Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Tijdelijke demping

Paul
datum: 2011-03-15 10:18:38nr: 36524

Hallo, ik wil binnenkort mijn vooroorlogse eenpitter ter keuring aanbieden. Het is een getunede kopklepper, zonder dempers (twee open pijpen). Het geluidsniveau is dus veel te hoog. Heeft iemand een tip hoe ik eenvoudig tijdelijke demping kan maken die afdoende werkt? Ik zat zelf te denken aan Kever einddempertjes, en die met een pasring in de open uiteinden monteren. Misschien zijn er betere en eenvoudigere oplossingen .... Ik houd me aanbevolen.

Bedankt,

Paul

kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2011-03-15 12:15:35nr: 36525

Voor modernere motoren bestaan er zogeheten DB-killers. Mss kan je daar iets mee? Ik veronderstel dat je na de (goed)keuring toch terug alles in originele toestand brengt?

Paul
datum: 2011-03-15 15:56:37nr: 36527

Bedankt. Even met StarTwin (loenen) gebeld, die leveren DB-killers op maat. Volgens hun heeft dit type dempers geen noemaswaardig effect in uitlaten die verder geen demping hebben. Misschien weet iemand of dit kan kloppen? Het effect moet wel merkbaar zijn natuurlijk.

Na de keuring gaan de dempertjes er weer uit, dus geen alternatieve oplossingen die goud kosten svp.

dolf
(dolf.peeters bij bendascooters punt com)
datum: 2011-03-15 17:06:27nr: 36529

Als ze bij StarTwin wat over uitlaten zeggen, dan hebben zwe gelijk. Altijd. Ze kunnen er daar mee toveren. Succes



Theo Schipper
datum: 2011-03-15 18:29:43nr: 36532

Ik zit met hetzelfde probleem een opgevoerde 500cc BSA M22 uit 1938 twin port met gold star nokken hoge zuiger enz. die ik met de keuring vervang door gewone B31 nokken ik ga de linker uitlaat gat dicht maken en er aan de rechter kant een dedempte visstaart uitlaat aan hangen. Zo probeer ik hem door de keuring te loodsen. Gr Theo

www.jawagek.nl
datum: 2011-03-15 20:07:09nr: 36533

Ik ben elke RDW keuring met de 2 taktjes altijd gewoon met de originele uitlaten ( replica's ) gegaan en ondanks elke keer ruim over de 100Db geen enkel probleem.
Mijn ervaring is dat ze niet zo moeilijk doen bij oldtimers.

Paul
datum: 2011-03-16 15:10:10nr: 36542

Nog even contact gehad met "Kees" van Startwin: hij opperde het idee van kever einddempertjes ..... Zijn we weer terug bij mijn oorspronkelijke idee. Dat wordt 'm dus.

Bedankt voor de reacties.

Paul

Dolf.
(Dolf.Peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2011-03-16 17:05:12nr: 36544

Zet ze met een paar popnagels vast in de tailpipe ipv 2 parkertjes. Dan hoeft de keurmeester niet net te doen alsof hij niet snapt dat ze er maar voor heel eventjes zitten.

fred1
datum: 2011-03-16 20:52:16nr: 36547

Heb een 15 tal motoren naar leliestad gehad voor de keuring
geluid is niet zo maar even wat prullen

het beste is in ieder geval de twee uitlaatpoorten te gebruiken
je hoeft nu maar de helft aan uitlaat gassen te dempen lees volume
Op iedere uitlaatbocht monteer je een demper (orgineel ) van een dikke jappanner of beter een demper van eeen H-D roadking, electra
deze dempers kosten geen drol en lelijke dempers al helemaal niet

Deze dempen goed voor mij part zet je in de bocht nog een keverdemper
de bedoeling is om de snelheid en volume uit je uitlaatgassen te halen

Maar nu iets net zo belangrijks , het inlaat geluid is ook niet misselijk dus een flinke luchtfilterkast er aan van bv een ofroad

En zorg dat je motor nog redelijk vermogen afleverd (niet smoren )

Blijft over het gerammel van het blok

suc6

Paul
(paul.jp.janssen bij hetnet punt nl)
datum: 2011-03-17 11:43:17nr: 36549

@ Dolf: ik ga gewone stelschroefjes nemen. Al ziet een blinde dan dat het tijdelijk is, daar maak ik me geen zorgen over. Al eerder heb ik een Triumph racer door de keuring gekregen waarbij ik met ducktape legen blikken over de vrij draaiende krukas en koppeling had vastgezet (open kettingkast). De keurmeester zei: ik zie ook wel dat dit niet blijvend is maar het zit nu goed vast, dus ik kan er niks van zeggen.

@ Fred1: er is veel meer toelaatbaar bij echte oldtimers dan zelfbouw choppers. Over de inlaat (dikke carb zonder filter) maak ik me geen zorgen. Verder gewoon een kwestie van niet te veel gas geven. Er wordt bij een 1929-er veel geaccepteerd zolang de trommelvliezen maar enigszins heel blijven (en dat doen ze niet met open pijpen, wel met een lullig Kever dempertje, hoop ik althans).

Bedankt heren.

Paul
datum: 2012-09-21 15:35:35nr: 41332

Ter info: ook met de kever-dempers erin maakt de motorfiets een enorme bak geluid (geen lawaai/herrie; maar wel iets meer dan 106bD....). Toch maar naar de keuring gegaan. Technisch was de motorfiets perfect en hij stond te blinken in de zonneschijn. Gelukkig lag de keurmeester ver achter op schema. Toen hij vroeg of de motor makkelijk te starten was zei ik "niet echt, het is gewoon een kwestie van trappen en hopen dat hij een keer aanslaat" (niet helemaal waar: dankzij de elektronische ontsteking start hij bij de eerste trap, altijd!). Hij keek op zijn horloge en zei "dan geloof ik het wel". Geluk bij een ongeluk dus. De buren zijn er iets minder blij mee .....




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl