Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Smeerolie voor motorfietsen.

alipapa
(alipapa88 bij gmail punt com)
datum: 2009-11-02 11:01:46nr: 30657

Smeerolie in de handel is de kip met de gouden eieren, dat wil zeggen dat er aan olie veel verdiend wordt, ergo de marge is hoog.
Tegenwoordig probeert elke voertuigfabrikant zijn zg eigen speciale olie met dus een eigen prijs voor te schrijven om de markt naar zich toe te trekken,heb ik helmaal geen probleem mee zij het niet dat de reklame wereld/marketing zich bedient van onjuiste of misleidende benamingen voor de door hun aangeboden olien.
Globaal bestaan er twee soorten smeerolie, eentje verkregen middels raffinage en de ander middels onder meer het kraakprocedee.
De eerste is een minerale olie en de andere wordt synthetische olie genoemd en wordt uit aardolie en ook uit plantaardige olien gemaakt.
Aan de synthetische olie wil ik voorbijgaan met de opmerking dat alleen voertuigen , of het nu een automotor is of een motorfiets motor ze alleen gebruikt kunnen worden in motoren die daarvoor speciaal ontwikkeld zijn, deze motoren hebben in hoofdzaak een andere oliepomp omdat de gewone oliepompen niet voldoende druk opleveren om veilig en zonder schade de erg dunne olie op druk te kunnen krijgen.
De motoren die daarvoor geschikt zijn gebruiken wat meer olie als mormaal en er wordt aangeraden bij gebruik van deze olie altijd exrta olie bij je te hebben.

De minerale olien worden herkend aan de aanduiding voor de dikte die begint met 10Wxx 15Wxx of 20 Wxx.Alle japanse motor fietsfabrikanten nu hebben omdat de nieuwere minerale olien zo zwaar gedoopt werden en dit problemen gaf met koppeling,versnellingsbak en starteraandrijving een eigen specificatie in het leven geroepen speciaal dus voor de motorfiets.
Deze specificatie is te herkennen aan de aanduiding JASO-MA of MB, MA voor alle motorfietsen ,en dat zijn de meesten, die een natte platenkoppeling hebben.MB is voor o.m. BMW,Guzzi, ural met dus een droge koppeling.
Alle multigrade olien die tegenwoordig verkocht worden hebben voor de aanduiding zoals 10W40 etc twee letters staan wat kan zijn SE of SF.
Deze olie kan zonder problemen in motorfietsen worden gebruikt omdat hier nog niet de voor de motor schadelijke toevoegingen in zitten.
Staat er SG voor dan moet er voor de motorfiets in elk geval de aanduiding JASO MA bij staan, zo niet dan maar laten staan.
De handel wil je altijd lekker dure olie verkopen maar er zijn uitzonderingen, de olie die in veel supermarkten verkocht wordt is toevallig de juiste olie voor de motorfietsen met de aanduiding SE of SF en dat voor maar ongeveer 7€ voor 5 liter.
En zolang er dus een van de twee setjes letters op die olie staat voor de xxWxx dan heb je de juiste olie.

Dan half synthetische olie of semi synthetische olie en synthetic blend olie zijn fancy benamingen om de olie wat aantrekkelijker te maken voor de handel, natuurlijk tegen een hogere prijs, maar er zit geen druppel synthetische olie in die olie en wees daar maar blij om.
Het is gewoon een 100% nep benaming!
Volgens nederlands recht mag er in een reklame leugens staan als het maar voor iedereen duidelijk is dat het een leugen is!
Daar schort het nu aan bij de oliereklame, veel mensen weten niet dat het een leugen is !!!
O ja, in de handleidingen van je motorfiets mbt olie kom je die reklamekreten niet tegen ,daar staat alleen maar een SE of SF olie en het mooie is dat je die voornamelijk bij zaken als Action, Aldi of Liddl tegenkomt of natuurlijk in een naamloos vat in een motorshop!
Let maar eens op in een werkplaats, olievaten waar niets opstaat ! of een onbekende naam van een blender/leverancier.
Tros RADAR of de consumentenbond zou hieraan eens aandacht moeten besteden!

magirus
(magirus bij xs4all punt nl)
datum: 2009-11-03 12:41:20nr: 30663

WAT EEN HEERLIJK DUIDELIJK VERHAAL, ZONDER ONZIN
KLASSE!

marcel
datum: 2009-11-04 13:00:27nr: 30676

Er is al heeeeel veel geschreven over het onderwerp olie.
Olie voor motorfietsen hebben vaak een andere kwaliteit en recept(nodig)dan voor auto's. De eisen zijn immers anders.
Sommige auto oliën kunnen in sommige motorfietsen, dat is zo.
Maar hou in godsnaam de fabrikanten voorschriften aan.
Sommige kwaliteits eisen kúnnen uitsluitend in half synthetisch of in volsysnthtisch worden geproduceerd. Kijk ook maar naar moderne auto's. Ik heb (ook)auto's in de prak zien lopen met 'goedkope' olie, mijn vorige motorfiets had oliedrukproblemen met goede auto olie die ik toevallig via mijn werk goedkoop kon krijgen.
Je kan toch wel begrijpen dat bv. een Hayabusa andere eisen stelt aan zijn motorolie dan een oude bmw boxer? In eerste instantie kan alles goed gaan, maar op de lange duur zit in de kosten.
gr marcel, werkzaam bij anwb




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl