Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Bestaat slechte motorolie ?

Arjan Verbeeek
(averbeek bij tele2 punt nl)
datum: 2009-10-23 08:51:59nr: 30568

Ik zie veel topics over motorolie voorbijkomen op diverse forums.
Daar wordt echt een gigantische berg onzin en fabels verteld en dingen die er niet toe doen.
Nu wil ik een concrete vraag stellen.
Bestaat slechte motorolie ? En welke merk is dat dan?
Zijn er motoren kapot gelopen door slechte olie? ( dus niet door een verkeerd type!)
Ik heb get gevoel dat de verschillen tussen merken heel klein zijn, maar je kunt daar totaal geen info of ervaringen over krijgen.

Bedankt en Groeten van Arjan

Pieter
datum: 2009-10-23 09:46:27nr: 30570

Type bij zoeken (rechts boven) maar eens olie in, er is al heel veel over geschreven. Maar om antwoord op je vraag te geven, nee slechte olie bestaat niet, er zijn wel belangrijke verschillen tussen olie sommige zweren bij minerale olie anderen bij Half- of Vol sythetische olie. Motoren met een natte koppeling vereisen eigenlijk andere olie dan motoren met droge koppeling.

Pieter

fred1
datum: 2009-10-23 09:48:29nr: 30569

Er is geen slechte olie

Maar ja je moet het een beetje zien als b.v Lada en Ferrari het zijn alle twee auto's

fred1
datum: 2009-10-23 10:27:55nr: 30572

hoi Pieter

Ik denk dat Arjan dat nu net niet over wil hebben
dat je olie gaat beoordelen met verkeerd gebruik dus de verkeerde dikte of type

Wat hij eigenlijk vraagd kun je niet op antwoorden dit zou via lange duur testen enz een antwoord moeten geven maar dan zit je nog met onder welke omstandigheden waar in het blok heeft gedraaid en als er iets versleten is of kapot , lag het dan aan het olie merk ?

Pieter
datum: 2009-10-23 14:04:40nr: 30573

Fred1, wil hij het dan hebben over Lada en Ferrari denk je?

Gr

Pieter

fred1
datum: 2009-10-23 16:21:27nr: 30574

Tja Pieter je hebt ook mensen en potloden

Gerard
datum: 2009-10-24 16:10:11nr: 30577

Ooit in mijn jeugd een cursus gehad bij Honda Nederland, deze werd gegeven door meneer Frans Visbach.
Deze leerde je sleutelen aan de kleine viertaktjes van Honda.
Op de vraag over wat er voor olie in moest en welk merk sprak hij de wijze woorden "Olie is een geloof, en daar kom ik niet aan" dit is inmiddels 40 jaar geleden, maar ik ben veel kwijt, maar dit niet.
Gerard.

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2009-10-24 17:34:34nr: 30578

Die honda 4takjes zijn leuk..Ik heb ook zo'n ding gehad!
Sommige goedkope olie is-heb ik me laten vertellen-gerecyclede duurdere olie.. dit zou minder goed zijn..
Misschien weet iemand hier of dat feit of fictie is.
Wellicht is dure olie 'beter' maar bij onze oude barrels is het denk ik zo, dat de goedkope olie van nu al een eind beter is dan de beste olie toen..

Als je je netjes aan de olie-ververs intervallen houd denk ik niet dat je problemen krijgt door goedkope olie(anders had ik dat al lang gehad..)
tsja, het is een glibberig onderwerp..

Arjan verbeek
(averbeek bij tele2 punt nl)
datum: 2009-10-25 09:05:22nr: 30582

Beste mensen,
Waar het mij om gaat is of er groot verschil zit in kwaliteit bij A-merken zoals: Shell-Castrol-BelRay-Motul-Valvoline-Motorex, etc, etc.
In de jaren 80 ging ik als Honda motorfietsmonteur naar de cursus in Ridderkerk.
Er waren destijds grote problemen met de nokkenassen en slepers van de V-4 motoren van Honda. Er werd toen door andere monteurs gezegd dat ze vaker kapot liepen op Valvoline olie en niet op Shell en BelRay.
Ik hoor ook van iemand ( Paul R. ),die een motorzaak heft Weert dat Eurol heel slechte rommel is.
Hoe serieus moet men zulke verhalen nemen?


fred1
datum: 2009-10-25 09:09:14nr: 30583

Het verhaal neem je maar met een zak zout
Tussen A merken zit bij normaal gebruik geen verschil.

Die honda's hadden toen een smeer probleem af fabriek daar kan olie niet veel aan doen



arnaud
(olie bij mail punt com)
datum: 2009-10-26 10:33:46nr: 30594

tsja, als er echt slechte olie was zou je dit denk ik wel terugvinden als waarschuwing in onderhoudsboekjes van voertuigen?
Anyway, ik denk dat je misschien lekkerder op je motor zit als je olie erin hebt waarvan jij hebt gehoord dat het goed spul is, da's ook wat waard toch?
Mocht er een keer wat stuk gaan weet je tenminste dat het niet aan de olie ligt..

kabel
datum: 2009-10-26 21:05:51nr: 30596

Op 1 of 5 liter verpakkingen olie staat een bepaalde codering.
In het instructieboekje van mijn auto staat welke codering olie ik mag gebruiken. Ik kon zelfs geen Shell olie vinden met de juiste codering. Is Shell dan slecht? Dacht het niet.

Naar mijn bescheiden mening ontlopen de A-merken elkaar niet veel. Wel is er verschil tussen synthetische olie, half-synthetisch of mineraal. In mijn semi-oldtimer gooi ik geen synthetische olie, om de simpele reden dat die in 1973 nog niet bestond.
Verder kies ik 20W50, omdat dat in die tijd zo'n beetje de meest gangbare 'multigrade' was.
Als je je dan ook nog een beetje aan de intervallen houdt, dan kan er niet zoveel mis gaan.

Conclusie: probeer de destijds voorgeschreven olie zo dicht mogelijk te benaderen en kies een A- of B-merk. Onder A versta ik de merken van de grote olie maatschappijen, incl. Castrol. Onder B alle iets minder bekende merken: Valvoline, Kroon, Putoline, Belray, Pennoil, etc. etc. A en B zijn naar mijn eigen definities en heeft geen betrekking op kwaliteit.

Verder telt ook mee of je motor een natte of droge platenkoppeling heeft. Bij een koppling in oliebad, zal je motorfietsolie moeten gebruiken. Mijn motor heeft een droge koppeling, dus ik hoef daar niet op te letten.

Bovenstaande heeft allemaal niet rechtstreeks te maken met 'goede'' of 'slechte' olie, maar meer met een redenering hoe je een bepaald type olie voor je motor zou kunnen kiezen.

Zelf gebruik ik Valvoline, 20W50. Betaalbaar en goed (althans voor mijn motor), maar ik heb ook wel Putoline gebruikt (even goed, maar weer minder makkelijk te koop).



gerrit
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2009-10-27 09:28:45nr: 30601

Ik geloof niet dat er nog "slechte" olie is. Wel verkeerde toepassing en veeeeel te lange verversings-termijnen. Kijk of er op de verpakking JASO-MA staat als je een natte koppeling hebt, zit je altijd goed.

Peter
datum: 2009-10-27 11:40:52nr: 30603

Ja

alipapa
(alipapa88 bij gmail punt com)
datum: 2009-11-02 12:35:54nr: 30658

nr: 30657

--------------------------------------------------------------------------------
Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik helmaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage en de ander middels onder meer het kraakprocedee.
De eerste is een minerale olie en de andere wordt synthetische olie genoemd en wordt uit aardolie en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben in hoofdzaak een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als mormaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd exrta olie bij je te hebben.

De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets, dus nooit olie met 0Wxx of 5Wxx
Deze specificatie is te herkennen aan de aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.MB is voor o.m. BMW,Guzzi, ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7 voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.

Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!

Dan toch nog even dit, alle smeerolie van welke oliemaatschappij dan ook wordt volgens dezelfde specificaties gemaakt, staat er op de bus geen naam van een oliemaatschappij dan is dat wat men noemt van een blender.Deze betrekt de basisolie van een oliemaatschappij en voegt er ,ook weer volgens specificatie dopes aan toe om de verschillende soorten olie te maken.
Bij voorbeeld Metropa in Rotterdan haalt zijn basisolie bij Shell en de dopes van Castrol, misschien omdat ze daar wat goedkoper zijn.
Dus een blender mengt de basisolie met dopes, beide van de oliemaatschappijen en stopt ze in blikken kannen en vaten.
Die blenders zetten alles wat jij wilt op een blikje als je er maar voldoende tegelijk besteld.



fred1
datum: 2009-11-02 13:02:14nr: 30659

er bestaat dus geen slechte olie


marcel
datum: 2009-11-04 13:19:35nr: 30677

Heel goed Fred. inderdaad




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl