Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

honda cbx 550 houdt in

jochem
(jochem bij niezycles punt nl)
datum: 2012-06-25 16:44:38nr: 40648

Hallo, ik heb een honda cbx 550 uit 1984 gekocht die een tijdje stil gestaan heeft. Na wat meer werk dan ik hoopte krijg ik hem inmiddels gestart en rijdend, maar er zit geen vermogen in. Hij wil niet voorbij de 3000 toeren, klinkt alsof hij naar lucht hapt en dan zakken de toeren weer. Als ik het gas dan niet los laat, slaat hij af.
Stationair loopt hij wel rustig, zit niet echt variatie in. Geen rare geluiden. Bougies zijn nieuw en zien er goed uit.

Helaas is storing zoeken niet mijn sterkste punt (geen geduld) en ben ik er inmiddels behoorlijk zat van. Ik heb een technische handleiding er bij en diverse zoektochten op internet, maar kom nog niet tot de oorzaak...

Wat ik tot nu heb gedaan:
- remmerij gereviseerd
- tank door gespoeld, kraan losgehaald en schoon gemaakt, ontluchting doorgeblazen met de compressor. Er zit nieuwe benzine in de tank.
- nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar (er was al een nieuwe accu overleden na eerste proefrit), dinamo doorgemeten (laadt prima)
- pickup spoelen bekeken en doorgemeten, lijken in orde.
- cdi en bobine gewisseld voor exemplaren die onlangs nog op een cbx 550 gewerkt hebben.
- startmotor gereviseerd
- carburateurs helemaal uit elkaar en gereinigd. Ik heb de afstelling tussen de vlinders niet veranderd. Vlotters lijken prima, ik snapte niet helemaal hoe de hoogte gemeten moet worden.
- kleppen stelling gemeten. Mijn voelermaatje had alleen niet helemaal de juiste maten, maar het zit vast niet grandioos fout. Enige wat ik niet snap is dat de handleiding noemt dat cilinders 1, 4 en 2, 3 tegelijk open moet staan, maar dat komt niet overeen met de nokkenas.

Heeft iemand nog een suggestie? Of zijn er mensen in de buurt van Groningen die er naar kunnen kijken (heb helaas al mijn geld al aan onderdelen uit moeten geven).

Groet, jochem.


marcel
datum: 2012-06-25 23:08:31nr: 40653

Dus zonder luchtfilters loopt hij ook niet beter?
Je zou haast denken dat de uitlaat verstopt zit......
Het lijkt toch op een carburateurprobleem.
Weet je uberhaupt iets van de historie?
Compressie meten svp dan praten we verder, succes

rudolf
(rudolfmulder bij hotmail punt com)
datum: 2012-06-27 00:06:08nr: 40666

Vreemd van die 3000 toeren, ik heb zelf ook een cbx 550 en deze machientjes komen juist boven 3000 toeren tot leven.
Inderdaad gaan ook mijn gedachten uit naar luchtfilter-carburateurs.
Zit het orginele zwarte kunststof luchtfilterhuis gemonteerd ?
Luchtfilter vervangen ? Kan na al die jaren stilstand wellicht zijn dichtgeslibt.
Laat me maar horen wat de oorzaak was, ben benieuwd.

Mike
(Norton888 bij live punt nl)
datum: 2012-06-27 00:34:10nr: 40667

Genoeg benzine richting carbs? Carbs ultrasoon reinigen en goede benzine tanken Octaan RON 100. Niet klooien met loodvervangerzooi e.d.

jochem
(jochem bij niezycles punt nl)
datum: 2012-06-27 09:28:42nr: 40669

Dank voor de reacties!

De originele luchtfilter constructie zit er nog op, met een (zoals me verteld is) nieuw luchtfilter. Ik heb het ook nog even zonder filter geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Ik heb de carbs helemaal uit elkaar gehad en los van elkaar en toen een weekend in de ontvetter gezet. Daarna nog doorspoelen en met de compressor uitvoerig doorgeblazen. Daarna de sproeiers handvast gedraaid en de stationaire sproeier 2,5 slag terug gedraaid.

Ik heb nieuwe benzine in de tank gedaan, geen loodvervanger.

Ik ga nog even betere voelermaatjes halen om de klep speling fijner te testen. Wat ik nog niet snap is waarom de handleiding zegt dat ik cilinders 1 en 4 of 2 en 3 tegelijk moet stellen. Als ik de krukas draai gaan de kleppen van die cilinders niet gelijk in of uit. Ik heb de speling verder nog niet aan geraakt.
Zal de compressie ook eens meten inderdaad.

rudolf
datum: 2012-06-28 00:26:47nr: 40674

Op 'You-tube' staan aardige instructiefilmpjes over allerlei onderhoudswerkzaamheden, soms heel leerzaam.
Wel vaak (technisch)Engelstalig maar beelden zeggen vaak genoeg.

bert
(b.hoeflaken bij telfort punt nl)
datum: 2012-06-28 00:46:55nr: 40675

je handleiding klopt, cil 1-4,2-3 moeten in paar vonk krijgen in bovenste stand, dus kleppen dicht. als dat niet is is je nokkenteiming niet goed,miss iets vergaan?slappe ketting, tandje versprongen

jochem
(jochem bij niezycles punt nl)
datum: 2012-06-28 08:51:21nr: 40676

Ik raadpleeg inderdaad vaak youtube, engels is geen probleem.

Ik ga dit weekend een andere set carbs kopen, waarvan ik weet dat ze kortgeleden prima werkten.
Heb gisteren de inlaat behuizing helemaal eraf gehaald en eens gekeken hoe dat ging. Het lijkt er toch sterk op dat de carb zuigertjes van cilinder 1 en 4 minder bewegen dan 2 en 3. Wellicht zit er een voor het oog onopvallende beschadiging in.

Ik zal dan nog even naar de kleppen kijken en de carbs wisselen. Hopelijk kom ik dan een eind verder!

Dank, jochem.

jochem
(jochem bij niezycles punt nl)
datum: 2012-07-02 17:36:29nr: 40702

Ik heb inmiddels de eerste kilometers met de cbx er op zitten.
De andere carbs werken een heel stuk beter. Er zal waarschijnlijk toch een fout zitten in twee van de zuigers van de originele carbs.
Ik heb ook de kleppen gesteld, maar dat moet ik wellicht binnenkort nog eens doen voor de zekerheid. Ook wil die warm nog wat graag hoog stationair lopen, waarschijnlijk vals lucht.

Voorlopig kan ik er in ieder geval mee rijden.

marcel
datum: 2012-07-02 17:46:08nr: 40703

Spuit de inlaatrubbers eens in met remmenreiniger. Als er valse lucht is veranderd het toerental

fred1
datum: 2012-07-02 21:28:40nr: 40710

Heb je toevallig een boek van Peters ?
daar heb ik er een van liggen vol fouten

kleppen stellen doe ik gewoon per cilinder , je draaid de motor rond tot de inlaat openend en dan stel je de uitlaat en anders om



jochem
(jochem bij niezycles punt nl)
datum: 2012-07-03 09:07:00nr: 40714

De inspuit truuk moet ik nog doen inderdaad.

Ik heb een nederlands boek erbij, geen idee wie het heeft geschreven. Ik heb de kleppen inderdaad per stuk gedaan. Maar omdat het de eerste keer was en ik niet helemaal goed gereedschap heb, is het vast nog niet echt goed. Er zit soms een stotteringin bij bepaald toerental. Verder trekt hij lekker door.

Dank voor de reacties!
jochem.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl