Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Honda cb350f draadboom

frans
(fvanvendeloo bij hetnet punt nl)
datum: 2010-05-16 12:06:31nr: 32458

Ik ben bezig met een probleem met de electrische installatie van een cb350f. De vorige eigenaar heeft behoorlijk met de draadkleuren in de koplamp zitten goochelen, maar met een keurenschema erbij werkt het e.e.a. absoluut niet. Het contactslot doet geen dienst, is wel aangesloten uiteraard), het groene vrijlooplampje brandt altijd, behalve als de versnelling in een versnelling wordt gezet, en tot overmaat van ramp: op de dikke groene draad(vlg het schema) staat niet de massa, maar de plus van de accu.Alle bedrading is aangesloten via de platte multostekkers, alleen de koplamp doet het ook, zelfs met uitgezet contactslot. Wie heeft hier een idee over ? Vooral die groene mindraad, waar een plus op staat.Er zitten ook geen losse contacten ergens of vergeten min draden.Alles is kleur op kleur. Heb zelf geen idee meer.

kabel
datum: 2010-05-16 22:31:56nr: 32469

Dit soort verhalen vind ik diep triest. Klojo's die de boel 'verbouwen' en de electra verzieken.

Eigenlijk heb ik geen ander advies dan de hele kabelboom opnieuw te maken. Dat klinkt misschien moeilijker dan het is. Begin met een goed electrisch schema, of wellicht verkrijgbaar via een merkenclub. Soms staat het in het instructieboekje. Ga naar de copy shop en maak een kopie op A3 formaat, liefste in kleur.

Vervolgens koop je de verschillende kleuren kabels. Meestal 2 mm2, soms 1,5 mm2. Koop een professionele krimptang van ong. 60-70 Euro en alle juiste stekkers. Er bestaat universele hoes waar je v.a. 1 tot tig kabels doorheen kan trekken. Als alle 'knooppunten' (regelaar, dynamo, zekeringen, contactslot, remlichtschakelaar e.d.) op de motor gemonteerd zijn begin je op n punt. B.v. het contactslot. Kijk waar de kabels heengaan v.a. het contactslot en trek ze zelf. Iets ruimer afknippen, kabelschoentjes erop krimpen. Ik heb dan nog zwarte hardplastic beschermhoesjes (merk Ripca) over de stekkers gedaan.
Over de krimpverbindingen kan je evt. stukje krimpkous doen, fhn erop, etc. Om de verschillende bundels steeds zo'n universele hoes. Op die manier bouw je de kabelboom op. Ik heb het nog nooit voor een Honda gedaan, maar wel voor Italiaanse motoren. Kostte 3 avonden werk voor een complete kabelboom. Als je zorgvuldig te werk gaat zit het in n keer goed en heb je er jren storingvrij plezier van.

Ik heb alle benodigdheden aangeschaft bij Rick Donkers op de Vehikel Beurs. Hij heeft ook een webwinkel. Voor de universele hoezen (gaat per meter) is het handig aan hem te vragen welke breedte je nodig hebt.

Succes, moet lukken!
PS, investeer in de juiste (dure) tang. Die is onmisbaar en bijna het enige gereedschap dat je nodig hebt. Evt. een goed striptang.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl