Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

kortsluiting WLA

Hendrik
datum: 2012-05-19 21:34:57nr: 40344

De accu van mijn WLA 1943 loopt leeg via het relais of de dynamo. Ook als de hoofdschakelaar uit staat. Ik heb hem omgebouwd naar 12 volt (2 koolborstels i.p.v. 3). Het lijkt op kortsluiting. Weet iemand raad?



vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-25 21:08:16nr: 40402

Als je overgaat van een drieborstel dynamo naar een met twee borstel. dan moet je een stroom-spanningsregelaar gebruiken omdat anders bij het lager worden van de draaisnelheid van de dynamo de stroom weer naar de dynamo gaat vanuit de accu.
Of je neemt een electronische spannings regelaar waarin een diode tussen de dynamo en accu gemonteerd is.
Wil je dat niet dan moet je een regellar gebruiken met een terugstroomwikkeling.d.w.z een spanningswikkeling voor afregelen van de max spanning b.v. 14 volt en hier overheen is een dikke stroomwikkeling gewikkelt die waarvan de wikkelrichting zo is dat bij laden de magneet velden elkaar versterken en dus de regelaar bij een volle accu eerder ophoud met laden (of altans veel minder)
Bij een te laag toerental van de moter zal er niet meer geladen worden erger nog er gaat sroom van de accu naar de dynamo deze stroom is vrij hoog maar gaat nu door de dikke wikkeling en geeft een magneet veld wat tgengesteldis aan het spannings veld eerder had gemaakt ,er blijft nu een te klei veld over en het maakcontact zal de accu verbreken van de dynamo zodat er geen stroom meer kan wegvloeien
Nog meer weten nog meer vragen.

Hendrik
(y.molegraaf bij hetnet punt nl)
datum: 2012-06-01 09:53:35nr: 40443

Duidelijk verhaal. Ik was alleen vergeten te zeggen dat ik al een electronische spanningsregelaar heb gemonteerd. Het groene laadstroomlampje gaat bij langzaam draaiende motor flikkeren en bij stationair draaien blijft deze branden. Is het een optie om een schakelaar te monteren tussen de accu en het relais, zodat ik de dynamo afkoppel zodra er niet meer geladen wordt? Na het starten en wegrijden sluit ik hem dan weer aan. Wel een beetje omslachtig natuurlijk, maar ja .....

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-06-24 11:51:34nr: 40636

Normaal zit er in een electronis regelsysteem geen relais.
Als je na een electronis relais --regelaar nog een diode schakelt dan zal de laadspanning met 0.7 volt lager worden en dat is niet de bedoeling van een regelaar
Als de regelaar goed is zou er geen stroom kunnen terug gaan van de accu naar de dynamo bij een electro regelaar.
Het zou kunnen dat er iets fout is aangesloten of de regelaar door een fout (even heel kort ) naar de andere wereld is gegaan
De terugstroom beveiliging zit in deze regelaar al ingebouwd
Nog meer weten ,nog meer vragen.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl