Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

BMW r90/6

BMW R90
datum: 2015-10-22 15:38:17nr: 47729

Ik heb op om de schakelas van mijn bmw r90/6 wat olielekkage, voral na een eind rijden, wanneer ik de inbusbout M6 in deze as losdraai, komt er in tegenstelling tot andere motoren, een aardige lengte as naar buiten en ook veel olie. Heb hem dus eerst maar weer teruggemonteerd. Vraag: Kan de oliekering er zonder demontage van de versnellingsbak aan de buitenzijde uit worden gehaald? Zijn er risico's op beschadiging??? Hoe doe je dit? Moet ook alle olie eruit of kan de motor even scheef worden gezet?





Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-10-26 20:48:03nr: 47760

Kijk eens op het forum van de Hobbyist

BMW R90
datum: 2015-10-27 23:07:40nr: 47766

Ga ik zeker doen Dolf, had eigenlijk gedacht en gehoopt dat van deze super bekende motoren wel wat meer kennis en ervaring in huis zou zijn op dit forum. Is er ook vast wel maar ze reageren niet meer tegenwoordig. Remplaten van een Gillet Herstal zijn interessanter denk ik :-)

BMW Groet






Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2015-10-27 23:19:14nr: 47767

Gilets zijn dan ook veel moeilijker dingen. Er gaat er binnenkort eentje geveild worden bij BCA Autoveiling in Barneveld. En wanneer gaat er nu eigenlijk eens iets kaopt of gebeurt er iets raars bij een BMW? Nou: kijk maar op het forum! Maar wat er bij jou gebeurt lijkt me niet goed :-) Succes!

Ed
datum: 2016-01-30 23:25:21nr: 48162

Weet niet of de vraag nog relevant is, maar motor gewoon wat scheef zetten en keerring vanaf buitenkant verwijderen. Nieuwe keerring indrukken en klaar. Succes !

BMW R90
(ss bij nn punt nl)
datum: 2016-02-02 11:58:19nr: 48169

Jazeker is de vraag nog relevant, heb inmiddels(of nu pas) de kering binnen. Maar de leverancier heeft er netjes bij vermeld, dat er in ca 1975 over gegaan is naar een andere maat kering oud type/nieuw type bak. Ik heb nu dus de kering voor het type: vanaf 1975 in huis, maar zou dus ook het type kunnen moeten zijn: tot 1975! Want dan moet hij wel langer "scheef" staan tot te andere kering weer binnen is. Het is een 5 bak zonder kickstarter, weet iemand dan toevallig of dit dan het nieuwe type zou zijn, of zegt dat niets. Denk dat ik beter op voorhand ook even de oude kan laten binnenkomen, zit ik altijd goed.

En hoe krijg ik de kering er zonder schade te maken aan de passing, er een beetje fatsoenlijk uit.

Ed
datum: 2016-02-02 12:32:45nr: 48171

De vijfbak na 1975 heeft verstevigingsribben aan de zijkant, de eerste vijfbakken zijn glad. Demontage keerring met een kromgebogen spaak oid. Keerring zit niet zo vast. Bij montage is het belangrijkst dat de keerring recht zit.

Gert
datum: 2016-02-02 12:54:36nr: 48172

Ik heb al vaak gelezen dat je keerringen kunt verwijderen door er een paar gaatjes in te boren waar je parkertjes in draait. En die kun je dan met een tang beetpakken om de keerring eruit te trekken.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2016-02-03 14:55:37nr: 48174

Alles verschrikkelijk goed schoonmaken en zorgen voor goed licht. Oliekeerring en as ff lekker masseren met olie. Vervolgens een goed passend drukstuk maken/zoeken bijv. dop uit je doppenset en met de benodigde liefde er RECHT in monteren. Gelijkmatig persen is uiteraard het best maar voorzichtig met een hamer en passtuk is het goed te doen. Als je het nooit eerder hebt gedaan was het misschien handiger als je er 2 stuks had besteld, maar ja, achteraf kiek ie een koe in de konte, das Drents...Veel geluk!

BMW R90
datum: 2016-02-05 12:07:02nr: 48187

Vele dank voor jullie tips, heb ik wat aan, ik krijg de kering er denk ik wel uit en weer in, sleutelervaring is er zat, zal ook even onder de bmw kijken naar de eventuele gladde onderzijde voor het oude type of toch de nieuwere met ribben. Nog geen tijd voor genomen.

Overigens zou het geweldig zijn, dat we wat gemakkelijk een foto of afbeelding konden plaatsten bij "Ask The Web" dat zegt vaak zoveel meer dan woorden en maakt dingen duidelijker. Maar daar zal de webmaster een goede reden voor hebben en is ook al een keer besproken geloof ik.




BMW R90
datum: 2016-02-06 13:25:37nr: 48192

@ Ed: De versnellingsbak heeft duidelijk geen verstevigings ribben op de zijkant, dus oud type! Nooit op gelet, weer wat geleerd.

Dus nieuwe kering bestellen :-(





BMW R90
datum: 2016-03-26 23:23:21nr: 48339

@ Ed mijn versnellings bak was glad, geen ribben, dus nieuwe kering besteld, helaas, je had ongeluk het nieuw type kering moest er toch in. Montage bleek een eitje.






Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl