijkt mij wel het maximum haalbare. De NGK bougie type B6HS is de goede bougie voor de Zigolo. Versnellingsbakolie van Kroon voor Zundapp/Kreidler is ook uitstekend geschikt voor de Zigolo. Ik heb veel gebruikte onderdelen voor de Zigolo te koop en ook voor vragen m.b.t. de Zigolo kun je bij mij terecht. Gewoon even mailen.


uitlaat
datum: 2018-02-05 11:28:52nr: 50372

Uitlaat (replica) voor de Zigolo is in Italië te koop


http://www.brezzisamuele.com/default.asp?cmdString=zigolo&t9=&t1=&t2=&t3=&cmdOP=AND&cmd=searchProd&bFormSearch=1&bClosed=1&statusAfterSearch=0&cmdSearchOK=Search




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl