Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

warmdraaien in de winter

eric
(eric.altruye bij skynet punt be)
datum: 2010-01-20 21:41:26nr: 31342

Dag motorvrienden. Al 40 jaar vraag ik me af of het nu al of niet verstandig is mijn moto's in de lange winterperiode af en toe eens lekker warm te draaien of gewoon niets doen en wachten tot de lente.
Is het goed of slecht voor de motor? Ik hoor uiteenlopende reacties.
Komt er iemand met een wetenschappelijk verantwoorde uitleg op dit forum?
Alvast (hunkerend naar beter weer) bedankt!

Guido
(wldd39 bij msn punt com)
datum: 2010-01-20 23:27:56nr: 31343

Best niets doen volgens mij .
Koude start is nooit goed .
Maar vooral krijg je condens in de uitlaatbuizen en die gaan dan roesten van binnenuit .
Om die condens er uit te krijgen moet je hem al héél lang laten draaien.

Fred Dijk
(fredbar bij ziggo punt nl)
datum: 2010-01-21 06:05:44nr: 31344

Hoi Eric,

Herkenbare situatie waar ik ook iedere winter weer mee worstel. Mijn situatie is als volgt. Heb een oude HD met 6V accu en een moderne met 12V en een alarm erop. Ik stal beide in de winter in een garage zonder stroomvoorziening, dus kan er daar geen druppellader op aansluiten.

1. De oude HD: Aftanken (geen roestvorming in tank), Accu eruit en aan druppellader en een keer per 2 weken even rondkicken om de boel in beweging en gesmeerd te houden. Even van plaats veranderen om eenzijdige belasting op banden te voorkomen. Uiteraard alle blanke delen een vette lap erover bv met WD40.

2. Nieuwe HD: Als bij 1 alleen laat ik de accu zitten want die is nodig voor het alarm. Beetje kip-ei want als ik deze eruit haal werkt het alarm niet en is hij niet verzekerd. Niet ideaal maar hij start steeds weer in het voorjaar.
Als iemand hier een oplossing voor heeft graag overigens.

Het af en toe starten en stationair laten draaien heeft volgens mij ook niet heel veel zin. Een stuk rijden wel want dan zet je alles weer in beweging (ook transmissie, koppeling remmen etc).

Volgens mij blijft het een beetje tobben. Zeker nu we sinds de Klimaattop in Kopenhagen weer strenge winters hebben....

Nog ff.

Vriendelijke groet,

Fred Dijk
Baarn

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2010-01-21 08:27:18nr: 31345

Klinkt wel lekker: een Harley gewoon een uurje laten ploffen. Maar voor de rest krijg je volgens mij zure resten in je olie en een hoop mayonaise in de koppen vanwege geemulseerde olie. Niet doen dus

Eric
(eric.altruye bij skynet punt be)
datum: 2010-01-21 10:34:55nr: 31346

Bedankt voor jullie reactie mannen! Ik had zelf ook al zo'n argumenten gehoord in het verleden, maar als ik al dat moois zie staan in mijn garage bekruipt me de lust om de motoren eens lekker te laten brullen.
Niet doen dus! Geduld is een mooie deugd. Hopelijk wordt het spoedig beter weer!
Vriendelijke groeten aan alle liefhebbers van oldtimers en classics.
Eric.


mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-01-21 19:26:18nr: 31352

Heb geen wetenschappelijk antwoord. Heb motoren verwarmd in garage. Bmw zijspan rij ik swinters op, voxan de accu er uit en in huis staan, de norton big4 wordt iedere winter onder hande genomen, overige motoren komt niet op een jaartje stil staan aan. Nu snap ik twee dingen niet: de winter is maar een paar maanden, het maakt toch niks uit dat een motor twee of drie maanden stilstaat. En uuuuh, Eric, zit je nu echt al de volle 40 jaar met die vraag?!?! :-)

groeten van iemand die geen 40 jaar met een vraag kan zitten...

Trouwens nog lang geen 40 is...,hahaha!


Eric
(eric.altruye bij skynet punt be)
datum: 2010-01-21 20:00:48nr: 31353

Hallo Mike, ik ben wel beginnen rijden in 1968! Heb dus al heel wat fietsen versleten, maar op 58 jaar wordt je wat voorzichtiger.
De opmerking over dat condenswater in de uitlaten efkes hoger lijkt me héél zinnig!


tj.
datum: 2010-02-16 15:13:05nr: 31551

sorry eric, maar dit had je naar al die jaren moeten weten, zeker als je oltimers hebt. ik ben ook in 1968 met motorrijden begonnen. toen speelde deze vraag niet. je wilde geen maanden wachten. ik had de motor puur voor de hobby. gouden tijd voor de jappen en laverda

kabel
datum: 2010-02-17 09:24:43nr: 31552

Over warmdraaien. Als de motor stilstaat en onbelast "warm draait" zal het langer duren voor deze op bedrijfstemperatuur is. Stoot bovendien veel vuiligheid uit. Ik heb altijd geleerd: na een koude start rustig wegrijden. Dan komt de motor het snelst op temperatuur.

Bij automobilisten in de sneeuw/ijs zie je soms de motor draaien, terwijl ze ruiten staan te krabben. In sommige gemeenten is dat zelfs verboden, vanwege de uitstoot en de motor komt niet snel op temperatuur.

Je krijgt dan idd condens in je uitlaat en evt. zelf in de olie.
Als je de motor echt wilt warmdraaien, ga dan minimaal 10km rijden. Ook goed voor de accu.



krabber
datum: 2010-02-17 09:43:11nr: 31553

Het heeft niks met motorfietsen te maken, maar ik rij liever weg met condensvrije autoruiten dan met ruiten die onophoudelijk "dichtslaan" van aanvriezend condens op de buitenzijde.
Dat is, denk ik, ook veiliger voor andermans kindertjes die verkleumd naar school fietsen.
Dus verbod of geen verbod, condens in de uitlaat of niet: ik warm mijn doos op vier wielen voor, als ik ruiten krab.
Veiligheid gaat boven een paar gram roet. Als de ambulance moet rijden blaast er nog meer roet naar de vogeltjes.

tj.
datum: 2010-02-17 10:54:36nr: 31555

warm draaien van de auto met deze temperaturen moest verplicht worden. wist je dat honda in de 60-70er jaren aanbevool dat er 2min.warm gedraait moest worden?. dat om de olie overal te laten rond kledderen in het blok.

marcel
datum: 2010-02-17 14:27:43nr: 31556

Gewoon starten en daarne direkt en rustig wegrijden. Geen hoge toerentallen maken en weinig gas geven.
Het blok is sneller en dan ook egaler op temperatuur.
Ga niet een keer warmdraaien in de schuur dat vinden de uitlaten ook niet fijn en de accu wordt slecht opgeladen.
We praten toch niet over race motoren?
Kan sneller van de choke af, is mileiuvriendelijker en beter voor de buren.
Motorolie is in een motorfiets -gelukkig- sneller warm dan de olie van watergekoelde auto's.
gr marcel

Eric
(eric.altruye bij skynet punt be)
datum: 2010-02-17 15:09:11nr: 31558

Dank voor jullie gewaardeerde reacties!

Pieter
datum: 2010-02-18 20:52:49nr: 31561

Heb ook wel eens gehoord, dat wanneer je motor wat langer stil heeft gestaan, het verstandig kan zijn rustig op te warmen om de koppakking te sparen.

Pieter

fred1
datum: 2010-02-18 23:51:21nr: 31564

Hoi Pieter

Maakt niets uit een dag of 10 jaar stil stand
bij een koude motor moet je altijd alles de kans geven om gelijkmatig
warm te worden, de eene kan er beter tegen als de andere , dat zit hem in de constructie en de gekozen materialen





exKBBS
datum: 2010-02-23 21:14:09nr: 31600

Inderdaad, 1 motorrijder zij het al, kip en ei verhaal, elk nadeel heb ook zjn voordeel. Maar bij een koude motor probeer je een nog 4 kante zuiger door een ronde cilinder te persen, en zullen er na een tijdje best wel plekken zin waar even geen olie zit.

Ik heb een luchtgekoelde Duc met oliekoeler, die is stilstaand toch echt sneller en egaler op temperatuur dan dat de voorkant in /12 hangt en de achterste cilinder niet.

Het beste is dus je vrouw het huis uit en een mooi hulpstuk op de verwarming waar je je motor op warm kunt houden, of gewoon onder het electrische deken van je vrouw!, heb je nog interessant gezelschap ook.

fred1
datum: 2010-02-23 22:23:08nr: 31603

word dadelijk een ander emailadres exinge.en.bert b.v
als ze dat verhaal over die deken en gezelschap leest

marcel
datum: 2010-02-24 12:25:34nr: 31609

Fred, wat kan je toch heerlijk nuchter antwoorden.
gr marcel

fred1
datum: 2010-02-24 18:30:53nr: 31615

vondt het wel leuk die zin ,kom het niet laten

exKBBS
datum: 2010-02-24 21:02:58nr: 31618

Ik kan dat soort humor ook wel waarderen hoor, en zelfs Inge. Die heeft waarschijnlijk ook meer op met mijn Ducatie omdat die niet zeurt.
Snurken doen zowel de Duc als ik. En condens bij een kouwe start, mijn peilglaasje lijkt vaak meer op een aquarium .

Toch lijkt mijn oordeel en voorkeur na 30 jaar motorrijden eigenlijk wel uit te gaan naar stationair warmdraaien (ook al doe ik dat zelf vaak niet). Iemand zo toch probleemloos 320.000 km op een ouwe BMW Boxer zien zetten!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl