Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

verlagen voorvork, uitboren kroonplaat

Nick
(nickheij bij hotmail punt com)
datum: 2012-02-28 16:12:05nr: 39768

Hoi motorfietsweb forum,

Ik heb een vraagje aan de hand van een foto van een Triumph cup zoutvlakte racer.

http://3.bp.blogspot.com/_QsBflrJv0Mw/TUQKYtN78_I/AAAAAAAAA9g/qNcgC0HJrsA/s1600/DSCN3077.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_QsBflrJv0Mw/TUQh7ak_NkI/AAAAAAAAA-Y/DCpdIJYxqqU/s1600/DSCN3393.jpg

De voorvork hiervan gaat door de kroonplaat heen.
Mijn vraag is waarom doet men dit en kan dit toegepast worden op een voorvork van een Dnepr mt11?
Heeft dit nadelen ivm veiligheid?

Met vriendelijke groet,

Nick



www.jawagek.nl
datum: 2012-02-29 02:06:22nr: 39772

Voorpoten doorsteken doe je om de fiets lager te maken zonder dat je vorkpoten hoeft in te korten en je dus wel de gehele veerweg blijft behouden. Als je dit doet verander je wel de geometrie van de motor en daarmee de wegligging, dit kan dus zowel een positieve als negatieve verandering zijn. Bij de fiets op de foto's steken ze wel extreem ver door maar is ook de achtervering aangepast waardoor de geometrie weer in orde is.
Alleen voorvorkpoten heel ver doorsteken is wel mooi om te zien maar zal waarschijnlijk zonder dat je de achtervering of kroonplaten aanpast stuur problemen gaan geven omdat de naloop zeer klein wordt. Maar dit is geheel afhankelijk van welke kroonplaten je gaat gebruiken omdat die ook bepalend zijn voor de hoeveeheid naloop in combinatie met de lengte van de voorvork.

Maar is een leuk projectje om te gaan bouwen.

sucses, Paul

Dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-03-01 08:26:46nr: 39777

Ook altijd spannend om te zien welke onderdelen elkaar gaan raken bij het inveren.Staat me er niet iets van bij dat een Dnepr telescoopvoorvork aan de bovenkant tapse vorkpoten heeft? Dan moet de kroonplaat gekotterd worden.

huub
datum: 2012-03-01 12:14:23nr: 39779

Nick,

Ik denk dat een zoutvlakte racer niet echt veel vering/demping nodig heeft.
Dan gaat het in dit geval om een zo laag mogelijk zwaartepunt creeren.

Voor de weg lijkt me dit niet wenselijk.



Nick
(nickheij bij hotmail punt com)
datum: 2012-03-01 12:39:19nr: 39780

Bedankt voor de reacties. Het is me al veel duidelijker.
Dus ik zou de kroonplaat moeten uitfrezen zodat de voorvork er verder door kan. Maar hoe zorg je er dan voor de de voorvork vast staat?

grtz Nick


Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-03-02 00:05:00nr: 39789

De klembouten aandraaien




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl