Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

mengverhouding en gietijzeren cylinders.

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2010-10-04 10:07:24nr: 34296

Hallo
Zijn hier ook mensen die kunnen vertellen of je 2-tactmotorfietsen werkelijk zo voor-oorlogs rijk ( 1 op 30 o.i.d.b.)moet smeren, zoals ik van een aantal berijders van dergelijke motoren heb gehoord, of dat men met de huidige olie(waarvoor in een handboek van mijn -alu-cylinder- jawa een correctie staat)armer kan smeren?

Hoe zou vb, een sparta met gietijzeren j.l.o. blok het volbelanden op een warme zomerdag het in de ardennen doen?
Deze vragen puur uit interesse voor deze oude motoren..

Pieter
datum: 2010-10-04 10:54:26nr: 34298

En dan zonder om de vraag van Arnoud heen te willen gaan, vraag ik mij wel eens af of de voorgemixte tweetact olie aan de pomp echt zulke rotzooi is en of je dan beter zelf kunt gaan mengen. En zo ja wat is een goed merk tweetact meng olie en waar koop je die. Ik heb het dan weer meer over Nicasil cilinderwanden.

Pieter

fred1
datum: 2010-10-04 17:39:51nr: 34305

De sparta in de ardennen zal vlug moe worden ,waren vroeger al heet lopers

Het enige wat ik weet is dat de cilinder van mijn zoon zijn scooter ook van gietijzer is en niet vast loopt dit zal wel komen door de geforceerde koeling en de betere olie die je er (zelf in doet )

www.jawagek.nl
datum: 2010-10-04 19:57:11nr: 34312

Hee Arnuad , is weer ff geleden.

Mijn Jawa Perak uit 1949 smeer ik met voledig minerale 2 tact olie van castrol ( de rode flessen ) en ik smeer 1 op 35 en rij al jaren zonder problemen rond terwijl ik niet echt een rustige rijstijl heb. Fred uit Baarn kan deze rijstijl beaamen nadat hij in zijn auto mocht genieten van de 2 tact dampen nadat ik hem op een dijkje voorbij stoof ;-)tijdens een leuke 2 tact rit.
Maar waarom bezuinigen op de smering, lekker vet smeren en rookgordijntjes trekken. Af en toe op de snelweg een paar kilometer vol gas laten draven en de uitlaatpoortjes zijn ook weer schoon gebrand.

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2010-10-07 12:38:51nr: 34351

Ik ben wat aan het mailen met een engese jawa rijder.
Ze kennen daar het type 632, dat is een 638 met een 634(gietijzeren cylinders) blok.
Het verhaal wil dat de eerste alu-blokken erg slecht waren (middelste krukaslagering?) of i.i.g de importeur de blokken niet vertrouwde en de oudere typen blok monteerden.
Het ziet er niet eens zo slecht uit.
Wel gebruiken zo ook met deze (gietijzeren cylinders)blokken gewoon 1 op 50 volsynthetisch..


Gerhard
(Liru-Gerhard bij zonnet punt nl)
datum: 2012-09-03 15:05:50nr: 41185

Ik rijd al bijna 25 jaar met mengsmering 3% ( 1:37,5 )voor mijn Sparta tweetakt Motorfietsen en Bromfietsen en ik heb daar prima ervaringen mee. Ik meet exact 150 cc tweetaktolie van een goed merk af en gooi dit in een Jerrycan ; vervolgens spuit ik daar met kracht exact 5 liter Euro-95 in voor het goed mengen ; daarna schud ik nog even extra na voor de gemoedsrust. Ik heb hiermee nauwelijks rook- en koolontwikkeling en ook geen vastlopers of warmlopers. 2% ( 1:50 ) olie is voor zo'n oude gietijzeren cylinder net te weinig ( kans op vastlopers ) terwijl 4% ( 1:25 ) teveel is en onnodig veel rook- en koolvorming tot gevolg heeft. Daarnaast wordt mengsmering bij meer olie ook dikker, waardoor het mengsel ARMER wordt en dan OOK kans op vastlopers geeft ; het is zeker NIET zo dat meer olie je vrijwaart van vastlopers ; integendeel zelfs !!

Groeten, Gerhard.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-09-03 15:28:51nr: 41186

Ben niet zo van die 2-tacten, behalve dan de bosmaaier en kettijngzaag.
Maar ik kan me wel vinden in de beredenering van Gerhard!

marcel
datum: 2012-09-07 23:12:30nr: 41217

Bij oudere motoren is het juist leuk dat er allerlei varianten bestaan.
Zowel 2 als 4takt, nu is alles eigenlijk van zelfde laken een pak.
Bijna allemaal 4cil 4takt, lekker saai.
Daarom had je vroeger ook allerlei discussies wat nu beter was. hoeveel cilinders e.d.. Leuk toch? houden zo!
gr marcel

G. Staal
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2012-09-08 21:35:02nr: 41223

Ik rij nog wel eens met een dikke 500 met 50 pk door het mulle zand [yamaha YZ 490 met alu cil en gij bus ] en ik smeer 1:60 /1:65 met een volsyntheet, op de verpakking staat dat 1:100 mogelijk is. Maar dat is dan waarschijnlijk voor een 50 met een nycasil cilinder. Dat vette smeren is meestal nergens voor nodig; de smeerfilm wordt er niet dikker door.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl