Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

remleiding

cees
datum: 2012-03-02 14:30:34nr: 39792

Ik heb net een BMW F650 uit 1995 erbij gekocht. De remmen doen het prima, maar als ik hem uit de stalling pak, dan zit de voorrem vast.
Ik denk dat de flexibele "rubber" remleiding het probleem veroorzaakt.
Klopt dat?

chris
datum: 2012-03-02 17:29:48nr: 39794

Ik zou eens beginnen met de remklauw los te halen en de zuigers te reinigen.
Als ze vast blijven zitten of niet goed terugkomen heb je het bij jou voorkomende probleem.
Bijkomend voordeel is dat je ook gelijk de remvloeistof moet vernieuwen en de blokken controleren
Als je hiermee blijf rijden kan het zijn dat de remmen blokkeren als ze warm worden dus doe er iets aan

cees
datum: 2012-03-02 18:11:11nr: 39795

Ik ga zeker de boel demonteren en checken, maar ik vraag me af hoe het kan dat ik hem gewoon soepel neer kan zetten na een rit.........en als ik hem dan een paar dagen later wil pakken, dat dan de voorrem vast staat.
Daarom dacht ik dat als de flexibele leidingen krimpen tijdens het afkoelen, daardoor de remblokken wat aangedrukt worden

chris
(anna01 bij home punt nl)
datum: 2012-03-02 18:31:27nr: 39796

hallo Cees remzuigers hebben een vierkante o-ring deze moet de zuiger terugdrukken en bij de minste weerstand zullen ze dat maar gedeeltelijk doen.
Mogelijk zit er water in je remvloeistof dit kan rare effecten hebben op de werking van de remmen.
succes met demonteren

Henk
datum: 2012-03-03 10:12:29nr: 39799

Voor het antwoord op je vraag betreffende de rubberen leidingen. Als die zo slecht zouden zijn dan zou je motor zeker niet prima remmen.
Vervangen kan natuurlijk nooit kwaad.

cees
datum: 2012-03-03 12:16:52nr: 39801

Ik ga ook nieuwe flexibele remleidingen monteren, veiligheid voor alles. Maar ik probeer het ook altijd te snappen
Ik kan het gewoon niet verklaren dat de motor goed remt, en als ik dan even stop ......niks aan de hand, ik kan de motor gewoon duwen.
Maar als hij een dag staat, zijn de voorremblokken wat aangedrukt, ik kan de motor verrijden, maar zwaar.........en als ik de remhendel een paar keer indruk.......niks aan de hand.......remblokken weer los.
Vandaar dat ik dacht dat de remleidingen tijdens het rijden wat opgerekt werden door het remmen........en tijdens de stalling weer krimpen en dus wat druk opbouwen.

Heije
datum: 2012-03-03 16:18:17nr: 39802

Ik rij vooral 's winters met een F650. Zeker twee keer per jaar moet ik de rem weer gangbaar maken. Remblokken er af, zuigers voor een groot deel naar buiten pompen en schoonmaken. Weer naar binnen duwen met een beetje remvet aan de zuiger. Geldt zowel voor de voorrem als voor de achterrem. Scheelt ook een hoop benzine 1:18 wordt dan al snel weer 1:20.
Heb trouwens ook een Pegaso gehad; heeft dezelfde remmen en dezelfde problemen.
De andere genoemde adviezen zou ik ook maar ter harte nemen (remvloeistof vervangen, leidingen bekijken op scheurtjes etc.)

cees
(ceeskromhout bij hotmail punt com)
datum: 2012-03-03 17:41:09nr: 39804

Bedankt, Ik denk dat ik het nu compleet heb. De nieuwe leidingen zijn besteld, alleen nog even "remvet" regelen.Ik heb de motor overigens ok voor de winter gekocht. Mijn Ducati mag pas de weg op als ik er zeker van ben dat het zout wg is.

marcel
datum: 2012-03-20 23:41:13nr: 39947

Mijn boxer gaat gewoon zomer en winter op pad zonder extra aandacht aan het remsysteem.
Zorg wel voor af en toe verse remolie, mijn blokken "plakken" ook na een vochtige of zoute rit en dat is niet abnormaal hoor.
Even rijden en remmen lost de corrosie tuseen de remblokken en -schijven op.


cees
(ceeskromhout bij hotmail punt com)
datum: 2012-03-21 04:38:54nr: 39948

Ik heb de boel uit elkaar gehaald en schoongemaakt De remolie was duidelijk aan vervanging toe en met een nieuwe remleiding in elkaar gezet. Nu is het probleem opgelost
Bedankt voor de tips

Heije
datum: 2012-03-21 11:17:02nr: 39951

Klopt Marcel: ik heb ook een boxer (R80) en die heeft er inderdaad geen last van, maar mijn F650 des te meer. Maar met glad weer en sneeuw pak ik toch liever de lichtere F650, dan maar regelmatig even alle remmen los .

marcel
datum: 2012-03-21 13:20:04nr: 39953

Dan heb je de luxe om te kiezen toch!
Mijn R80 mag het met de pekel gewoon mij naar m'n werk brengen.
Vind hij niet niet erg hoor.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl