Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

URAL

Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-02-21 00:40:46nr: 31568

Even een vraag voor een kenner;
Een kennis heeft mij zijn Ural toevertrouwd om een hinderlijke storing op te sporen.
De klacht is:
Bij koude start gaat alles goed, als er wordt gestopt voor een kop koffie o.i.d. en er wordt weer warm gestart gaat de bougie er aan.

Het ding sleurt een zijspan mee, is 650 cc en heeft cyrillische (heet dat zo?) lettertekens op zijn balhoofd zodat ik geen type kan vinden.

De vraag is dus:
Zijn er verschillende types Ural?
Zo ja, welke zou dit moeten zijn?
Welke bougie zou deze moeten hebben?

Ik sleutel al jaren aan diverse motoren, maar heb nog nooit aan een Ural gewerkt.

Omdat hier echte kenners zijn (nietwaar Dolf, toch?) deze vraag maar even hier gesteld.

Groet

Gerrit

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2010-02-21 07:24:04nr: 31569

Nu ben ik niet zo thuis in de Ural materie, maar wellicht kun je voor de bougies op een site van fabrikanten zoeken voor de toepassing en het juiste nummer, bv http://www.ngksparkplugs.com/part_finder/motorcycles/step3.asp
Had zelf destijds een vergelijkbaar probleem met de BMW, nieuwe bougies er in, rijden, stoppen, weer starten en 1 bougie kapot.
Rij nu met Irridium bougies en het probleem is weg.

marcel
datum: 2010-02-21 18:45:41nr: 31573

Wat bedoel je met "er gaat een bougie eraan" Gaat dezestuk, ontbreekt een vonk? (Bobine?condensator?) slaat deze nat? (vlotter?) Plots geen compressie? (klep blijft hangen?)
Graag meer info svp

Ben
datum: 2010-02-21 23:17:00nr: 31574

Hoi Jongens, er is toch een hardstikke goede Uralclub in Nederland. Gewoon even bellen. Lijkt mij tenminste. Ze hebben overal ondersteuningspunten.

robbie
(robbie.nuttin bij live punt be)
datum: 2010-02-22 05:48:17nr: 31575

Bougies: champion L82YC
Moeilijke warmstart kan wijzen op vapour lock; zijn de dichtingen tussen carburators en cilinder voldoende dik? Kan ook te rijk afgesteld staan. Wat ook kan; bij Ural (en Dnepr) zit de hoogspanningsbobine slecht geplaatst en neemt alle warmte vh motorblok op. Die van mij heeft 'n nieuw koel plaatsje gevonden onder het zadel.
pazjalsta, Robbie

Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-02-22 08:14:01nr: 31576

Ik heb even iets om naar te kijken.

Bedankt voor de reakties.

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-02-22 11:16:36nr: 31577

Ben je even een week off line, gaat er weer een Ural stuk. Bij mijn Russen zijn de bobines vervangen door Eend exemplaren. Verder heb ik extra dikke pakkingen en hitte schilden tussen de koppen en de carbs gemaakt.

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-22 13:42:04nr: 31584

pfff als dat alles is..
Is het blok nog fabrieksorigineel?
Kijk dan ook even op een artikel over het dnepr blok bij de technische tips afdeling van de udcn. Dit gaat gedeeltelijk ook voor de ural op.
Bougies;NGK B6HS
de originele bobines zijn niet zo best, ruilen voor subaru 2 pitter of eend bobine.

Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-01 16:37:58nr: 31647

Om een of andere reden begin ik te twijfelen of het wel een Ural is.
Wie kan mij uitleggen hoe het symbool van ural er uit ziet?
Ik zie hier een cirkel met daarin een driehoek met wat merkwaardige tekens er in.
Verder valt mij op dat het frame bij het achterwiel anders is dan bij de oude BMW, terwijl ik dacht dat dat ongeveer het zelfde was.
Tevens is opvallend dat de uitlaat van de linker cylinder onderlans naar de rechter uitlaat loopt en zo eingigd in éé demper.

Verder zit er een kunststof kap op de koplamp.
Het kontaktslot zit links aan de koplamp.

Ik hoor het wel.

Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-01 16:43:38nr: 31648

Sorry voor de typefouten. Het bericht was eerder weg dan de bedoeling was.

arnaud
(ural bij mail punt com)
datum: 2010-03-01 16:48:28nr: 31649

lijkt toch erg op ural.
Vertel nou eens wat er op het kenteken staat??
of voor het framenr??
Ik neem aan dat je zelf ook plaatjes kan opzoeken op het net van wat je motor zou kunnen zijn?

robbie
(robbie.nuttin bij live punt be)
datum: 2010-03-01 17:39:53nr: 31650

Simpel; een originele Ural kopklepper heeft gietijzeren cilinders terwijl een Dnepr kopklepper aluminium cilinders heeft. Zijkleppers hebben altijd gietijzeren cilinders.
cheerio,Robbie

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-03-01 22:32:53nr: 31654

De overeenkomst is dat ze ongelooflijk stijlvol & betrouwbaar zijn. Maar dat wisten jullie vast. Een aanrader: het boek "Mit Hammer und Schluessel". Leuk & leerzaam

Gerrit
(g.mannebeek bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-01 23:54:22nr: 31656

Bedankt voor de reakties.
Het blijkt toch een ural te zijn.
Ik heb nog een andere fiets binnen staan die wat aandacht nodig heeft en dan ga ik eens lekker sleutelen aan de ural.
Een nieuwe levenservaring zeg maar, of zoiets.

Jammer dat je er zo weinig aan kunt sleutelen met die hoge betrouwbaarheid, nietwaar Dolf?

Ik denk dat ik maar een paar gebreken ga verzinnen. Kan ik mooi wat doen.

Groeten en sleutel ze en ..........vergeet het rijden niet.

Dolf
(D.Peeters bij Promaen punt com)
datum: 2010-03-02 08:36:24nr: 31659

Vrij uit "Mit Hammer und Schluessel": het is niet relevant om te zeggen datt Urals beter zijn dan Dneprs. Of omgekeerd. Ze zijn ongeveer even slecht." Mijn combi heeft me na 140D+ km altijd thuisgebracht. En het onderhoud beperkte zich tot het uitwisselen van een paar dynamo's, wat carburateurs, nogal wat lekke vlotters, een paar cardanassen, wat lagers, heel veel spaken, wat spanningsregelaars,twee ontstekingssets, een gebroken klepveer, twee bak revisies, wat zuigers, wat cilinders,klepgeleiders, kleppen, wiellagers, het vervangen van wat takken uit de kabelboom en nog wat klein goed. Typisch kleingoed dat je toch altijd bij je hebt wanneer je Russisch rijdt dus.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-05 22:54:46nr: 31707

Dat bedoel ik.
Die kleine defectjes kunnen bij elke fiets voor komen.
Uitermate betrouwbaar dus.

groeten

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-27 21:54:11nr: 31941

Gisteren was het zover. Ik had tijd (en zin) om aan de URAL te werken. Eerst het zijspan er af en de fiets op de tafel. Eerst een vluchtige inspektie: Accu droog, te weinig olie, vervuilt luchtfilter. (Hebben ze daar een beer voor geschoren?)
Eerst de accu maar eens gevuld en aan de lader. Olie ververst en kleppen gesteld. Verder laten staan. Rustig beginnen.
De accu had vanmorgen spanning. Verbazing alom. Accu ingebouwd en kontakt aan; geen kontrolelampjes. Zoeken; blijkt er een massaschakelaar onder het zadel te zitten...... Kontakt weer aan en lampjes gaan aan.
Kraan open, flotteren en trappen maar. Toen de ogen en de mond gevaarlijk groot begonnen te worden nog eens verder kijken. Wie denkt er nou aan dat een URAL een stopknop heeft.
Trappen en lopen. Applaus. Warm laten draaien en hij begon steeds beter te draaien.
Kontakt af en de stoboscoop aansluiten.
Kontakt aan....geen lampjes. voltmeter op de accu..geen spanning?????
Massaschakelaar uit: 13,6 V Konklusie: volle sluiting. Maar waar?

Wie weet er een link voor het elektrisch schema? Dan kan ik tenminste gericht zoeken.



kabel
datum: 2010-03-28 13:09:18nr: 31943

Met Google afbeeldingen even zoeken naar "ural wiring diagram", of "ural schaltplan". Dan komen er verschillende voorbij.

Misschien toch van belang dat je bouwjaar en/of type weet. Evt. een foto vh typeplaatje op een server zetten, als flikr, imgageshack, oid.
Dan het adres hier melden, kunnen we allemaal even kijken.

Weet bijna zeker dat er wel iemand is die de Russische tekst kan vertalen.


Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-28 17:27:05nr: 31946

Bedankt voor de tip. had ik zelf ook kunnen verzinnen.
Ik heb er inmiddels een gevonden.

Voor de geïnteresseerden: www.imz-ural.de/schalt/scha_el.html

Ik kan gaan zoeken. Ik houd jullie op de hoogte.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-29 20:42:14nr: 31952

Vanavond maar eens begonnen. Accu uitgebouwd en belast met een paar lampen.
Spanning bleef goed.
kontaktslot er uit, niets aan te zien, nog steeds sluiting.
Stekkers van de handvatschakelaars losgemaakt, bingo, sluiting weg.
Maar welke was het nu? Eerst de linkerkant weer aangesloten, alles nog goed. Dus het zit in de rechterkant. Om dat zeker te weten die kant weer aangesloten.............alles is nog steeds goed???

Soms wordt ik er heel moe van, vooral omdat die sluiting vast nog een keer terugkomt. Misschien morgen verder.

kabel
datum: 2010-03-29 21:11:14nr: 31953

De Oosterburen noemen dat een "wackel kontakt".

robbie
(robbie.nuttin bij live punt be)
datum: 2010-03-30 06:06:08nr: 31954

Die Russische draadjes (kabels) vervang je best want die corroderen nogal graag. Dodemansknopje, knipperlichtinstallatie en massaschakelaar; eruitgooien of desnoods vevangen door Euro-spul. Evenals de bobine,regelaar en diodenplaat...en zo blijf je bezig natuurlijk. Maar: sleutelen is plezant!
cheerio,Robbie

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-30 08:01:11nr: 31955

Die bedrading lijkt me inderdaad gesplitst tweelingsnoer zoals dat hier vroeger wel aan schemerlampen werd gebruikt.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-03-30 23:08:27nr: 31961

Overigens (heeft er eigenlijk weinig me te maken) staat hier nog een Dodge W 200. Je weet wel, zo'n helemaal foute amerikaanse bak met een V-8 aan boord.
Daarvan is de elektrische installatie zo slecht dat je de Ural gerust een wonder van perfektie kunt noemen.
Maar dat wisten jullie al.

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-03-31 09:55:22nr: 31963

Amerikanen zijn dan ook gewoon een dikker soort Russen
mvg
Dolf (oldsmobile vista cruiser)

arnaud
(samrap bij hotmail punt com)
datum: 2010-04-01 18:35:58nr: 31971

Gerrit, geen spijkers met slapende honden zoeken.
Ros alle bedrading er uit en leg nieuwe draden aan met deugdelijke contacten.Breng merkjes aan die jij weet en snapt. Doe jezelf een lol en vervang meteen de contactschakelaar en spanningsregelaar voor een west-alternatief

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-01 20:32:29nr: 31972

Ik begin er steeds sterker over te denken om dat te doen.
Ik krijg hem ook niet lekker soepel aan het lopen. Ik denk dat de carburateurs een flinke schoonmaakbeurt nodig hebben of is een soepele loop bij een ural sowieso onmogelijk?

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-04-01 20:46:19nr: 31973

Als je de blikken schuif carbs hebt, dan moet je je geen valse hoop aanpraten. In Mit Hammer & Schlussel staat hoe je ze 'goed'moet krijgen. Dat kost een paar avonden ambachtelijk plezier en helpt bijna zo goed als ongeveer. Wat wel aardig helpt: maak er een van 1 naar twee kabel systeem van. 1 Kabel vanuit het gas handvat tot zo dicht bij de carbs. Twee kabels naar de carbs toe. Het verdeelstuk is te krijgen via de ()BMW) Hobbyist en is bedoelt voor een R65. Maar de lokale Jappensloop kan je ook van dienst zijn.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-02 09:02:21nr: 31976

O.K.

We kunnen weer even vooruit.

Veel plezier met Pasen allemaal en niet te veel eieren.

arnaud
(samarap bij hotmail punt com)
datum: 2010-04-02 12:24:13nr: 31978

Gerrit, kijk nou eens naar mijn eerste tip, lees het artikel door, voer het uit en kom dan rapport bij ons uitbrengen. Anders is het onbegonnen werk.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-02 22:01:41nr: 31984

Ga ik doen.
Kan even duren want ik ben even een beetje heel gemeen door m'n rug gegaan.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-13 21:34:31nr: 32123

Zo, rug is weer wat beter, dus tijd voor een vervolg.
De carburateurs zijn in bad geweest (ultrasoon) en dat had tot gevolg dat de boel nu wel af te stellen was. Hij loopt (voor russische begrippen) eigenlijk best goed.
Ik heb een proefrit gemaakt van 80 km (erg slecht voor je rug) en hij bleef het goed doen.
Tijd voor overleg met de eigenaar.
We spreken af dat ik komende winter (waar hebben we het over, deze winter is nog maar net voorbij) de elektrische installatie ga vervangen. Hij wil nu even rijden. De Ural is dus weer terug bij zijn baasje en als ik komende winter weer met vragen zit, kom ik hier terug.
Ondertussen blijf ik de boel hier uiteraard volgen en zal (waar mogelijk) mijn bijdrage leveren.

Ik mis hem eigenlijk wel een beetje.............

tk
datum: 2010-04-14 17:28:58nr: 32132

Ha Gerrit,

ja zo gaat dat. Dan mis je de motor al ....
Leuke van de Ural is dat deze mooi is door z'n lelijkheid, althans zo ervaar ik dat. Voor mij valt de MZ ETZ 250 ook in die categorie.

Maar met een Ural ben je - denk ik - nooit klaar met sleutelen. Of zie ik dat verkeerd? Volgens mij zijn ze behoorlijk storingsgevoelig. Ik vind het niet erg om een keer iets te verbeteren, maar sleutelen om te blijven rijden vind ik minder geslaagd.

Maar blij dat je de eigenaar zo ver hebt kunnen helpen.
Tip: als je de bedrading vernieuwd, gebruik dan niet die kabelschoentjes met zo'n blauw of rood voetje (daar trek je de draad zo weer uit), maar gebruik een échte krimptang met bijbehorende ongeïsoleerde kabelschoentjes. O.a. Rick Donkers verkoopt ze, zoiets:

http://www.rdae.nl/gereedschap/krimptangen/900763-krimpen-ongeisoleerd-1-5-6-mm2/product_info.php/cPath/50_71/products_id/798

Inmiddels 45 Euro; heb er jaren geleden 75 gulden voor betaald en nooit een cent spijt gehad van die investering!!



Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-14 18:25:29nr: 32134

Dat gereedschap heb ik, wij gebruiken dat ook in de elektrotechniek.

Als hij weer terugkomt moet er ook naar de remmen worden gekeken. Ik heb de eigenaar gewaarschuwd omdat de remmen volgens mij onmogelijk goed te krijgen zijn.
Ik heb het voorwiel er uit gehad. deboel schoongemaakt, ontvet en opgeruwd. Ik heb ze zo gesteld dat de schoenen aanlopen maar de combinatie van rek in de remkabel, speling in alles wat speling kan hebben maakt goede werking m.i. onmogelijk.
Daartoe moeten er gewoon andere trommels in.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-04-14 18:26:46nr: 32133

Wat TK zegt over die tang...
Dat is geen tip, dat is een plicht.

Met die dunne Gamma-tangen knijp je alleen de isolatie kapot, met alle gvolgen van dien.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-15 09:41:11nr: 32140

Klopt, goede verbindingen zijn uitermate belangrijk.

De berichten die je soms leest over een woningbrand door kortsluiting kloppen gewoon niet.
Brand ontstaat door hitte en hitte ontstaat door slechte verbindingen.

Een veel gemaakte fout is te denken dat het "maar" 6 of 12 V is en dus onschadelijk.
Terwijl met het lager worden van de spanning de stroom toeneemt.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-17 23:23:24nr: 32169

Euh.....Hij is er weer.
De eigenaar kwam er mee aan stotteren.
Het blijkt dat hij het in de 1e en 2e versnelling redelijk doet (niet echt goed) maar in 3 en 4 bij verhoging van het toerental begint te stotteren.
Ik verdenk nu toch de bobine, dus op jullie advies op jacht naar de bobine van een eend.
De sloper keek me wat moe aan: van een eend? in 2010? Die hebben we niet mer.
Bij andere slopers het zelfde vehaal.
Ik heb nu een bobine (met 2 aansluitingen) van een Renault Megane. Iemand ervaring mee? Op de laagspanningskant zitten 3 aansluitingen: + + -
Zou dit kunnen betekenen dat één aansluiting pemanent voeding heeft en de andere gestuurd wordt door de ontstekingsmodule?
Als jullie het niet weten wordt het experimenteren. Ook leuk.


Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2010-04-18 07:23:52nr: 32171

6 Volt bobine niet te krijgen van een Eend anno 2010?

http://www.eendekooi.nl/catalogus.htm

fred1
datum: 2010-04-18 09:44:32nr: 32172

Bij mij vandaan een half uur rijden ongeveer een 12 stuks in het het bos op een rij


Nee niet in de vijver, maar op een sloop ze staan er al jaren de eigenaar is vertrokken en het bedrijfje is tekoop

Maar het is wel flink uit de buurt denk ik ze staan vlak bij motorshop
limburg ( triumph )bij peer belgie
Dus als je nog wat blokken wil voor ombouw of bobine's.......

gerrit-46
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-18 18:34:31nr: 32176

O.K.

Bedankt voor de aanwijzing. Ik ga wat proberen.

sander
datum: 2010-04-18 21:50:55nr: 32177

Een bobine van een japanse 4cilinder werkt ook perfect. Gebruik ze op mijn enfield (dubbele bougie), triumph bonneville en heb ze vaker gebruikt op een ural,dnepr en zelfs bmw. Harley bobines kunnen ook maar heb met deze wat mindere ervaringen.

Succes Sander

fred1
datum: 2010-04-18 22:10:29nr: 32179

De Bobine van een shovel zijn ijzersterk maar gebruikt raad ik niet aan wel de bobine gebruiken voor contactpunten



Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-18 22:39:04nr: 32180

Bedankt voor jullie reakties.

Heeft iemand van jullie een reden om te denken dat de bobine van renault niet zou kunnen werken?
Deze Ural heeft n.l. wel een installatie op 12 V.

fred1
datum: 2010-04-19 06:23:18nr: 32181

Nu ben ik niet zo thuis in die kreten van ohm en amp en nog wat, geeft
licht en pieken en dalen in je stroom enz enz

Maar een bobine voor een elektronische ontsteking gaat niet lang samen met een ouderwetse ontsteking op punten ( mijn ervaring en gehoord )
Moet allemaal wat op elkaar afgestemd zijn, iets met ohm

Maar die vraag kunnen ze in een garage beantwoorden of hier

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-19 07:48:25nr: 32182

Deze heeft elektronische ontsteking, zonder kontaktpunten.
Best wel modern.

dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-04-19 08:03:07nr: 32183

Dan is het tijd voor plan 3B: Ga naar je lokale Harley-Davidson specialist en vraag om een immitatie bobine (met twee uitgangen) voor een Harley-D met electronische ontsteking. Motorsloop Feelders is een handig adres. Die doet alleen Harley en is niet duur.Als de electronische ontsteking die er op zit een origineel Russische is, dan kan daar ook nog een hoop leed inzitten. De mijne is al weer jaren geleden teruggebouwd naar ;puntjes.Gelieve het forum van de Ural dnepr Club Nederland te raadplegen

tk
datum: 2010-04-19 20:43:44nr: 32194

Plan 4C: hou ons svp wel op de hoogte van de ontwikkelingen!!

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-04-19 22:10:41nr: 32196

Niet dat ik eigenwijs ben, maar die franse bobine ligt hier nu toch, dus ik ga hem wel even proberen.
Er is alleen wat weinig ruimte onder de tank. Ik had gedacht om hem in de driehoek onder de framebuis te hangen, maar dat wil dus niet.
In mijn wijsheid heb ik nu besloten om een stevige steun te fabrieken en het ding met bobine links naast de dynamo te plaatsen. Moet kunnen.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.
Mocht het niet lukken, ga ik over naar plan 4B of zoiets.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2010-05-06 23:40:39nr: 32345

Ben ik weer. Had wat last van de rug, vandaar.
Die bobine van Renault heeft één klapje veroorzaakt, verder gebeurt er niets. Het oude spul dus weer teruggezet en hij loopt weer, maar niet goed.
Voor ik ingrijpende maatregelen neem, even een paar vragen:
Er staan 2 merktekens op het vliegwiel, waar staan die voor? Is er een voor het BDP of is dat al een paar graden voor?
Bij de carburateurs zit er op de hoek van de vlotterkamer een stangetje (een beetje gebogen) wat je omhoog kunt trekken. Door een veer gaat hij weer terug. Waarvoor dient dat ding.

Ik wacht weer af.

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-05-07 09:56:27nr: 32352

Stangetje = vlotterbediening. Mengselverrijking voor de start dus. De merktekens op het vliegwiel moet je je niet veel van aantrekken. De positionering is vaak maar zo ongeveer en mogelijk is het vliegwiel gewoon vedraaid gemonteerd. BDP opzoeken met satestokje en dan een paar mm voorontsteking. Als het ding loopt gewoon wat fijn afstellen. .

arnaud
(samrap bij hotmail punt com)
datum: 2010-05-07 12:54:33nr: 32355

Gerrit, je blijft er mee prutten. Zoek nou gewoon, voor jezelf het handboek waar oa. alles over het vliegwiel in staat en lees de info op udcn.nl
Dan ben je veel vlugger klaar en heb je je fiets goed en blijvend rijdend.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl