Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

startproblemen gpz 600r

ad
datum: 2010-12-20 15:51:05nr: 35380

Sinds bijna een half jaar de trotse bezitter van een bijna te mooie GPZ600r gezien de leeftijd van deze klassieker.
Nu heb ik sinds enige tijd problemen met de koude start, hij staat altijd binnen aan een druppellader, en heeft in de tijd dat ik hem bezit nog nooit een druppel regen gezien en slijt meer van het poetsen als van het rijden.
Nu heb ik hem puur voor mijn plezier en ben er niet van afhankelijk, maar de moeizame start als ik geluk heb begint nu mijn motorrijplezier wel een beetje te bederven.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan wezen?
Intussen heb ik al het een en ander nagekeken en vervangen, bedrading doorgemeten op breuken, alleen nog maar super getankt, carburateurs gereinigd, gechekt op een goede vonk.ed

Kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2010-12-23 22:32:57nr: 35411

Een goede vonk buiten de motor wil nog niet onmiddellijk zeggen dat de bougies ook netjes hun werk doen als ze gemonteerd zitten. Domme vraag mss, maar heb je al eens gewoon een setje nieuwe kaarsjes ingestoken?

ad
(adbroekhuis bij gmail punt com)
datum: 2010-12-27 15:04:35nr: 35455

Ik zal het eens gaan proberen, bedankt!

ad
(adbroekhuis bij gmail punt com)
datum: 2011-01-06 14:13:04nr: 35593

Helaas de nieuwe bougietjes mochten niet baten, maar we blijven het proberen

kabel
datum: 2011-01-06 14:42:01nr: 35594

Je zou eigenlijke een standaard checklist moeten afwerken:

A) controle van de benzinetoevoer t/m carburateur(s)

B) controle van de vonken, ontsteking + contactslot.

Misschien ben je van de leeftijd dat je de auto vraagbaken van Olyslager kent? Dat is een leuk begin, want sinds die tijd is er wel wat bijgekomen, zoals b.v. electronische ontsteking.

Een paar tips:
- is de ontluchting vd benzinetank in orde?
- kun je het contactslot overbruggen? Start de motor dan wel vlot?
- is het een contactpunten ontsteking? Zo ja, is/zijn de condensator(s) in orde?
- bougiekabel: controleer op oxidatie (waar de kabel is ingeschroefd) en ook waar de kabel in de bougiedop is geschroefd.


ad
(adbroekhuis bij gmail punt com)
datum: 2012-10-10 16:06:43nr: 41529

Ja hoor, na bijna anderhalf jaar ergenis is het startprobleem uit de wereld.
Nadat ik de bougies, boubine, en bekabeling vervangen had was het probleem nog niet verholpen, omdat ik er verder niet zoveel tijd meer voor had heb ik de kawa maar een half jaartje met rust gelaten.
Toch vorige week maar weer een poging ondernomen na contact te hebben gehad met de vorige eigenaar die de kawa uit pure frustratie weg heeft gedaan, uit pure wanhoop heb ik de carburateurs eraf geschroefd en alle sproeiertjes met perslucht doorgeblazen en schoongemaakt, de boel er weer opgezet en toch ook maar even de klepspeling gecontroleerd omdat als hij wel eens een keer wilde lopen een van zijn kleppen wel eens wilde laten horen.
Nadat ik het kleppendeksel gedemonteerd had en met een voelermaatje de speling wilde controleren kwam ik er achter dat de inlaatkleppen geen speling hadden maar bijna aan stonden, de speling netjes op 0,15mm gesteld(aanbevolen was tussen de 0,13 en 0,18mm) en de uitlaatkleppen die een speling hadden van 0,3mm bijgesteld naar 0,2(aanbevolen was tussen de 0,18 en 0,23mm)bij koude motor.
Ten slotte de boel weer netjes terug gemonteerd en al bij de eerste startpoging was het starten en lopen, de motor even lekker warm laten lopen en een paar dagen later nog maar eens geprobeerd met goed resultaat.
Ik ben weer een tevreden mens met een fijn lopend kawa'tje en een boel frustraties kwijt.
Volgend project zijn ketting en tandwielen vervangen, als iemand nog handige tips heeft hou ik mij van harte aanbevolen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl