Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Verstopte remleidingen

Frans
datum: 2013-01-05 13:43:55nr: 42252

Ik ben bezig een motor te reviseren welke langere tijd heeft stilgestaan. Het is een Suzuki met rubberen (flexibele) remleidingen.
De remolie is geheel ingedampt - er ligt alleen nog een restje bruine koek onder in het vloeistofreservoir. Verder is de remvloeistof ook in de remleidingen gekoekt.

Heeft iemand ervaring met het schoonmaken / oplossen van deze koek? Het gaat mij met name om de leidingen zelf. De hoofdremcylinder heb ik een revisiesetje voor en de remklauwen zijn al schoon / gangbaar.

Alle info is welkom. Vast bedankt!

sander
datum: 2013-01-05 14:32:54nr: 42253

Direct vervangen kans dat de leidingen poreus zijn is aanzienlijk . Het beste is vervangen door rvs exemplaren.

Frans
datum: 2013-01-05 14:45:36nr: 42254

Bedankt Sander.
De remleidingen zijn visueel nog zo goed als nieuw, het is ook een fiets met weinig km's. Ik wil eerst proberen de leidingen schoon te krijgen, mocht eea dan poreus blijken te zijn dan kan vervangen altijd nog.

Voor anderen met tips - alles is welkom !

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2013-01-05 16:07:34nr: 42255

Hoi Frans, bespaar je de moeite, bij oude leidingen zoals jij omschrijft ie er een grote kans dat de 'voering'van de slang zich gedeeltelijk heeft gelost. Dan kan je druk niet meer terug naar waar hij hort en sta je met geblokkeerde remmen.

marcel
(mmmm_smelter bij wish punt net)
datum: 2013-01-05 18:12:16nr: 42257

Spoelen met schone remolie. Geen benzine oid gebruiken. Spiritus mag wel.
Rubberen leidingen kun je ook laten maken bij de betere automaterialenhandel naar voorbeeld.
Goedkoper dan rvs en -bijna- net zo goed.
Zorg je ook dat de remklauwen uit elkaar gaan en gereviseerd worden?
Probeer eerst of de ontluchtingsnippels nog los kunnen..........


marcel
datum: 2013-01-05 18:17:59nr: 42258

Sorry, ik zie dat je de klauwen al hebt aangepakt..

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2013-01-05 22:11:07nr: 42263

Allemaal leuk en aardig maar persoonlijk vind ik dat je niet mag bezuinigen op remmen en banden. Zelf vroeger wel een aantal keren gedaan en gelukkig goed gegaan op wat nare littekens en motorschades na dan.
Als zelfs budget motorrijder Dolf het al afraad ......
Ga voor zeker en ga niet door onnozele acties podium bieden voor APK voor motorfietsen


Frans
datum: 2013-01-06 12:02:35nr: 42266

Volgens mij heeft dit niets met APK te maken. Bij auto's worden de remleidingen ook visueel gecontroleerd tijdens de keuring.
Als er verder geen specifieke problemen worden gemeld door de klant, is er een goede kans dat met 200k+ kilometers de originiele remleidinden nog in gebruik zijn. En onder heel wat hardere omstandigheden dan de 15k van mijn 1-eigenaar Japannertje, welke in een verwarmde garage heeft gestaan.

Ik schat de kennis van de experts op dit forum zo hoog in dat aan de staat van een fiets en het verhaal erachter kan worden beoordeeld of iets veilig is om mee te rijden. De meeste van ons zijn tenslotte geen circuitracers (meer:-).

Nog wel bedankt voor de reakties. Ik ga zeker vernieuwen als er maar enigszins twijfel is aan veiligheid.

Groet,
Frans

fred1
datum: 2013-01-06 12:31:44nr: 42267

Hallo Frans , ja je hebt gelijk er word nooit wat vermeld i.v.m breuk
oude remslangen zeker niet de motoren uit de jaren 70 maar die zijn op een enkeling na gesloopt of gereviseerd (ook de remmen )heb zelf genoeg gereden met remslangen van 10 jaar oud heb er niks van gemerkt

Maar het verhaal over de APK is duidelijk de voorstanders zitten te wachten op dergelijke berichten zodat ze nog betere argumenten hebben om het er door te drukken zeker de vakhandel/importeurs want dit is weer geld in de la wat wij weer dik betalen (kijk maar naar het verhaal APK auto )

zelfde geld voor die E..kels die met open pijpen rijden zou een hot APK item kunnen worden ondanks dat het niets met veiligheid te maken heeft, Maar op de eerste plaats je eigen veiligheid



marcel
(mmmm_smelter bij wish punt net)
datum: 2013-01-06 12:41:53nr: 42268

Remleidingen bij auto-apk worden ook met een drukproef getest.........
Ik ben er wel van overtuigd dat je als motorrijder en zeker een wat oudere bewust bent van veiligheid en vooral die van jezelf.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl