Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Niet bijladen accu !-niet starten al na 10 min.

Ronald
datum: 2010-08-08 16:24:28nr: 33509

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 3 dagen de trotse, maar na een dag al niet meer zo blije bezitter van een Kawasaki Vulcan vn750 (zonder garantie). Er doen zich een aantal problemen voor zoals STARTPROBLEMEN: of ik nou een uur rij of 10 min. hij wil niet meer starten de accu is doorgemeten en goed bevonden, maar gooit de motor traag rond, ook na 12 uur laden.(met startkabels loopttie meteen) SCHAKELPROBLEMEN: ik moet de motor dan aanduwen en krijg hem bijna niet in de 1e of 2e versnelling, is dit normaal? Heb ik een kapotte dynamo of toch een slechte accu.BOUWJAAR: afgifte deel 1 is 1994 maar eerste toelating is 1986 wat is nu de leeftijd van de motor ?
Wie weet raad ! Bvd Ronald

jaap
datum: 2010-08-08 18:38:33nr: 33513

Ronald,

Of je accu is defect of heeft te weinig cappaciteit voor je vulcan, ik weet niet welke accu je nu gebruikt en of deze voor jouw vulcan geschikt is. Kijk eens naar je oliepeil van je versnellingsbak. Framenummer moet het bouwjaar vertellen. Misschien googlen of een vulcan club die je kan helpen. Kawasaki-dealer zou je natuurlijk ook een hoop moeten kunnen vertellen of een werkplaatshandboek.

Succes Jaap

fred1
datum: 2010-08-08 20:48:38nr: 33515

Denk dat de blije verkoper wel het een en ander op kan helderen
ook al is het zonder garantie ( geen argwaan gekregen ? )

kenteken
datum: 2010-08-09 10:32:55nr: 33516

... afgifte deel 1 is 1994 maar eerste toelating is 1986...

Dat betekent dat:
- de motor in 1986 in een ander land op kenteken is gezet,
- ze in 1994 in Nederland op kenteken is gezet.

Je hebt dus een motorfiets van 1986, die in 1994 in Nederland is geimporteerd. En daar mankeert niks an.
Je kunt dit, zoals de andere antwoorder ook al schreef, controleren aan de hand van het framenummer.

Het jaartal 1986 is van belang omdat je 25 jaar na eerste toelating geen wegenbelasting meer hoeft te betalen. Volgend jaar!

Voor je startprobleem zou ik eerst de accu vervangen door een nieuwe.
Een accu die na twaalf uur laden de motor niet aanzwengelt is gewoon op.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-08-09 14:45:18nr: 33519

Hoeft niet, maar is wel waarschijnlijk.
Een slechte massa doet de startmotor ook niet ronddraaien. Net zo min als slechte accu-aansluiting e.d.
En zeker weten dat er de juiste accu op zit met de juiste startcapaciteit?
Waarschijnlijk importfiets uit de USA. Gebeurde heel veel in de jaren '90.
Tsja, en na 25 jaar krijgen zelfs japanners de beginnende problemen...

Ronald
datum: 2010-08-10 10:13:12nr: 33535

Hallo,

Allemaal erg bedankt voor de snelle reacties en tips.
Ga vandaag een nieuwe accu ophalen die ik besteld heb en hoop dat daarmee mijn startprobleem opgelost is, en dat het niet aan m'n dynamo ligt !
Ik vraag me wel af wat er in tussen 1986 en 1994 met de motor gebeurt is ?

Mvg. Ronald (wordt vervolgt)

kabel
datum: 2010-08-10 23:48:10nr: 33551

Tussen '86 en '94 reed die motor in de USA (of een ander buitenland), maar niet in ons land.

Ronald
datum: 2010-08-12 14:49:33nr: 33585

Nieuwe accu goed doorgeladen. Motor start als hij koud is redelijk, maar als hij warm is heel moeilijk en gooit hem soms bijna niet rond.Heb de accupolen en de massa goed schoon gemaakt.
Motorgarage heeft met Multi-meter doorgemeten en hij laad niet bij,dus de dynamo is stuk. Dat wordt minstens 700-800 euro reparstiekosten !
Tja mensen dit is een dure les voor mij. Ik zou zeggen scheer ze niet allemaal over een lijn , maar heb ook niet te veel vertrouwen in de mensen, helaas.
Mvg. Ronald

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-08-12 16:30:59nr: 33586

Kalm aan, Ronald.

Ik weet niet wat die garage heeft gemeten, maar als die alleen op de accupolen heeft gemeten hoeft niet per defenitie de dynamo kapot te zijn. Hoewel het wel een kwaal is bij die Kawa's (zie google), kan het ook een rectifier zijn, slechte bedrading enz. Heeft die motorgarage ook direct op de startmotor gemeten?

En niet gelijk een nieuwe dynamo laten aansmeren.
Er is genoeg gesloopt van die fietsen en een tweedehandsje is zo gevonden. Een nieuwe regelaar kost trouwens ook maar iets van 75,- euro.
Ga linksboven bij "zoeken" eens iets intypen van startmotor Vulcan of zoiets, is vaker over geschreven.
Mocht je nog een digi-wph-boek nodig zijn, dan geef maar een gil.
Rust kan je redden, Ronald.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl