Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

norton commando oplaadprobleem

klaas
(klaasfredriksen bij casema punt nl)
datum: 2012-05-28 20:11:07nr: 40412

hallo ik heb het idee dat als ik de hele dag met mijn licht aan rijd dat de dynamo mijn accu niet genoeg oplaad en ik denk dat dit komt omdat mijn commando een electronische ontsteking heeft ,vorige keer stond ik nl met een bijna lege accu ,ik heb daarna mijn licht uitgezet en hij bleef rijden,heb nadien er een nieuwe accu ingezet en durf nu niet meer met licht te rijden wie herkent dit of weet een oplossing?groet klaas.

fred1
datum: 2012-05-28 20:29:26nr: 40413

even laten meten of hij laad , kun je het niet zelf of een buurman dan even naar een motorzaak die zullen dat wel voor je doen is 5 minuten werk

Zelf kun je het ook controleren maar dit is 99% betrouwbaar

zet hem 'savonds als het donker is met zijn koplamp gericht naar een muur en start hem , nu zet je het licht aan , ga na een twee tellen langszaam wat gas bij geven je zou nu meteen moeten gaan zien dat je licht feller gaat branden

Gijs
(gijs.van.beek bij caiway punt nl)
datum: 2012-05-29 11:34:11nr: 40416

Dat probleem ken ik. Waarschijnlijk laadt je dynamo wel bij, maar te weinig. De combinatie van wat zwaardere verlichting, met de electronische ontsteking, zorgt dan dat je regelmatig meer stroom afneemt, dan produceert. Vooral als de motor veel stationair draait( verkeerslichten/file) gaat het rap. Zit er geen goed werkende amperemeter op? Daar kan je zien bij welk toerental hij laadt/ontlaadt cq neutraal is. Wanneer je te weinig laadstroom hebt, zijn er twee oplosingen 1e: minder afnemen(energiezuinige verlichting); 2e: meer produceren.(dynamo/spanningregelaar restaureren)

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-05-29 20:58:06nr: 40422

Een electronische ontsteking heeft minderstroom sterkte nodig dan een bobine ontsteking (electronische dus niet met een onsteking met een electronische contactpuntvervanger )Bij een electronische ontsteking wordt een hoogspanning opgewekt en wordt er even een lading van een condensator over de bobine losgelaten.
Dus biju weinig vonken een weinig verbruik en bij veel vonken meer verbruik ,maar nog veel minder dan bij een bobine ontsteking omdat die bij lage toeren zelfs veel stroom verbruikt.
Het ververmogen van een dynamo die goed is heeft altijd voldoende vermogen, tenzij je heel grote lampen of verwarmde handschoenen aan zou hebben.
Te weig vermogen kan als oorzaak hebben dat de accu een te grote lekstroom heeft en dus elke keer tussen de ritten weer heel ver leeg is geworden.
Of het zuur is niet goed meer zodat bij de juiste afregelspanning de accu niet genoeg stroom wil opnemen.
Heeft deze moter nog een mechanische stroom en spanningsregelaar meet dan de spanning bij een lopende moter bij een stevig stationair toerental ( 1500 omw ).
Despanning moet nu zijn bij een 6 volt accu 7.2 to7.4 volt.
Bij een 12 volt moet de afregelspanning 14 ,4 tot 14,8 volt zijn.
Laat de moter nu b.v. 5 min lopen ,als je nu het groot licht aandoet mag de spanning nu niet verder dalen dan naar 7tot 7.2 volt en bij een 12 volt niet naar minder dan 14 tot 14,4 volt bij ongeveer 1500 omw..
Bij lage buitentemperatuur mogen de spanning iets hoger zijn.
Gaat de spanning bij het aandoen van het licht de spanning veel lager worden dan moet he contact van de stroom regelaar nagesteld worden.
Let op de afregeling van de spanning en de stroom kunnen bij een gezamelijke regelaar elkaar beinvloeden en is zonder goede kennis eigenlijk niet goed te doen.
Met een dubbelregelaar gaat dat makelijer.
Dan blijft er over een niet goed anker of een veldwikkeling die ergens tegrote afwijking heeft.
Als je even bij een lopende moter het regelklepje met je nagel wat naar boven drukt ( met een weinig kracht) dan moet de spanning stijgen.
Als nu bij een kleie kracht de spanning wel goed is dan moet de regelaar iets bijgestelt worden( moet wel deskundig gebeuren omdat een te grote verstelling de accu te hoge spanning zal krijgen.
NOG MEER WETEN -NOG MEER VRAGEN.

huub
datum: 2012-05-29 22:17:37nr: 40424

Klaas,

Volgens mij heb je een 12V ontstekingssysteem met zener spanningsregelaar. Dan is er niks af te stellen.
Een Boyer heeft een minimale accuspanning nodig van boven de ca. 9V. Daaronder doet ie niks meer.

Hoe het bij een Lucas of andere merken is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die ook een minimale accuspanning nodig hebben die daar ook in de burt ligt

Als je al een nieuwe accu hebt gemonteerd, dan moet je inderdaad ca 14V laadspanning hebben.
Mijn advies: meet na diverse ritten je accuspanning. Als je boven de 13V blijft(met motor uit en lampen uit) dan is er niks aan de hand. Als je accuspanning onder de nominale spanning van 12V zakt, dan zou ik me zorgen maken.
Gewoon regelmatig meten en dan kan je zelf een beeld vormen van je laadsysteem.



Gijs
(gijs.van.beek bij caiway punt nl)
datum: 2012-05-31 12:00:43nr: 40439

Klaas,
Ik wil nog even inhaken op de twee bovenstaande verhalen. Dat van Huub: Een Lucas heeft hetzelfde probleem als een Boyer.Deze systemen zijn zeer
gevoelig voor een afwijkende spanning;Te hoog, raakt hij vn slag;te laag, stopt hij er helemaal mee, en is niet meer te starten, terwijl je met punten-ontsteking zelfs met een lege accu, een klein duwtje genoeg is om te starten. De bewering van Vennix, dat een goed werkende dynamo altijd stroom genoeg levert gaat niet op. Waarom hebben de Britse motormerken dan in de jaren '70 de capaciteit van de dynamo's dan flink opgeschroefd? De standaardverlichting van nu heeft bijna het dubbele stroomverbruik, van die van de 60-er jaren. En ook de stelling, dat een punten-ontsteking veel stroom verbruikt, is nogal betrekkelijk; ikzelf ben in '67 op de terugweg van een vakantie in Spanje vanuit Zuid-Frankrijk met mijn Triumph met overleden dynamo naar huis teruggereden zonder bijladen! (1100km)




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl