Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

(aanduiding van) 2taktolie kwaliteit

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2011-01-01 14:59:50nr: 35514

Hoi, ook hier allemaal een schade-en ongevalvrij en goed nieuwjaar..
Ik was nog niet uitgezeurd over 2taktolie.. :N
Goed, een 'slechte'bvolsyntheet zou dus slechter kunnen zijn dan een goede halfsyntheet..
anderen zeggen dat een volsyntheet per definitie (koolvorming?) beter is.

Nu heb ik hier 2 bussen olie staan.
de vertrouwde volsynteet van de hema, die door BP geleverd zou zijn met de volgende code's; API TC, JASO FC, ISO-L-GC.

En de eurol TTX halfsyntheet; API TC, JASO FC.
Verder geen vermelding.
De codes zijn dus gelijk aan de volsyntheet..
Kan iemand daat een verklaring voor geven?
Er staat, zoals bij carterolie geen nummer (vb, achter de G) die kwaliteit makkelijk afleesbaar maakt.
Hoe werkt dit met tweetaktolie?

Pieter
datum: 2011-01-03 11:32:38nr: 35547

Ben ook wel benieuwd wat op dit moment een goede tweetact olie zou zijn voor de oldtimers.

Waar je ook mee zit is, dat de benzine wel blijvend is veandered en blijft veranderen. Dus hoe is dan de combinatie van de misschien vroeger goede halfsyntheet in combinatie met de nieuwere benzine???

Wat gebruiken ze in de classic racerij voor olie en wat gebruikt de nieuwe generatie met de toch zeer snelle scootertjes.

Overigens een beetje koolvorming achter in de nuttloze openingen achter bijv. je zuigerveren draagt misschien bij aan meer compressie, maar heeft ook wel weer grenzen lijkt me. Bovenop je zuiger wil je geen (na)gloeiende koolmassa's

Maar wat is NU goede 2 tact olie, is het te lezen op:??

http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016467&contentId=7031768

Ook een leuk artikel:

http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=5699

















marcel
datum: 2011-01-03 12:36:51nr: 35548

Er zijn 2 soorten 2 takt olie. Die gemengd moeten worden met de benzine en die geschikt zijn voor oliepompen.
Ook diegene die geschikt zijn voor echte hoogtoerige 2takten en "gewonere" motoren.
Mijn MZ loopt op de goedkoopste 2takt olie geschikt voor oliepompen.
Uitlaat blijft lekker schoon en nauwelijks koolvorming in de cilinder/zuiger.
Op de verpakking staat dat het niet geschikt is voor speedbootmotoren, waarschijnlijk vanwege het relatief hoge toerental van een speedboot.
Ik neem aan dat het kreidlerforum uitsluitsel kan geven.
In vroeger tijd had men geen top-olie die nu verkrijgbaar is en de motor heeft dat ook niet nodig. Mijn oude BMW loopt ook prima op aldi olie.

jos
datum: 2011-01-03 12:59:04nr: 35549

Hoi ik rijd met een Gillet 2takt uit 1923.
Er zijn in de handel liter bussen olie te koop,en op de zijkant
staan verdelingen(streepjes)Wel nu ik vul zo een bus met SAE 50
en verhouding van streep tot streep doe ik in een lege bus van 5 L
Deze vul ik verder met benzine super 98
Goed schudden en ik rijd op deze mengeling super met mijn oude Gillet

Mvgr Jos

jos
datum: 2011-01-03 13:03:18nr: 35550

Was ik vergeten,mijn bougie komt er niet uit is koffiebruin zoals ze moet zijn.het starten en rijden gaat SUPER

Mvgr Jos

hiawatha
datum: 2011-01-03 13:43:58nr: 35551

@ marcel, 2 takt olie voor speedboot/ buitenboord motoren is makkelijker afbreekbaar in water dwz: milieuvriendelijker.
alles wat er te koop is smeert prima, zolang het maar geen 4 takt olie is waar je mee mengt...

Mark
datum: 2011-01-03 14:17:25nr: 35552

Hoi

Dat laatste klopt helemaal.
De slechtse olie van tegewoordig is beter dan eender welke olie voor 2T van vroeger.
De dure olie van tegenwoordig is prima voor het moderne spul wat met 1 op 70 toe komt maar die verhoudingen heb je bij het oude spul niet eerder 1 op 35.

marcel
datum: 2011-01-03 15:02:12nr: 35553

Jos, jij smeert je Gillet met gewone motorolie SAE 50?
Zou best kunnen hoor, ik vroeg het mij gewoon af.

arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2011-01-03 15:08:04nr: 35554

Ha, het onderwerp komt al op gang..
Misschien is er strax iemand die op mijn vraag antwoord kan geven.
Dergelijke vragen lijken toch ingewikkeld te zijn omdat de wereld nogal afgeschermd lijkt te zijn.
@marcel, ik heb van een oostenrijkse puch-dubbelzuiger eigenaar gehoord dat deze 2takten ook met singlegrade w50 gesmeerd werden via een aparte olietank..

jos
(jos.gillet bij gmail punt com)
datum: 2011-01-03 15:49:21nr: 35556

Hoi Marcel ik heb deze motor na jaren stilstand terug opgestart
mede door hulp van collega's .De Magneto was opnieuw gewikkeld ,moest nog op punt gezet worden,en zo heb ik hem ook aangekocht.Na wat test van olie had ik eerst 2 takt olie in de buurt voor scooters uitgetest.Maar bij hogere snelheid vermindere hij na een tijdje
in de snelheid en dreigde vast te lopen.Navraag gedaan bij oudere
man die brommers verkocht vroeger heb ik de mengeling gemaakt
met SAE 50 en daaruit blijkt dat hij perfect loopt en start.
Vroeger had men in de jaren 20 ook niet zoveel keuze in olie zoals nu.
Starten gaat goed maar hij heeft zoveel compressie dat je beter 2 meter duwt en je bent weg wat pijn in de heup bespaart als je de kick 3x moest doen.
Mvgr Jos

Website:http://www.brommers-nuyts.be


marcel
datum: 2011-01-03 16:19:05nr: 35557

Jos, daarom denk ik dat de olie uit de jaren 20/30 ook het beste is voor de motor uit de jaren 20/30. Dus de "echte" 2takt olie is in een antieke motor ongeschikt. Dat vermoeden had ik al.
Daarom zit in mijn Volvo amazon geen volsysnteet maar -weer- de aldi olie van 15W50

ad
(beitler54 bij hotmail punt com)
datum: 2011-01-03 21:14:20nr: 35561

beste jongens er is geen slechte olie meer wel dure
je mach een machine die op plantaardige olie heeft gelopen
niet ongestraft op een half of hele synteet dit geeft probleemen
de resten van de plantaardige olie lost op door de synteet dat is het probleem

gr ad


marcel
datum: 2011-01-03 21:44:29nr: 35562

Is SAE 50 plantaardig? Volgens mij niet.

Gerard
datum: 2011-01-03 21:56:33nr: 35563

Ooit in mijn prille jeugd kreeg ik cursus bij Honda Nederland van meneer Frans Visbach, deze deed de volgende wijze uitspraak toen hem gevraagd werd over wat de beste olie is.
"Olie is een geloof, en daar kom ik niet aan"
Het waren leerzame dagen, waar ik veel van geleerd heb, en ook een boel van vergeten ben, maar die uitspraak is me altijd bij gebleven.
Dus sterkte gewenst in deze discussie.
Gerard.


Pieter
datum: 2011-01-04 09:31:23nr: 35565

Er is wel slechte en goede (smeer)olie we weten het met z'n alle gewoon niet precies. En inmiddels zou te wetenschap moeten zijn ipv geloof....

arnaud
(samrap bij hotmail punt com)
datum: 2011-01-04 10:00:27nr: 35566

in een poging de babbel hier weer in mijn 1ste post te sturen..zou je bij de volsyntheet niet een hogere classificatiecode verwachten dan de halfsyntheet?

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2011-01-04 13:46:18nr: 35568

Hahaha, ik denk al, waar blijft ie.
Nog 10 posts later en het ging om oliebollenolie...

Terug naar de vraag van Arnaud !

Thieu
datum: 2011-01-04 18:03:04nr: 35572

Ik rij een puch sg 250 dubbelzuiger 2 takt bouwjaar 1958 en hier moet ook sae 50 in.Dit is een aparte olie tank. Er mag volgens het werkplaats handboek absoluut geen 2 takt olie in. Deze olie zit ook in het motorblok en in de voorvork! Bij mijn dkw 98 cc uit 1936 wordt ook sae 50 voor geschreven als mengsmering maar deze motor smeer ik gewoon op castrol tts 1:35

Gerrit
(liesenloes bij tele2 punt nl)
datum: 2011-01-05 20:31:24nr: 35588

Als het woord "olie" valt moet je heel erg voorzichtig worden, want de kans dat er een discussie komt van negen maanden is dan erg reëel.
Volgens mij worden een hoop veteranen veeeeel te vet gesmeerd,> je kunt een bepaalde dikte van de smeerfilm in de motor krijgen die dan de zuiger-lagers-drijfstang smeert, voeg je meer olie toe dan wordt die smeerfilm niet dikker. Maar waar ligt de grens ? Zelf rijdt ik met een luchtgekoelde 500 tweetakt crosser met ca. 50 pk en ik smeer(met een volsyntheet) tussen de 1:50 en 1:60.
Want let op: Als een tweetakt arm in de benzine staat en je smeert met dikke olie wordt de vloeistof dikker; vetter smeren betekend dan nog hogere viscositeit (vloeibaarheid) waardoor de motor door benzine-gebrek juist kapot loopt. Daarom is moderne 2-takt olie altijd dunne olie. Stof tot nadenken. Persoonlijk zou ik er altijd moderne 2-takt olie voor gebruiken, vroeger toen alles beter was teveel bougie's vervangen (pareltjes, weet je nog wel..) succes!

www.jawagek.nl
datum: 2011-01-06 19:27:32nr: 35596

Ik rijd al jaren met minerale 2Tact olie van Castrol ( de rode fles ) voor mijn oldtimers zonder problemen.
Smeer momenteel 1 op 35 en uitlaten en poorten blijven mooi roetvrij.
Moet er wel bij zeggen dat ik regelmatig een stuk over de snelweg ga waarbij het gas geheel open gaat en de boel lekker schoongebrand wordt :-)

Motart
(vanbottenburg bij live punt nl)
datum: 2011-01-23 14:20:10nr: 35786

Ik had al een vraag op dit forum geplaatst, maar die hoort waarschijnlijk hierbij:
Ik heb twee Jawa's, één uit 1995, waarvoor men normale benzine in de mengverhouding 1:50 met synthetische olie voorschrijft, de andere uit 1960 vraagt om 1:25 minerale olie. Dat laatste staat niet bij een tankstation en ook bij de motorshop in de buurt, heeft men dat niet (meer?) Daar beweert men zelfs, dat de moderne olie veel beter is voor je motor en ook anti-rook is, dus beter voor het milieu!
Wie heeft daar ervaring mee, of weet een adres voor de ouderwetse minerale 2-tact?

jos
datum: 2012-04-21 19:53:29nr: 40124

Hoi Marcel de Gillet loopt nog steeds supper met die SAE 50 mengeling

Gr jos

marcel
datum: 2012-04-21 20:01:26nr: 40125

ok Jos, heel veel plezier ermee!
gr marcel

motart
datum: 2012-04-22 09:58:56nr: 40132

Na enig zoeken heb ik minerale olie gevonden, die men verkoopt voor kettingzagen! Voor een Jawa uit 1960 schijnt synthetisch funest te zijn, maar ondanks de bewering van Castrol, verkoopt Halfords die niet.

www.jawagek.nl
(paulkuijs bij orange punt nl)
datum: 2012-04-22 10:05:42nr: 40133

@Motard,

De minerale 2tact olie van Castrol in de rode fles ( JASO SF ) is alleen nog maar verkrijgbaar bij de lokale BP tankstations, langs de snelweg hebben ze hem ook niet.
Verder maakt het niet uit welk merk 2tact olie je gebruikt, onze Jawa's lust ze allemaal.
Maar als je Castrol gebruikt kan je makkelijk 1 op 35 gaan smeren zonder dat je slijtage gaat krijgen.

Sucses, Paul.

marcel
datum: 2012-04-22 10:55:53nr: 40134

Mijn MZ slikt ook van alle soorten, net als Paul wil vertellen over zijn liefde.
De kettingzagenolie is bewust wat "milieuvriendelijker" omdat je altijd in de natuur wat kan knoeien. Daar zijn ook moderne kettingzagen smeertechnisch op berekend.
gr marcel

arnaud
(samrap bij mail punt com)
datum: 2012-11-14 13:25:24nr: 41826

om de discussie aan te slingeren; ik zou denken dat een halfsyntheet altijd kwalitatief beter is dan een minerale tweetaktolie.
Nu bezwoer me een jawa-perac rijder dat jij met een halfsyntheet-met dezelfde gebruikte mengverhouding- 'klemmers'kreeg, en met een minerale olie waar een complete jawa club bij zweert, niet.
Hoe (on)realistisch is dit verhaal?

motart
datum: 2012-11-14 19:41:13nr: 41831

Met vastlopen heb ik geen ervaring, maar de keerringen kunnen er niet tegen, dat is ook erg vervelend! Dus gewoon maar mineraal.

marcel
datum: 2012-11-15 00:37:35nr: 41833

Waarom zou een meer moderne olie béter zijn in een oudere motorfiets?
Gewoon de fabrieks-specificaties aanhouden.
De huidige olieën met dezelfde specificaties van vroeger zijn al beter dan toen.
Niet voor niets wordt er tegenwoordig de "classic"lijn van een olie gepresenteerd. Aan de andere kant vind ik dat weer een optie die de fabrikant wil verzinnen om zijn olielijn te presenteren en te verkopen.
Hou je aan de adviezen van de ouwe rotten.
Mijn MZ loopt probleemloos op de meest goedkope 2takt olie die er is.
Mijn bmw boxer op de Aldi olie van 15/50. Al vele kilometers.

Peter
datum: 2012-11-15 12:12:53nr: 41835

Wat Marcel zegt, kan wel eens goed kloppen. Pak een fles bij de speciaalzaak en haal er een bij de 'Action'. De specificaties zijn hetzelfde, kijk maar eens op de zij- of onderkant van de flacons.
Ik zou niet weten hoe je kwaliteit moet vergelijken of herkennen?
Zelf meng ik voor een NZ350 1:25, volgens de voorschriften, tot nog toe zonder problemen. Misschien dat ik zelfs zou kunnen overwegen naar een hogere verhouding te gaan (bv 1:35).

Nico Middelkoop
(nwam69 bij gmail punt com)
datum: 2012-12-03 17:30:23nr: 41975

Al 20 jaar rijdt ik DKW en al 20 jaar stook ik 2 takt olie van de goedkoopste soort in een mengverhouding 1 op 35.
Nog nooit een probleem.
Klemmen of vastlopen heeft eerder als oorzaak een verkeerde timing.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl