Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

electronische ontsteking verbrand

Piet
datum: 2012-04-04 19:52:23nr: 40031

WLA rijdt al 4 jaar prima met electronische ontsteking. Vorige week tijdens een ritje ineens wat geknal en een rookpluim. Blijkt de ontsteking compleet te zijn verbrand. Nu zit er zo weer een nieuwe ontsteking op, maar wie heeft dit ook wel eens gehad en wat kan de oorzaak zijn? bobine, dynamo? heb het liever geen 2e keer.
graag serieuze reacties en... nee ik koop geen japanner.



VENNIX
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-29 21:50:38nr: 40423

Electronische ontsteking hebben een hekel aan een te veel te grote electrodeafstand en ook vinden ze het niet fijn dat er af en toe de bougie dop er af ligt en er geen vonk gemaakt kan worden.

Piet
datum: 2012-05-29 22:57:24nr: 40425

Bedankt voor de reactie, het is me dus WEL 2x overkomen, duur grapje vandaar dat ik de ouderwetse puntjes er maar weer op heb gezet en eerijk gezegd, je merkt erg weinig verschil.

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-31 18:29:23nr: 40442

Volgens mij zoals ik het vroeger geleerd had weet geen enkele bougie waar de stroom en spanning vandaan komt en geeft er ook helemaal niets om.
zo ook geeft er een gloeilamp er niet om wie de stroom gelevert heeft.
Zolang de vonkjes niet te vlug achter elkaar komen maakt het niets uit wie de bobine aanstuurt.
Wanneer de vonken heel snel moeten komen is er bij sommige oude bobines niet tijd genoeg om een sterk magneetveld op te bouwen, maar de nieuwere bobines zijn snel genoeg.
Als alles goed is -de condensater - de bobine - het onderbreekcontact -het fiber nokje het oppervlak van de onderbrekernok,dan zal de ontsteking een lange tijd goed blijven staan.
Wanneer deze voorwaarden goed zijn zal het contactpunt even snel afslijten (afbranden ) dan het slijten van de nok en het afslijten van de fiber nok zodat de ontsteking lang op tijd zal staan.
Als je de bougie verder dan normaal zet zal het contactpunt sneller afslijten ,ook wanner de condensater niet meer in staat is de vonk voldoende te blussen zal er een grotere slijtage zijn en zal de ontstekingstijd vlugger velopen.
Een transister ontsteking doet het niet beter ,maar zal niet verlopen door het afbranden of teveel afslijten van de nokconstruktie.
Een HPO PNSTEKING kan wel een betere en sterkere vonk maken omdat men uitgaat van een veel hogere spanning die men via een electronische schakelijng over de bobine zal ontladen,en er dus al het vermogen al aanwezig is in de condensater.
Het voordeel van een onsteking met een electronisch regelsysteem is dat men deze kan programeren zoals voor de moter het beste is ,voor de vervroegeing of verlating bij wisselende belasingen.
Dat is met punten niet zo goed mogenlijk ,wel volgens het toerental maar bijna niet goed bij belastingen die bij groot of juist klein kunnen zijn bij dat toerental.
Nog meer weten nog meer vragen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl