Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Bougies?

Otto Thomas
(lithomas bij zonnet punt nl)
datum: 2011-01-31 17:23:30nr: 35908

Wie heeft een idee over het volgende: een BMW 75/5, origineel blok. Geef een schop en hij loopt. Alles netjes afgesteld, loopt mooi rustig stationair en eenmaal warm, verder geheel naar wens. tot ik een goed half uur ofzo onderweg ben, begint ie te stotteren en geeft ie een paar knallen en slaat ie af. Altijd op een slecht moment natuurlijk. Even naar de kant, nog een paar keer mopperen, trappen en hij loopt weer. Af en toe onderweg nog een paar momenten dat de vonk even wegvalt en meteen weer oppakt. Nieuwe contactpunten, bougies, timing gecheckt, carburateur's afgesteld, verse benzine, noem maar op. Volgende rit niks aan de hand, daarna weer wel. Zou het de moderne benzine zijn of wat er onder die naam verkocht wordt? Ik denk toch het meest aan bougiestoring maar heb nu wel zo'n beetje alles tig keer gehad maar ik weet het niet meer. Suggesties zijn welkom.

Eric
datum: 2011-01-31 17:52:17nr: 35909

Het zou je contactslot kunnen zijn. Heb hetzelfde meegemaakt met mijn Guzzi Le Mans. Levensgevaarlijk!
Grtz.

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-01-31 18:00:05nr: 35910

Bobines?

marcel
datum: 2011-01-31 18:04:11nr: 35911

Bobine is al geroepen (helaas een zwak punt)maar ik neem aan dat je samen met de contactpunten de condensator vervangt?

marcel
datum: 2011-01-31 18:06:49nr: 35914

Een haperende bobine kun je wel eens simuleren door er een föhn op te zetten.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2011-01-31 18:35:08nr: 35913

Contactslot kan een mogelijke oorzaak zijn, functioneert bij tijd en wijle best weleens gebrekkig, zoek het zelf meer in slechte kwaliteit bougies en/of doorslaande bougiedoppen/bougiekabels.
Goede bougies voor een streep 5 zijn NGK Irridium, houden het lang vol,als ik gewone bougies monteer van Champion of Bosch, zijn zo kapot, is troep.

Otto Thomas
(lithomas bij zonnet punt nl)
datum: 2011-01-31 19:36:28nr: 35918

Wat ik er van begrepen heb zijn bobines niet zo heel warmtegevoelig.
Als dat wel zo is dan zou dat de oplossing kunnen zijn. Moet bekennen dat die niet op de originele plaats buiten hangen...Liggen in de aanzuigstroom in het startmotorhuis. Op een luchtige manier opgesteld weliswaar maar ehhh, kan dat niet dan?

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-01-31 19:50:42nr: 35919

Beste marcel, ben geloof ik de eerste die bobines heb geopperd.Is gewoon een suggestie hoor.

Hallo Otto,
Onlangs zelfde probleem gehad met mijn Dnepr met Bmw blok. Ben zelf in het gelukkige bezit van een Sunnen testkast voor ontstekingen. Met koude motor prima als ik een stukje gereden had kreeg ik een hele rare vonk op de scoop. Bij Bolman een bobine met dubbele uitgang gehaald voor een puntjes ontsteking geen problemen meer.Had dus ff een aha erlebnis.Als er een bobine is gemonteerd voor electronische ontsteking kan je waqchten op gedonder. Is te meten door de weerstand tussen de + en - te meten. Voor puntjes 5 ohm en electronisch 2,5 ohm geloof ik maar pin me er niet op vast.


Maar de oorzaak kan van alles zijn. Verstopte tankontluchting,te kleine of verstopte benzinekraan vuiligheid in de tank, motor word veels te warm, condensator, klepgeleider of klepzitting die los gaat zitten als de motor warm word, te weinig klepspeling en ja contactslot of een gare kabelboom kan ook nog.

Lukraak onderdelen vervangen kan een dure hobby worden. Waar woon je misschien dat er iemand is die met je mee wil kijken.


Heije
datum: 2011-01-31 20:15:54nr: 35921

Heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn BMW F650; alles lijkt in orde maar hij bleef afslaan en knallen en vonkjes missen; met een warme motor werd het alleen maar erger. Het bleken de bougiedoppen te zijn die een veel te grote weerstand hadden. Meet ze even door en vervang ze desnoods.

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-01-31 20:18:31nr: 35920

sorry marcel verkeerd begrepen/gelezen. Mijn nederige excuses

marcel
datum: 2011-02-01 12:14:36nr: 35922

Een bobine van een lelijk eend doet het ook op een boxer. Desnoods tijdelijk en evt om te proberen.
Even op de sloop of zo?
Bobines zijn ook 2e hands te krijgen.
Tja. ook motorrijden kost geld.

Otto Thomas
(lithomas bij zonnet punt nl)
datum: 2011-02-01 13:06:23nr: 35923

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de NGK bougies proberen met nieuwe bougiekabels en doppen, een enkele bobine met dubbele uitgang lijkt mij ook wel wat, dat halveert daar een mogelijke oorzaak. Voor die bobine dan maar weer een plekje buiten verzinnen. Goedkoper dan met een BMW kan je haast niet rijden lijkt mij dus een onderdeel hier of daar mag geen probleem zijn, toch? De condensator heb ik wel eens vervangen voor een nieuwe, toen deed ie helemaal niks meer, zoeken, zoeken, de oude er weer in en lopen. De bobines blijven wat mij betreft toch hoofdverdachten. De kabelboom is op deze BMW eerder een takje. Daar zit niks teveel aan. Allemaal vers spul. Contactslot is een primitieve universele aan/uitschakelaar. Nog maar een rondje klussen, bij vragen weet ik waar ik zijn moet. Bedankt!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl