Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

batterijprobleem

gd
datum: 2012-04-16 18:30:49nr: 40098

mijn honda cb 600 start niet,batterij is plat, start onmiddelijk met startkabels aan auto,nu heb ik 2 motobatterijladers de ene ctek multi xs 3600 en een optimate 3 lader, begin te laden met de eerste en na 1 uur is deze volgens de lader gereed en ok, maar batterij is te zwak,zo ook de tweede aangezet en na 2uren gaan kijken zou batterij in orde moeten zijn,maar ook batterij niet voldoende om te starten, dan een gewone autobatt.lader aangezet en 2uren aangezet en starte direct ook de volgende dag start deze ook, mijn vraag hoe weet ik dat de motoladers stuk zijn (groene leds branden van de 2,dus normaal ok),graag reacties bedankt

kabel
datum: 2012-04-16 22:01:40nr: 40100

Je ctek multi xs 3600 en de optimate 3 zijn zogenaamde 'druppelladers'. Die zijn bedoeld om de accu te onderhouden en niet om Úcht snel op te laden.

Dat kan de gewone acculader nou juist weer wel.

De ctek en de optimate 3 zijn zeer waarschijnlijk niet kapot, maar voor een ander doel gemaakt dan een accu in 2u opladen. In 24u of langer lukt het misschien wel.

Een druppellader kan je de hele winter aangesloten laten. Dat voorkomt een lege accu als je daarna weer wil rijden.


motorjoop
datum: 2012-04-17 08:21:44nr: 40101

accu kapot.

gd
(guidoke4 bij hotmail punt com)
datum: 2012-04-17 17:34:59nr: 40103

batterij kan stuk zijn,maar het is toch niet logisch dat de 2 druppelladers na 2 uur weergeven dat ze volledig opgeladen zijn en batterij in goede conditie is, misschien dat deze laders ook stuk zijn??

marcel
datum: 2012-04-18 18:35:25nr: 40110

Als een druppellader aangeeft dat de accu na 2 uur al vol zit is de accu stuk.

gd
datum: 2012-04-18 20:38:46nr: 40111

na dat ik deze aan autolader aangezet heb start deze na 3 dagen nog altijd prima, mogelijk natuurlijk dat deze volgende week terug plat is,maar enige dat ik dan niet begrijp dat de 2 druppelladers het niet melden dat de batterij niet goed geladen is(ze hebben trouwens de mogelijkheid) ,en is wel raar dat deze met druppelladers binnen 2 uur geladen is , of kan ik iets uitmeten?

marcel
datum: 2012-04-18 20:50:18nr: 40112

Accu's zijn vreemde dingen, accutechnologie is ook moeilijk te definieren. Een goede accutest blijft moeilijk ondanks de huidige technologie.
Vaar dus niet blind op apparatuur, soms test ik wel eens een accu onder belasting om meer zekerheid te krijgen dwz starten zˇnder dat de motor aanslaat en dan kijken hoelang de accu het volhoudt. Je kan bv de dodemansknop om zetten, of de jiffy uit laten staan.
De elektra en electronica betrouwbaarheid staat of valt met een goede accu.
Ook als een accu ooit (diep) leeg is geweest gaat de accu daar stuk van. Een (ook) goede accu is na 3 maanden vrijwel leeg door zelfontlading. Een gel accu heeft daar wat minder last van maar is wel een stuk duurder.
Vandaar dat een druppellader zo belangrijk kan zijn als je de motor een langere tijd niet gebruikt.
Zorg als je een nieuwe accu neemt dat je hem voor gebruik goed oplaad.
gr marcel
.

koen
datum: 2012-04-19 21:40:46nr: 40113

koop degelijke batterijlader en nieuwe batterij
heb een batterij vorig jaar opgeladen en mijn licht
brand nog nog altijd

gr

Henk
datum: 2012-04-23 21:48:50nr: 40160

Accuus zijn gekke dingen. Als je een kapotte accu hebt kun je ze vaak zelfs 'repareren' door ze op niveau af te vullen, flink te schudden maar wel rechtop (sluitingen tussen de platen verwijderen) en door om en om te laden met sterke stroom (autocculader) en druppellader zodat zelfs de bijna volledige capaciteit weer terug komt na verloop van tijd. Ja, echt waar maar geduld is geboden evenals het kunnen herkennen of alle cellen daadwerkelijk tot leven komen en voorzichtigheid met accuzuur is ook een punt van aandacht in deze!

Suc6 en bij twijfel niet mee beginnen maar nieuwe halen.

gd
datum: 2012-04-24 20:45:38nr: 40161

bedankt maar hoe verwijder men sluiting tussen de platen?
voorlopig start deze wel goed ,anders wordt er een nieuwe aangekocht

Henk
datum: 2012-04-24 21:46:33nr: 40162

Zoals ik reeds omschreef. Als je met normale laadstroom tot een klemspanning komt van zo'n 14 Volt zijn alle cellen vrij van sluitingen.
Als het niet duidelijk genoeg is fijn een andere accu aanschaffen om ongelukken te voorkomen.

Nb je schreef dat je ondertussen weer kon starten op je accu dus ik neem aan dat die voorlopig goed genoeg is.

Suc6

gd
datum: 2012-04-25 17:49:19nr: 40166

bedankt voor de tip, momenteel werkt batterij
groeten

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-23 22:42:22nr: 40375

Wil je een goede en soms bijna voor niks te koop op vlooienmarkten zijn de adapters voor de z.g.bakkys die zijn afgeregeld op 13,8 volt
( en als nodig is op 14 volt) als duurlader en beveiligt tegen max stroom van 3 of 5 amp.
Het laden met een te kleine stoom gaat soms niet omdat de lekstroom van sommige accus net zo groot is als wat de lader kan leveren.
Deze zijn prima te gebruiken als druppellader (een druppellader is niks anders als een kleine trafo met een goedkoop spanningsregelaar en zijn soms niet eens in staat om de lekstroom te overwinnen dus zeker niet een lege accu laden ( wel een accu met een kleine lekstroom )
Dan wil ik ook waarschuwen voor de tegenwoordig veel verkochte accus die gheheel dicht zijn dez.g.accus die droog zijn met een dikke pasta als vloeistof.
Dez e accus kunnen dikwijls niet voor een moter gebruikt worden vanwege de spanningsregelaar die hier gebruikt wordt.
Zoo een accu die raakt defect wanneer de laadstroom groter wordt dan op de accu is vermeld en de max spanning die hier op staat.
De max stroom is meestal 0,3 van de aantal amp uur.
De .max spanning mag niet hoger zijn dan 13,8 tot 13,9 volt.
Hieraan voldoed een normale mechaniche spanningsregelaar niet.
stroom veel te groot en de afregelspanning meestal 14,5 volt en de stroom is soms wel meer dan 10 amp.
Deze kan wel geregelt worden door de nieuwe electroniche spannings regelaars




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl