Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

motor start niet wanneer deze warm is

Henk Selderbeek
(selderbeek100 bij hotmail punt com)
datum: 2011-04-19 10:51:19nr: 36998

Ik heb een Yamaha1200fj en deze start goed bij een koude motor.
Wanneer de motor warm is start hij niet.
Wanneer weer afgekoeld weer wel.
Vraag: waar kan dit aan liggen.

Groet Henk

kabel
datum: 2011-04-19 12:03:27nr: 36999

Dit zou heel goed een zgn. 'vapor lock' kunnen zijn.

Door de stralingswarmte van de motor verdampt de benzine in de leiding en vormt een gasbel. Deze gasbel blokkeert de toevoer van benzine. De oplossing kan dan gevonden worden in het goed (warmte)isoleren van de benzineslang. Door een nieuwe te monteren of door hem zo ver mogelijk bij warme delen weg te houden. Leg ook geen u-bocht in de slang.

Nog iets over dit verschijnsel beschreven op Wikipedia gehaald (er is geen NL pagina over):

"Vapor lock is a problem that mostly affects gasoline-fueled internal combustion engines. It occurs when the liquid fuel changes state from liquid to gas while still in the fuel delivery system. This disrupts the operation of the fuel pump, causing loss of feed pressure to the carburetor or fuel injection system, resulting in transient loss of power or complete stalling. Restarting the engine from this state may be difficult. The fuel can vaporise due to being heated by the engine, by the local climate or due to a lower boiling point at high altitude. In regions where higher volatility fuels are used during the winter to improve the starting of the engine, the use of "winter" fuels during the summer can cause vapor lock to occur more readily.


chiel
(mtempelman bij zonnet punt nl)
datum: 2011-04-30 02:14:18nr: 37139

slaat hij ook af als hij warm is geworden? dan kunnen het ook je bobines zijn

jaap
datum: 2011-05-01 16:29:56nr: 37151

het is de bobine , ik heb het zelfde probleem gehad.


Henk Selderbeek
datum: 2012-03-15 15:36:50nr: 39916

DE motor slaat niet af wanneer hij warm is. Alleen bij warme motro start hij niet. Wel wanneer deze koud is.

groet Henk

nanko
(ndevries bij kvi punt nl)
datum: 2012-03-15 23:09:46nr: 39918

Toch denk ik dat het de bobine(s) of condensator(en) is (zijn)
Bij starten zakt de accuspanning , dat kan net een iets lagere spanning bij de bougie(s) geven zodat hij warm niet meer start

Rat
(rat bij cs-riders punt nl)
datum: 2012-03-15 23:39:32nr: 39919

Zou ook nog heel best de spanningsregelaar kunnen zijn

Henk Selderbeek
(selderbeek bij gmail punt com)
datum: 2012-03-17 22:24:20nr: 39930

Hallo reageerders.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik neem het ter harte.
Vandaag heb ik hem gestart gekregen nadat ik een aantal keer de accu rust heb gegeven.Ik heb hem stationair ongeveer 3 kwartier laten draaien.
Daarne uitgezet en opnieuw geprobeert te starten en dat lukte niet.
Ik hoorde de bobine erg tikken.
Betekent dit dat hij kapot is en wanneer ik hem vervang het dan is opgelost.
Kan ik hem nog doormeten of vervangen en condensator ook.

groetjes Henk en tot horens.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-19 09:04:24nr: 39933

Bobine hoort niet te tikken, punt. Kun je meten wat je wilt, maar gewoon weggooien en nieuwe kopen.
Uiteraard kun je een hele discussie aangaan wat betreft doormeten...Heeft geen nut. Bobine die "tikt" heeft last van vonk-overslag op de verkeerde plek. Is niet te repareren, simpelweg vervangen.

Henk Selderbeek
(selderbeek bij gmail punt com)
datum: 2012-03-19 11:30:01nr: 39936

Bedankt voor je reactie ik volg je raad zeker op.

Ik probeer van anderen te kunnen leren, ik heb wel een opmerking over hoe je een antwoord geef op mijn vraag.
Ik heb weinig verstand van technische zaken,en misschien heb ik het mis naar ik hoop, maar ik vind je nogal kort door de bocht gaan betreft je schrijfstijl.

groetjes Henk
Ps ik hoop dat je het niet verkeerd opvat.




Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-19 14:53:14nr: 39937

Als ik vragen heb, dan hou ik persoonlijk van directe antwoorden en niet de discussie van het wel en niet doormeten van een kapotte bobine. Ik ga er toch vanuit dat wanneer je een technische vraag hebt en je krijgt een direct technisch antwoord, dat toch alleen maar juist is?
En nee, ik vat het niet verkeerd op.
Maar goed, je had ook gewoon naar de dealer kunnen gaan of nog simpeler: www.google.nl en daar even "bobine doormeten" invullen en tsjakka, mooi pdf-je over hoe, wat en waarom.
Kijk uit bij geen kennis over bobines: ze willen wel eens pijn doen...

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-03-19 15:04:28nr: 39938

BAM!
http://www.senstuning.nl/images/pdf/bobines.pdf

direkter lukt me niet!

Henk Selderbeek
(selderbeek bij gmail punt com)
datum: 2012-03-19 15:38:58nr: 39940

Bedankt voor je reactie en de link.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl