Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

spanningregelaar cb 750 bj 74

ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-09-21 20:52:24nr: 34132

ik heb een eigenbouw motor gekocht met een cb750 blok maar er zit geen spanningregelaar op gebouwd
ik ben zelf niet echt handig met stroom aan motoren ,ik kom op internet vele schema"s tegen waarvan ik het begin nog het einde van snap
is er iemand die in normaal nederlands mij uit kan leggen hoe ik de SR er tussen moet zetten(welke draadjes waar heb er eentje liggen van een yamaha met zes draden 3 maal geel 1 maal bruin 1 maal zwart en 1 maal wit/rood) dan gaat mij dat vast lukken altans hoop ik
m.vr.gr Ronald

fred1
datum: 2010-09-21 22:39:43nr: 34134

wil je nog genieten van je blok moet je zeker niet gaan mixen met elect onderdelen

neem een schema er bij van het orgineel en je bent klaar
bij deze honda's zit een gelijkrichter en spanningsregelaar op een frame(pje) gebouwd achter het linker deksel, tik dit ergens op de kop en je hebt alles en met de orginele bedrading ,ook het startrelais zit er op
Bij de chopperbouw vroeger werd dit een een chroome doosje gedaan met het contactslot wat dan onder de carburateurs een plaats kreeg

henk
datum: 2010-09-22 00:06:26nr: 34138

Wat ook interessant is; Wat komt er voor bekabeling uit je dynamo?

Volgens mijn herinnering komen er maar 3 draden uit je dynamo en dan heb je denk ik een ongeschikte regelaar...
Maar goed voor de probeer, die 3 gelijk gekleurde draden uit je dynamo sluit je aan op de 3 gele. Volgorde maakt niks uit.
Zwart is massa
Van die twee die je overhoud is zeer waarschijnlijk de ro/wi de + accu. Loopt je accu leeg dan na contact de +
En die bruine is voor de rotor denk ik maar kan ook zijn voor de geschakelde + na contactslot maar probeer dit als allerlaatste!!
Als je 4 of 5 draden hebt die van je dynamo komen is de regelaar wellicht bruikbaar. Heb je 3 draden dan de bruine niet aansluiten en kijken of je accu spanning niet hoger wordt dan 14,5volt! Als de spanning hoger wordt (bij hoger toerental) op zoek naar een passende regelaar.
Heb je 4 draden uit de dynamo dan is de bruine voor de afwijkende kleur.
Heb je 5 draden dan is bruin een van de 2 en de andere massa. Als het niet werkt omdraaien dus. Slechts kort proberen!

Mocht de regelaar zijn van een motor die een accu laad lampje had, volgens mij vrij zeldzaam in japan, ik ken ze niet, maar dat zegt weinig dan is bruin + na contact en ro/wi voor lampje maar ik denk het niet.

Verder geef ik geen garantie, ik mis wat dynamo info, voor de probeer is dit leuk te doen maar mocht je er betrouwbaar op los willen gassen is een juiste regelaar natuurljk wel zo fijn. Overkokende accuus zijn niet fijn en brommer duwen is errug vervelend....

Hoe dan ook als je accu spanning naar of boven de 14,8volt gaat, gaat ie koken en stuk. Als ie op 12volt blijft, of afneemt laadt ze niks.

Jan Keijzer
datum: 2010-09-22 00:46:28nr: 34139

Met Fred,

De CB750 heeft een geregelde rotor, de latere (Japse) motoren hebben een ander soort regeling en meestal en permanente magneet als rotor.
Regelaars van de laatste zijn NIET bruikbaar.
Zoek een originele regelaar geschikt voor een geregelde rotor.

JCK

ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-09-22 21:02:35nr: 34140

Ik las de reacties op mijn vraag mijn dank ervoor
Ik heb even wat huiswerk gedaan en ben er achter gekomen dat de oude eigenaar de kabelboom zelf samengesteld heeft met het wiring-diagram van de cb750,via google gevonden en daar staat een getekend schema op wat ik zelfs nog snappen kan maar nu de vraag is dit schema bruikbaar.
Wel ben ik erachter gekomen door jullie reaktie dat mijn spanningsregelaar niet bruikbaar is voor deze motor helaas
dus nu eerst op zoek naar een juiste spanningreglaar

motorfrans
(f.l.buitenweg bij hotmail punt com)
datum: 2010-09-23 12:11:00nr: 34151

er bestaat een apparaatje waarvan de spanningsregelaar en de gelijkrichter in 1 blok zitten.heb het zelf ook ingebouwd bij de 750 van mij.werkt perfect.verkrijgbaar bij wijngaardmotoren in amsterdam.bedradingsschema wordt bijgeleverd.veel succes,motorfrans

fred1
datum: 2010-09-23 16:50:29nr: 34152

Waarom knoeien met vreemde spullen als het orgineel nog genoeg te koop is ? evt gebruikt

frans buitenweg
(f.l.buitenweg bij hotmail punt com)
datum: 2010-09-23 17:19:41nr: 34153

dit zijn geen vreemde spullen maar speciaal ontwikkelt voor hondacb750

ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-10-02 17:13:57nr: 34268

heb ik weer
ik een goede gebruikte spannings regelaar gekocht bij een motorzaak
die vandaag erop gezet(na het opzoeken van de juiste draden pppfff)
omdat er helemaal geen op zat was het even zoeken
ik hem aangesloten de motor 10 min laten draaien met de lampen aan en je raad het al accu leeg
wie kan mij op weg helpen om de boel weer zo voor elkaar te krijgen dat het wel weer bijlaad ben niet technisch met stroom zoals al eerder gemeld
m.vr.gr

fred1
datum: 2010-10-02 18:16:56nr: 34270

Nog een keer

Koop een complete unit wat tegen over de olietank hangt achter het zij schildje daar zitten de stekkers aan van het startrelais de stekker naar de dynamo en gelijkrichter, alles compleet
dit kun je evt uitelkaar halen en de lossen delen hier en daar in je motor bouwen, in mijn ogen is er geen probleem heb dit genoeg gedaan

Woon je in de buurt van eindhoven ?

ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-10-02 19:07:20nr: 34271

Ik heb een orginele spanningregelaar gekocht ik kan wel de complete unit kopen maar mijn kabelboom is een zelf samengestelde dus niet een orginele van een cb750,de kabelboom is volgens het wiring diagram dus denk niet dat ik iets heb aan een complete unit van een cb750,
en nee ik kom uit de achterhoek dus niet echt omg eindhoven

Jan Keijzer
datum: 2010-10-03 01:10:06nr: 34279

Achterhoek?
Dan is Duiven dichterbij, laat maar weten.

JCK

fred 1
datum: 2010-10-03 09:03:05nr: 34281

Hallo Ronald

Heb even moeten zoeken maar kijk hier eens
Je krijgt eerst een schema onder aan staat een tekst hier moet je klikken

Dan krijg je een schema wat in bedrijf is en kun je allerlei systemen weg klikken , b.v knipperlichten enz
Zobouw je een chopper draadboom , en leer je hoe simpel een draad boom is en hoe het werkt

Het is te vinden op caferacer.ca


ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-10-03 10:05:08nr: 34282

Dat is idd in de buurt duiven is goed te doen denk ik zo laat me even weten hoe ik je bereiken kan dan kunnen we iets af spreken
En ja een kabelboom zal ik dan vast kunnen samenstellen(altans een poging doen tot)maar er zit er al eentje op dus dat zal niet echt nodig zijn alles werkt ook gewoon alleen de accu laad niet op dus het probleem ligt meer bij mij met onkunde met stroom dan bij de motor.

Jan Keijzer
(jc.keijzer bij wanadoo punt nl)
datum: 2010-10-03 17:11:21nr: 34286

Hallo Ronald,

Indien mogelijk is het het eenvoudigste hier, i.v.m. de aanwezigheid van gereedschap, meters enz.
e-mail staat aan.
JCK

ronald
(ronald.1973 bij live punt nl)
datum: 2010-10-03 18:53:53nr: 34288

als het goed is is er een mailtje onderweg naar je toe dus spreken elkaar dan wel via de mail gaat makkelijker dan via de site hiero


Jan Keijzer
(jc.keijzer bij wanadoo punt nl)
datum: 2010-10-09 19:50:25nr: 34398

Leed is weer geleden.
Behalve dat de regelaar aangesloten moest worden ontbrak de gelijkrichter.
Na opduiken van een gelijkrichter en wat touwtjes voor nood aansluiten, ging de accuspanning weer mooi naar 14.2 Volt bij een streepje gas.
De rest is een kwestie van plaatsje zoeken en inbouwen.

JCK




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl