Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

shovelhead 1980 amf

oldie
datum: 2010-08-25 00:29:53nr: 33772

Hallo motovrienden,
Ik kocht een jaar geleden een shovel(electra glide)van 1980 AMF dus.Hij was volledig gestript aan mij de uitdaging hem weer volledig te krijgen zoals hij indertijd van de band rolde.Nu dus een jaar later ben ik er ingeslaagd elk onderdeel terug te vinden dat is het leuke van de hobby. Maar vandaag na vele kilometers rijplezier liet hij me staan dus starte niet meer. Schets van de situatie: Vandaag bij het starten maakte men solnoid een hevig kort lawaai (heeft hij nog gehad)maar reed zonder probleem.Ik maakte een korte stop (even de benen strekken)en pardoes ik kreeg geen kick meer uit de shovel.Wat er wel gebeurd als ik de startknop indruk is dat men lampje van neutraal minder gaat branden en hoor een korte klick vanuit men tankconsole. Ik heb inmiddels de startknop nagekeken(misschien een draad losgekomen)maar heb niks gevonden. Zou men solnoid vastzitten ? Ik rij er dagelijks 80 km mee naar het werk. Morgen dan maar met de saaie wagen werken.Nog een vraagje graag had ik van men trotse ros een foto geplaatst ,is dat mogelijk?

fred1
datum: 2010-08-25 08:16:02nr: 33773

Hallo Oldie

Een shovel betrouwbaar krijgen na een restauratie vergt wat tijd en sleutelwerk , Die van mij heb ik al een jaar of 10 en heb er ondertussen al jaren een betrouwbare motor aan,meestal is het het vakmanschap met een flesje van het bekende bier wat je doet stil vallen, helaas heb daar dik ervaring mee met die specialisten

Maar goed je geeft eigenlijk al 2 storingen aan
de solenoid is niet zo moeilijk, die vervang je iedere 5 jaar dit kost niet zo veel en ze hebben toch het eeuwige leven niet
In jou geval zou ik de primairekast eens open maken en kijken of het startmechanisme goed werkt , denk ook aan de tussen ring wat tussen je naaldlager hoort te zitten in de deksel,in het lager komt het uiteinde van de startmotor in te zitten als je de deksel sluit

Het startrelais vervangen door een van b.v hella
de stekker die uit het blok komt van de dynamo mimimaal een keer per jaar schoonmaken, die dingen gaan vuil worden en op een gegeven moment
dan brand je dynamo uit van wegen het slecht contact maken

Ook de automatische zekeringen onder je contact schakelaar zijn eigenlijk een bron van ergenis , als hij doorslaat en herstelt zich weer snel (b.v de gebruiker uit gezet ...knipperlicht o.i.d ) zoek je
alles af omdat er geen zekering stuk is

zorg dat je altijd een spannigszoeker bij je hebt en een draadtje
mocht hij niet willen starten en je hebt toch spanning op je accu dan even een draadje naar de + van de accu en naar de bobine en met de kickstarter/ duwen met de buurman -collega . Wel draadje er af halen als je hem parkeerd anders loop je kans dat je bobine afbrand dit geld ook natuurlijk als je vergeet het contact uit te zetten

Kijk eens op het forum van het motorvitamientje , daar staat zoveel op dat is niet normaal
Ben wel voorzichtig met het lezen want als je alles gehad hebt dan ga je een jappaner kopen, de uitleg en foto's zijn helder en duidelijk
daar zitten echte vakmensen maar af en toe te, sommig dingen moet je maar vergeten.
Want je wil toch genieten van je harley ( dan maar een keer meer de sleutel er op )



Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2010-08-25 08:31:19nr: 33774

Wat voor solenoide zit er gemonteerd?

Kennis heeft ontzettend veel trammelant gehad met het starten van een FLH van 1984, uit de bekende partij uit Mexico(cactusfiets).
Motor is totaal opnieuw opgebouwd, maar vlot aanslaan bleef constant het probleem.Telkens zware punten bij het starten, alsof de ontsteking niet goed stond of een te zwakke accu.
Mijn idee was destijds : een te zwakke accu, Odyssee accu gemonteerd, deze heeft een zeer hoge startstroom, resultaat nog steeds prut, startmotor wer niet rond geslingerd en de spanning was gelijk weg.
Tijdens het starten voltage gemeten op de solenoide,6 volt of zo, spanning werd direct weg genomen door de solenoide.
Over en weer gebeld met de leverancier van dit onderdeel, waren nooit geen problemen mee, bleek achteraf een Taiwan product te zijn, in dit geval rotzooi.
Ben toen maar eens aan het zoeken gegaan voor hem op Internet, probleem kwam meer voor en de oplossing was om een goed product te monteren, in dit geval een Accel besteld.
En u raad het al: probleem over en starten als de tierelier.Kan zijn dat dit misschien ook het probleem is met genoemde shovelhead.
Meet in elk geval de spanning tijdens het starten op het punt van de solenoide waarvan de kabel naar de startmotor loopt.
Hoop dat je hier wat aan hebt, heb er bij mijn WLA geen last van, maar die heeft dan ook geen startmotor en geen solenoide, succes en ben benieuwd wat het euvel zal zijn.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-08-25 09:37:11nr: 33775

Ik denk dat jouw accu het begeven heeft.

fred1
datum: 2010-08-25 11:20:36nr: 33778

@ Mike

ik neem aan dat daar toch als eerste naar gekeken word ?


www.jawagek.nl
datum: 2010-08-25 12:17:22nr: 33782

De fout zit hem erin dat hij net zo gebouwd heeft als hij indertijd van de band rolde, en de kwaliteit van de H-D's uit het AMF tijdwerk was nu niet om over naar huis te schrijven.
Blokken zelf zijn deugdelijk dus alle niet deugelijke spleetoog randapparatuur meteen moeten vervangen door eigentijdse hoogstaande kwaliteits spullen en je heb nog jarenlang plezier van je Harrie-Klapson.

Sucses met het oplossen van je probleempje die ik nooit zal hebben met mijn Jawa's



Lees : heeft geen startmotor ;-)

fred1
datum: 2010-08-25 12:43:12nr: 33783

moette oe enkel us verzwikke ,dan ist wel hendig zun knupke, (ast werkt )

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2010-08-25 12:50:17nr: 33784

@ Mike

ik neem aan dat daar toch als eerste naar gekeken word ?

Ja Fred, normaliter wel.
Maar als ik het verhaaltje zo lees, dan lijkt me dat een direkt accu(polen/massa e.d) probleem.
1+1=2 toch?


fred 1
datum: 2010-08-25 15:12:27nr: 33789

klopt

oldie
datum: 2010-08-25 15:46:52nr: 33790

Hallo allemaal,
Eerst wil ik jullie bedanken om zo massaal te reageren.De batterij is het zeker niet,want ze heeft voldoende startvermogen en is ook van odysee. Ik denk wel dat sommige wel eens gelijk zouden kunnen krijgen van die primaire,de startmoter heb ik al vervangen die zag er toen verschrikkelijk uit (rotor was volledig beschadigt en draaide daarmee niet echt meer centrisch rond)Vanmiddag zal ik eens de primaire openen en de bendix bekijken misschien heb ik daar de problemen zitten . Men eerste gedacht was dat hij vast zat maar dat bleek niet zo te zijn.Ik hou jullie zeker op de hoogte van men ergernis. Bedankt mannen !!

oldie
datum: 2010-08-25 18:16:41nr: 33792

Hallo motorfanaten,
Het probleem is gevonden!!
Zo simpel als pompwater was het!
Door de trillingen was de draad van de bendix op men uitlaat terecht gekomen en doorgesmolten.Natuurlijk had ik men primaire deksel er al afgehaald maar ik heb terwijl de tijd genomen om alles eens te checken. Startkroon gekontroleerd (geen schade) as van de bendix (geen schade) Alles in orde.
Bij deze geef ik een geweldig bedankwoordje voor allen die gereageerd
hebben op men vraag. FANTASTISCH MANNEN

fred1
datum: 2010-08-25 19:02:13nr: 33793

Dank u

en vergeet het forum niet van het motorvitamientje (alleen voor H-D

www.jawagek.nl
datum: 2010-08-26 10:55:22nr: 33805

Mooi man dat het maar iets kleins was.
Kan je nu tenminste weer op de H-D naar je werk ( vandaag wel zwembroek en snorkel aan )




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl