Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Neutraalschakelaar XJ700X defect

Leo
(rider1 bij live punt nl)
datum: 2012-11-11 09:38:15nr: 41802

De neutraalschakelaar van de Yamaha zit op een zeer ongelukkige plaats. Ik hab de uitlaatbochten en collector verwijderd, met het idee er gemakkelijk bij te kunnen. Helaas loopt de onderste framebuis gedeeltelijk over de schakelaar, je zou er dus alleen schuin bij kunnen komen. Wie heeft er ervaring mee, en kan mij een tip geven.
Mijn dank is groot. Leo

Dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-11-11 11:19:56nr: 41803

Dat soort problemen is bekend. Vanaf de mid tachtiger jaren zijn Japanse motorfietsen uitsluitend gemaakt om op de lopende band zo effectief mogelijk gebouwd te kunnen worden. Aan reparatiegemak is helemaal niet gedacht. En elke Japanse engeneer of marketeer wordt watergek wanneer je het idee oppert om aan een fiets van 20 jaat oud willen gaan sleutelen. In hun optiek had dat ding al twee keer gerecycled moeten worden. Verbaas je er dus niet over wanneer je het blok zou moeten lossen, het met een schaarkrik wat zou moeten tillen, het dan wat zou moeten kantelen of draaien.

Leven zonder neuitraalschakelaar lijkt me makkelijker

leo
(rider1 bij live punt nl)
datum: 2012-11-11 11:58:02nr: 41804

Bedankt voor je reaktie, tja zo zou je het idd kunnen bekijken dat de motor allang schroot had moeten zijn, en dat de schakelaar voor een jaartje of 20 is gemaakt. Ook mijn vaste monteur, staat niet te juichen om de schakelaar te vervangen. Motor krikken, kantelen ect.
is teveel van het goede. Kan ik in iedergeval de uitlaatbochten en collector onderhanden nemen.

Dolf Peeters
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2012-11-11 13:04:00nr: 41806

@ Leo Het gaat best ver hoor, die produktie gerichte manier van denken. Ik heb een VX800 als 'auto'. En bij dat ding is de chromen dekstel over de startmotor met twee miezerige boutjes gemonteerd voordat de cilinders en koelwater aansluitingen er op gingen. Daardoor kan het ene boutje er eigenlijk niet uit en moet bij een startmotorprobleem ( netto vervangtijd een half uurtje inclusief rookpauze)een heleboel meer werk verzet worden. De achterste bougie is eigenlijk het best door een vrouwenarts te verwijderen en ik ken iemand met net zo'n konijn die het gewoon makkelijker vindt om get blok uit te bouwen om de kleppen te stellen

Spul uit de zestiger jaren werekt zoveel makkelijker :-)




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl