Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Hoe moet je een Suzuki 4 ls rem afstellen?

Ton
datum: 2010-06-26 15:27:37nr: 32965

Ik heb een rem van een Suzuki GT 750 J in een Roadholder vork, weet iemand hoe je zo'n ding netjes afstelt? De mijne remt zeer matig, nieuwe voering laten opbrengen maar 500 km verder is het nog niet zo als het hoort.
Ik heb wel een werkplaats handboek van een GT 750 maar echt duidelijk wordt het niet beschreven. Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.

fred1
datum: 2010-06-26 22:30:16nr: 32975

probeer eens contact te leggen met de veteranenracerij



chris
datum: 2010-07-02 12:05:55nr: 33028

Enige tijd geleden heeft er in Het Motorrijwiel een duidelijk verhaal hierover gestaan. Helaas weet ik niet meer welk nummer het was, maar misschien een van de andere lezers.

marcel
datum: 2010-07-02 12:50:00nr: 33030

Volgens mij bedoel je de trommelrem. Kijk goed of de radius van de schoenen overeenkomen met de radius van de trommel.
Is de trommel ook netjes rond? Komen de schoenen ook beide netjes en tegelijkertijd tegen de trommel?
Meestal wordt er bij een revisie teveel voering op aangebracht en met een speciale draaibank exact op diameter gebracht.
Evt de trommel iets uit laten draaien om de verstopte porien te openen, hoewel goed schuren toch ook vaak helpt. Uitdraaien zorgt voor een exacte ronding. Wel goed opmeten anders(micrometer svp)
Verwacht geen wonderen van de trommelrem, in die tijd waren de ceriani voorvorken voor achteraf inbouw met brembo's al populair voor een heel redelijk bedrag. Dat zegt ook wel wat.
Klassiekerracing al geprobeerd?
succes

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-07-03 07:41:27nr: 33033

Marcel, hoezo geen wonderen van een 4LS trommelrem?



fred1
datum: 2010-07-03 09:08:03nr: 33034

In mijn begintijd heb ik een blauwe maandag een GT gehad met trommelrem, de rem werkte toen dikwijls beter als de remschijven
alleen voor hoelang, dat was af wachten zeker bij veel en krachtig remmen. (fading)

Het afstellen daar zaten de meeste mee je moest iemand kennen die er
feeling voor had en de meeste motormonteurs van toen zijn al met pensioen of vergeten hoe het moest

Het verhaal van verstopte porien kan ik niet volgen
Als je al over uitdraaien hebt ALTIJD laten doen met ingespaakte trommel,wat ook van belang is de scharnierpunten moeten geen speling hebben dus geen uitgelopen asjes en busjes



marcel
datum: 2010-07-03 11:02:20nr: 33035

Mike, waarom is dan ook iedereen overgestapt op schijven?
Dat neemt niet weg dat een trommel een prachtige klassieke uitstraling heeft die je met liefde/kennis moet behandelen en behouden!
(ga ik weer, libelle neigingen?)

marcel
datum: 2010-07-03 11:13:21nr: 33036

Dom, nu zie ik het pas goed 4LS= four leading shoe met 2 oplopende remschoenen. Dus zelfbekrachtigend met een stangetje aan de buitenkant toch?

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-07-03 11:25:42nr: 33037

Hoezo is iedereen overgestapt op schijven?
Ik weet wel zeker dat meenegeen hier liever een dikke 4LS in z'n wiel heeft zitten dan een paar Brembo's.
Ik heb een Guzzi LM1 en heb daar 4LS inzitten. Ik kan je vertellen dat die veel beter remt dan het integrale remsysteem van mijn 1000SP.
Tuurlijk, moderne schijven hebben praktisch geen onderhoud nodig, daar in tegen vind ik schijven dan ook geen flikker aan.

4LS stel ik af met krijt op de schoenen.
Eerst het zooitje geheel uit elkaar halen en absoluut vetvrij en droog maken.
Tijd voor nemen, niet lopen kloten met ouwe rotzooi, goed licht en goed opletten wat de schoenen doen en de afdruk goed bekijken.
Het is niet zo barre moeilijk, maar gewoon de tijd er voor nemen.

fred1
datum: 2010-07-03 12:44:41nr: 33039

@ Mike

Stap een op een moderne motor en rem eens flink met 150km per uur
of je tegen een muur aan rijd,en je blijft er nog op zitten ook
Laast nog eens flink moeten remmen voor een koekblik ,blij met mijn
remmen uit 2008

De trommel is zoals gezegt voor de uitstraling, maar beslist niet meer om heden tendage deel te nemen aan het verkeer op de snelweg b.v
met snelheden van 140+ je moet je wel bedenken dat je nu het tegen auto's en motoren op moet nemen die vele malen krachtiger remmen hebben als in de jaren 70



Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-07-03 12:55:56nr: 33040

Ja lieve Fred, dat snap ik.
Op mien Voxan zitten remmen...als je alleen al blaast naar de remhendel.
Ik denk dat ik die remmen maar eens overzet naar de Norton uut '52.

hans
datum: 2010-07-13 22:30:46nr: 33155

Is eigenlijk heel simpel..........maar dat is met alles als je het weet. Belangrijkste is natuurlijk dat alles goed vetvrij is en alleen de scharnierpunten een klein beetje hittebestendig vet hebben. Velen gebruiken hiervoor kopervet maar dit vet heeft geen smerende eigenschappen !! Je moet het frame kunnen ondersteunen zodat het voorwiel kan draaien. Daarna 1-kant tegelijk.............bv eerst de linker ankerplaat en de rechtse weglaten zodat het voorwiel zijdelings over de as kan schuiven. Als je hierna de remschoenen zichtbaar houd, zeg maar 2/3 in de trommel, dan met een t-wrap de remhandel vastzetten. Daarna het asje tussen de remhevels zodanig verdraaien dat de remschoenen maximaal klem zittten in de trommel.

Voor de rechterkant een herhaling (links verwijderen voor de ruimte 1) en daarna alles weer in elkaar zetten en de beide kabels synchroniseren. Als dit goed is gedaan hoef je hierna alleen af en toe de kabel strakker te zetten door de slijtage van de schoenen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl