Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

BSA M21 1957

Nick
(nickheij bij hotmail punt com)
datum: 2010-07-26 12:01:12nr: 33341

Hallo iedereen,

Vroeg met af of iemand mij kon helpen.
Ik heb een BSA M21 van 1957 en wil de koppeling afstellen.

Kan iemand mij hier raad bij geven welke stappen ik moet ondernemen tot een goede afstelling?

Mvg,

Nick




arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2010-07-26 12:11:03nr: 33342

Voorwarende dat alle onderdelen in goede/redelijke staat zijn;
1 Rechterijde versn.bak;
monteer de stelschroef aan de versn. bak hevel zo op zijn as, dat als de stelschroef voor de koppelingspen, (rechts waar het kogeltje ook in zit) haaks op de koppelingspen staat, de hevel iets naar 'buiten'staat. Als je de koppeling inknijpt, krijg je nu maximale slag.

2 rechterzijde, prim. kast deksel er af; Knijp de koppeling in. Draai de 6 veren zo, dat de koppeling overal gelijkmatig naar buiten komt.

3 stel de koppelingskabel zo af, dat je ca. 2-3mm speling op de handle voelt.

Zo moet je een end komen. Mik geen multigrade olie in de prim. kast. Hierdoor kan de koppeling gaan slippen. Monograde olie heeft dit probleem niet.

nick heij
(nickheij bij hotmail punt com)
datum: 2010-07-26 18:34:37nr: 33345

Hoi Arnaud,

Bedankt voor je snelle comment!
Nog een paar vraagjes om de topic verder leven in te blazen! ;)

De stelschroef daar zit een balletje in..ik neem aan dat deze moet kunnen draaien? Bij mij zit hem muurvast...heb er al wd40 in gespoten...omzien of hem los komt..maar ik vrees dat deze ooit eens te vast is gedraaid geweest en dat het balletje dus dieper zit dan dat het hoord! En als deze kapot is waar zou ik een nieuwe kunnen halen. Heb al gekeken bij de Groot en bij peter Classic bike parts, maar helaas niets online.

Heb gekeken naar de koppeling en de veren komen gelijkmatig naar buiten. Dus dit zou goed moeten zijn.

Is het normaal dat je hem stilstaan, niet draaiend alleen maar in zijn 1 en zijn neutraal kan schakelen?

mvg,

Nick



nick heij
(nickheij bij hotmail punt com)
datum: 2010-07-26 19:26:47nr: 33346

Hoi

Het probleem met het schakelen is opgelost..krijg hem inmiddels in al zijn versnellingen. De rechter voetsteun stond een halve cm te hoor waardoor de schakelhendel niet vergenoeg naar beneden kon! :)

We worden wijzer! :)

Grtz Nick




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl