Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Triumph Bonneville T 140 ( wet sump)

Willem
datum: 2010-01-02 22:00:06nr: 31236

Kan iemand me vertellen wat een normale hoeveelheid restolie (wet sump)is?Motor heeft Oil in frame.
Bij het aftappen van het carter van m'n T140 van '76.Na 2500 km ververst 20 w50 minerale olie tapte ik ongeveer 250 cc af.Kan niet veel vinden over dit onderwerp in werkplaats handboek.Bij voorbaat dank. Willem

sander
datum: 2010-01-03 17:50:21nr: 31239

250cc klopt wel in de primaire kast zit ook nog zo'n 150cc.

wetsump
datum: 2010-01-04 17:29:45nr: 31243

Er hoort geen olie in het carter van een Triumph achter te blijven. De terugpomp pompt alle olie die de smeerpomp naar de lagers perst, en die vervolgens in het carter valt terug naar de olietank, in dit geval (OIF) de centrale framebuis.
Wanneer er toch wat olie in het carter ligt is dat nadruipolie. Maar dat is geen kwart liter. Als je dus toch 250cc aftapt, dan betekent dat de oliepomp (de smeerpomp in dit geval) bij stilstand olie doorlaat. De plunjerpomp van de Triumph doet dat in mindere mate dan de tandradpomp van de BSA, maar naarmate de klepjes van de pomp ouder worden gaat het ook bij een Triumph gebeuren.

Hoe lang duurt het voor er 250 cc olie in het carter zit?

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2010-01-04 18:23:05nr: 31244

En toch zit er gemiddeld 200cc tot 250cc olie in een triumph carter ook in een bsa, enfield en norton. Is ook bedoeld voor de spatsmering in je carter (de krukas draait door een oliebad) wat extra koeling geeft.
Aanzuigleiding zit altijd stukje hoger dan het laagste punt van het carter.

wetsump
datum: 2010-01-04 19:38:09nr: 31245

Dat is geen 250 cc, Sander.
Spatsmering komt in de Triumph en in de BSA niet voor. Spatsmering is smering waarbij een soort vingertje onder aan de onderste van de big end lagerkap door een oliebad draait, waarbij die olie omhoog slaat tegen de cilinderwand aan. Zo'n vingertje heb ik wel in zuigercompressoren zonder oliepomp gezien, maar nog nooit in een Engelse motorfiets.
Wel spuit er vanuit het zuigerpenlager olie tegen de binnenzijde van de zuiger. Die olie loopt via gaatjes in de groef van de schraapveer naar de zuigerwand.
Ook spuit er olie uit de bigendlagers, die voor een deel op de cilinderwand terechtkomt.
De schraapveer schuift die olie naar beneden, naar het carter weg.

Een Engels carter van een fiets die niet wetsumpt, daar komt een paar cc uit, een half borrelglaasje, van olie die na stilstand nog nadruipt vanuit het kleppenwerk, en vanuit de krukas, en uit de bigendlagers. Wanneer er meer uitkomt, dan laat de smeeroliepomp door; het bekende wetsump-verschijnsel. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, behalve als het carter zo vol komt te staan dat de bigends door de olieplas draaien. Dat geeft in een gunstig geval blauwe rookverschijnselen na het starten, in een ongunstig geval kan er, door de klappen, schade optreden .

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2010-01-04 20:03:15nr: 31246

Gemiddeld komt er een koffiebekertje olie uit een carter van een triumph dat is zo'n 200cc . Heb er diverse gehad en heb er nog steeds een een 650 uit 1968. En ja krukassen draaien door een olie-badje voor Harley ook drysump kan je zelfs bij aftermarket bedrijven speciale vliegwielen bestellen voor een betere spatsmering.
Heb al heel wat Triumphs gereviseerd en bij demontage nog nooit een droog blok aangetroffen zoals mr wetsump beweerd.

wetsump
datum: 2010-01-04 20:50:00nr: 31247

Sjongejonge... Meneer wetsump beweert helemaal niet dat een engels carter helemaal droog is? Lees toch eerst, voordat je in de hoogste boom vliegt.
Een borrelglas, meer dan dat is wetsumping.

Maar een krukas die in een oliebad draait, dat komt echt in geen enkele motor ter wereld voor, zelfs niet in een motor die door de fabrikant met een nat carter is ontworpen. Of hij nu een schip voortstuwt of een motorfiets laat rijden.

Gerard
datum: 2010-01-04 21:30:55nr: 31248

Als je een Bonneville blok aftapt is 250cc wel erg veel dat er dan uitkomt. Tenzij je de primaire kast meetelt natuurlijk. Alles tesamen kan dit wel 250 zijn dan. Maar uit het blok alleen???? dat is dan toch erg veel hoor. Een borrelglaasje (of 2) is normaal.
Vergeet niet dat een 200cc een hele grote mok is voor koffie. (een cola is al 180cc)

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2010-01-04 21:37:27nr: 31249

Willlem gewoon je motor een week laten staan nu rijden met al die pekel zou zonde zijn en dan nog een keer je carter aftappen. Komt er weer 250cc uit klopt er iets niet. Anders gewoon lekker genieten van je hobby.

Willem
datum: 2010-01-04 22:38:33nr: 31250


De 250 cc is een glazen potje van sperciebonen o.i.d voor 3/4 vol
dat is de oogst van 4 maanden 2500 km.Exclusief prim. kast.
Misschien moet ik de oliepomp er maar eens uitbouwen en naar de kogelklepjes kijken (veerdruk ??) ze verkopen geloof ik ook eenrichtings klepjes om in de leiding te monteren maar dat is in feite
paard achter de wagen.Tot zover bedankt voor jullie reacties Sander & Sump Als er nog iemand een tip heeft graag
Groet Willem .

Dolf
(D.Peeters bij Promaen punt com)
datum: 2010-01-05 10:39:20nr: 31251

Mijn borrelglazen zijn ca. 200 cc. Mooi is dat. De beste wensen

No Problem
datum: 2010-01-05 12:53:54nr: 31252

Willem,
als een kwart litertje de oogst is van vier maanden, dan heb je geen probleem maar een verschijnsel.
Ik zou de motor en de oliepomp gewoon dicht laten. Van het voorjaar tap je het carter nog een keer af, giet de olie terug in het frame en dan ga je weer lekker rijden.

r.stiphout
datum: 2010-01-05 13:57:02nr: 31253

Willem, die 250 cc is absoluut niet overbodig; de krukas draait hier door die plas en slingert dit naar boven, voor een goede smering en afkoeling van jouw zuigers en cilinders.
Bij het ontwerp hebben ze inderdaad hiermee rekening gehouden door de
afvoer op een bepaalde hoogte in het carter te bouwen.
Indien het carter droog zou moeten blijven, hoe worden dan de zuigers en cilinders dan gesmeerd?? Je hebt geen tweetakt.
Heb verscheidene engelse machines en bij het olieverversen van een nog warme machine heb ik altijd ca. 200 cc "restolie" in het carter gehad, dit is echt normaal.
PS trek die Triumph niet open en rij lekker verder.


sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2010-01-05 14:37:08nr: 31254

En zeker geen eenrichtingsklep plaatsen. Zeker niet bij een pomp waar je aan twijfelt. Klepje zit dan in de aanvoerleiding en gaat open door de onderdruk van je zuigpomp.Is de pomp niet helemaal tof of zit er een luchtbel in de leiding gaat het klepje slechts een beetje of helemaal niet open met alle gevolgen van dien.


zucht
datum: 2010-01-06 11:24:50nr: 31255

De aanzuig van de retourpomp bevindt zich op een hoogte van 7 tot 10 mm van de bodem van het carter, in een kuiltje in het onderdekseltje, onder een bolvormig zeefje. De capaciteit van de retourpomp is ongeveer 50% groter dan de capaciteit van de perspomp, de pomp die de olie naar de smeerpunten perst.
De veronderstelling dat de krukas door een plas olie draait is dus onjuist.
Het minimale plasje olie in het onderdekseltje is namelijk niet hoger dan de afstand tussen de opening van het zuigpijpje (dat kromme pijpje met een beetje dichtgeknepen eindje, met een klein kogeltje erin). Dat niveau is ongeveer maximaal zo'n 7 tot 10 mm hoog.
Er is in de hele wereld geen motor waarvan de krukas door de olie draait.
Hoe koelen de zuigers dan en wie smeert de cilinders?
De olie die via het zuigerpenbusje naar buiten spuit komt tegen de binnenzijde van de zuiger aan en koelt zo de zuiger. Via gaatjes onder en achter de onderste zuigerveergroef (de groef van de olieschraapveer) kruipt olie die de zuigerpen heeft gesmeerd en de zuiger heeft gekoeld naar de cilinderwand. De schraapveer veegt deze olie naar beneden. Dit is de zuiger / cilindersmering.
Olie die vanuit de krukpen lagers (big end-lagers) naar buiten spuit doet hetzelfde.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl