Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

OUDE MENGSMERING UIT TANK VERWIJDEREN

Fred Dijk
(fredbar bij ziggo punt nl)
datum: 2009-10-02 09:59:47nr: 30247

Beste Motorvrienden,

Heb een JAWA aangeschaft die bijna 30 jaar onder een deken heeft gestaan. In de tank gaat mengsmering die er dus al 30 jaar inzit. Dit is nog wel vloeibaar maar ook glazig aangkoekt aan de binnekant van de tank.

Vraag: hoe krijg ik op een handige manier los en eruit uit?

Alle suggesties welkom.

Goed weekend,

Fred Dijk
Baarn
06-22475749

kabel
datum: 2009-10-02 10:19:02nr: 30248

Weet het niet zeker, maar ik zou het met diesel proberen. Ik vermoed dat die mengsmering restanten goed oplossen in diesel. Eerst een paar dagen laten 'inweken' en dan flink spoelen.

De carburateur zal ook wel flink verstopt zitten. Kreeg van iemand de tip om die enkele dagen in de week te leggen in remvloeistof. Daar moet je de tank niet mee behandelen, omdat het behoorlijk agressief spul is en het de lak aan de binnenkant van de tank aanvreet.

Iemand een andere suggesties?


mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-02 15:17:17nr: 30250

eerst met dieselolie spoelen en dan tank behandelen met tankreiniger van tankcure en carb. ultrasoon reinigen. Remolie weet ik niet ivm pakkingen, afdichtingen enz. Moet je het carter ook niet spoelen?

mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-02 15:23:47nr: 30251

remvloeistof zal wel remmen reiniger zijn :-)

thieu
datum: 2009-10-02 16:02:23nr: 30252

Gewoon goed spoelen met benzine, diesel laat een vette laag achter en de werking van diesel is minder sterk als die van benzine.

Paul
datum: 2009-10-02 20:31:05nr: 30256

kan het voorgaande bevestigen. Gewoon spoelen met beznine, steeds een half lietertje of zo totdat de beznine schoon is. Daarna nog een keer goed naspoelen met warm water waar soda in zit, daar los je de laatse restjes mee op. Wat er dan nog zit stook je gewoon op in je 2-takt. Succes ermee.

Paul

Fred Dijk
(Fredbar bij ziggo punt nl)
datum: 2009-10-02 22:45:22nr: 30259

Bedankt voor de reacties.

Ga er van het weekend mee aan de slag.

Goed weekend,

Fred Dijk
Baarn

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-10-03 09:27:04nr: 30265

Onderstaand stukje staat op jawaclub.com.
Daar kun je overigens alle wph-boeken downloaden.
Koetluk!

Doing up a rusting tank
Written by Shawn C. Fernandez
Tuesday, 16 October 2007
A common problem that's a big heartache for bikers are when fuel tanks go bad.

As far as fuel tanks are concerned, especially in 2 wheelers, they are prone to rusting,scaling, corrosion, etc. more so if the location is on the Coastal region, with the high salt content in the air.



With a cleaning fluid kit that's freely available in vehicle parts shops, it is relatively easy to reduce this problem.

Prior to cleaning the fuel tank, first check & confirm the intensity of the damage (rust and scaled bits depth)

The best method of going about this would be to purchase a packet of FUEL TANK CLEANING KIT liquid marketed by ESCORTS LTD. This would contain of 4 separate plastic containers. However, ensure that the instructions mentioned inside the packet are clearly understood and followed
This method forms an anti corrosive micro layer inside the tank.


The cost of this pack comes to around Rs. 140/- approx. and is available at all leading retail two wheeler outlets in INDIA.

However, if in case pores and cracks develop on the tank, that are further spread out over a period of time, it is better to procure another used tank or construct a new tank, keeping in mind the details of the original tank like outlet hole and clamps. That done, all that is left is to emboss the particular logo that is required. This can be done by taking it off the old tank or by creating a new embossed logo.

Check on the link below for pictures. You may copy and paste the link on a new browser page -

http://s41.photobucket.com/albums/e257/sfxtz/Cleaning%20Kit/?action=view¤t=Coroddedtank.jpg

contributed by Mr. K. Muthu Kumar, Coimbatore



Fred Dijk
(Fredbar bij ziggo punt nl)
datum: 2009-10-04 09:06:20nr: 30276

Mooi verhaal Mike,

ben al van oude melkdoppen een nieuwe tank aan het kloppen. Valt toch wat tegen..:).

Zonder flauwekul..hou je op de hoogte, gaat lukken.

Groet,

Fred Dijk
Baarn

Gertjan
datum: 2009-10-17 21:39:47nr: 30489

Ik heb als tip gehad om grint voor in een aquaruim te kopen (zakken te koop bij Praxis) en dan met wasbenzine te spoelen. Grint schuurt de oude aangekoekte lagen kapot. De kunst is heel veel heen en weer spoelen/schudden van het grint. Ik heb het ook gedan bij mijn NSU max en heel erg lamme armen gekregen. Mocht je een betonmolen hebben, dan kun je de tank verpakken in dekens en dan in de molen vastmaken.
Als laatste iets als tank cure erin.
Succes (als je nog niet klaar bent).

Fred Dijk
(Fredbar bij ziggo punt nl)
datum: 2009-10-18 16:00:17nr: 30497

Beste allemaal,

Allereerst dank voor alle tips. Ben tot een goed resultaat gekomen door:

1. Tank (12 liter) leeg te gooien en te vullen met 3 liter wasbenzine. Dit heb ik een week laten weken waarbij ik de tank regelmatig keerde om alle vlakken te raken.
2. Alle troep uit stap 1 eruit en met de hogedrukspuit (water)leegspoelen.
3. Tank opdrogen met compressor en fohn
4. 3 handen spaanplaatparkers erin met 1 liter wasbenzine.
5. De tank goed aftapen met ducktape, vergeet de ontluching van de dop niet. Oud dekbed eromheen en alles in de wasdroger. Koud programma (!) en lekker links-en rechtom een uurtje laten tuimelen.
6. De hele boel weer afgegoten en schoon- en drooggemaakt. Evt stap 5 herhalen of verlengen, hangt van de hoeveelheid roest af.
7. Bij (www.rustbuster.nl)in Veenendaal voor niog geen 13 euri een fles FEDOX roestoplosser gehaald. Dit is voldoende voor 1 tank en je vult het aan met warm water. Doe dit echt tot de vulrand, dan pak je alles. Pas op voor een evt. luchtbel want dan spat het in je gezicht. Na een uur of 2 klein beetje bijvullen want het waterpeil zakt.
8. Na 24 uur heb ik de tank weer afgetapt via de benzinekraan. Zet bij het vullen je tank alvast zo neer dat je het ook makkelijk kan aftappen, scheelt gehannes. Ik had zelf een oud stuk benzineleiding alvast eraangemaakt naar een jerrycan.
9. Blaas met een compressor en fohn goed droog.
10. Alle roest is nu vervangen door een grijze laag.
11. Ik heb er verder geen coating in gedaan omdat het een tweetact is met vette brandstof. Heb wel even een halve liter 2tact olie door de tank geschud om verder roesten tegen te gaan.
(12). Ik zou alleen indien ik een lekke tank heb deze behandelen met een coating a la tankcure. Je brengt daarmee een kunstof binnenwand aan die ook gaten dicht. Was in mijn geval niet nodig.

Mail me gerust als je nog vragen hebt,

Vriendelijke groet,

Fred Dijk
Baarn
06-22475749




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl