|
Door: | BSA m20 |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-04 09:42:35nr: 47809 Mijn motor rijdt stotend tot een snelheid van 50 km/u. Het gashandel is dan ongeveer 1/4 open. Als ik die snelheid lang genoeg rijdt, slaat de motor uiteindelijk af. Ook stationair afstellen is een ramp. Het lijkt op onvoldoende benzinetoevoer ? Er zit een amal concentric op. Wie heeft de oplossing ? Bedankt John |
H | datum: 2015-11-04 11:41:42nr: 47810 Allereerst de vraag, heeft hij zonder wijzigingen eerst goed gelopen op heb je onlangs grotere ingrepen gedaan zoals restauratie, ontsteking revisie of wat dan ook maar? |
Heije | datum: 2015-11-04 12:24:09nr: 47811 Boven de 50 km/h loopt hij beter of wil hij niet harder dan 50 km/h? In dat laatste geval zou je met de choke dicht kunnen rijden. En anders: hoe is de kleur van de bougie als hij er mee stopt? |
jim | datum: 2015-11-04 13:18:46nr: 47813 gasnaald 1 standje omhoog |
Gert (gert.huyser bij hetnet punt nl) | datum: 2015-11-04 14:45:00nr: 47814 Carburateur misschien vuil, met name de stationairsproeier? Groet, Gert |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-04 14:51:40nr: 47815 Bedankt voor de snelle reacties. De kleur van de bougie is volgens het boekje, maar niet gecontroleerd als de motor een tijdje tot 50 km/u heeft gereden. Ga ik nu wel doen. De carb. is een paar keer al schoon gemaakt., maar was niet vuil. Boven de 50 km/u rijdt de BSA normaal en de acceleratie is prima vanaf b.v. 15 km/u. Het schokken is er altijd al min of meer geweest. Ik heb ook al de naald hoger gezet of een andere gasschuif (no 2 1/2) gemonteerd. Maar dan stinkt het naar benzine en rookt tijdens het rijden. Er hoort een no.3 in. Er hoort een amal 276 op, toen had ik nooit last. Ik kon het zo stationair afstellen dat je erbij in slaap viel. John |
Heije weer | datum: 2015-11-04 15:35:49nr: 47816 Het kan zijn dat je stationaire kanaaltjes verstopt zitten. Krijg je meestal ook niet goed schoon in een ultrasoonbad. Er zitten twee hele kleine luchtkanaaltjes ongeveer beneden bij de gasschuif. Die zitten wel eens verstopt, ik maak ze meestal schoon met een klein stukje draad van b.v. een oude koppelingskabel. Als je de stationair stelschroef er uit draait en daarop perslucht zet moet je uit die twee kleine kanaaltjes een luchtstroom voelen. |
Gert | datum: 2015-11-04 16:22:25nr: 47817 Eens met "Heije weer". Maar ik zou liever koperdraad uit een elektradraad gebruiken dan staal uit een bedieningskabel. En dan 1 of meer draadjes, afhankelijk van de diameter van het gaatje. Groet, Gert |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-04 16:38:25nr: 47818 Ga ik doen. Ik heb nog een busje perslucht liggen. Trouwens, starten gaat in 1 trap maar ik moet, ook als-ie warm is, de choke gebruiken. Ik vergeet nog te vertellen dat bij het afstellen nauwelijks op de luchtschroef reageert. John |
huub | datum: 2015-11-04 21:29:36nr: 47821 Wat voor type Concentric heb je? Heeft hij niet een veel te grote doorlaat? Groter dan een 626 zou ik niet nemen. En welke maat hoofdsproeier en naaldsproeier? En zit er een stationair sproeier in of een ingeperste busje of misschien geen van beide? En een juiste spray-tube (bovenzijde vlak en niet afgeschuind of getrapt)? |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-04 21:58:35nr: 47822 Hallo Huub, Het is inderdaad een 626 met hoofdsproeier 240 en naaldsproeier 106. Er zit een geperst busje in als stationair sproeier. De spray tube is vlak. John |
huub | datum: 2015-11-05 19:46:43nr: 47824 Hoi John, De 240 hoofdsproeier lijkt me wel heel erg groot voor een 626. Ik zou eerder iets van 180 verwachten. Heb je al een kleinere geprobeerd? Een Concentric heeft in principe een kleinere hoofdsproeier dan een Monobloc. Hoe de vergelijking is met een pre-monobloc weet ik niet |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-06 09:55:44nr: 47825 Dat zou ik ook denken Huub, maar het is mij geadviseerd door het WM 20 forum. En de bougie kleur is goed. De pre-monobloc 276 heeft 170 De monobloc 376 heeft 240. En ze zijn allebei voor de M 20, Mijn concentric 626 is eigenlijk niet voor de M 20/21 De rest (naald, sproeier gasschuif no 3 ) blijft hetzelfde. Maar waarom de BSA met een monobloc meer benzine nodig heeft bij topsnelheid dan een pre-monobloc weet iemand. John |
nanko (ndevries bij kvi punt nl) | datum: 2015-11-06 10:25:05nr: 47826 Hoewel goed starten maar slecht lopen op lage toeren niet duidt op onststekings problemen zou ik toch eens een neon lampje in serie met de bougie en bougiekabel plaatsen. licht het lampje regelmatig op terwijl de motor hapert dan weet je pas zeker dat je het in de brandstofvoorziening moet zoeken. |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2015-11-07 11:25:59nr: 47828 Nanko. ik heb er een stroboscoop tussen gezet en de lamp licht regelmatig op, dus daar zit geen storing. Toch maar even de puntjes gecontroleerd. Bleek de lichthoogte 0,5 mm. te zijn i.p.v. 0,3 mm. Stationair is nu in orde. Moet nog wel op de weg proberen. wordt vervolgd. John |
nanko (ndevries bij kvi punt nl) | datum: 2015-11-07 14:19:34nr: 47830 Stroboscope, daar was ik nog niet opgekomen. Ik heb een stuk of wat spanningzoekers gesloopt om snel een neonlampje te hebben. Terwijl ik een stroboscope heb liggen......bedankt voor de tip ! Een neonlampje is natuurlijk wel practischer als de storing alleen tijdens het rijden optreedt. |
B33GSR | datum: 2016-01-07 22:01:00nr: 48061 Hallo, ik lees hier concentric 626 sproeier 240. Je moet eens kijken wat de sproeier bezetting voor M20 als er een monobloc gemonteerd zou zijn. Van deze sproierbezetting moet 1/3 afdoen. 240 monobloc wordt 160 bij concentric |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2016-01-09 15:12:49nr: 48070 Hallo, Als je een concentric 626 koopt zit er een hoofdsproeier 160 in. Maar voor de BSA M20 (waar een Monobloc op hoort te zitten) moet je een hoofdsproeier 240 hebben. Anders krijg je bij (bijna) topsnelheid een vastloper. Ik hoorde van iemand uit Australie dat-ie 250 heeft. John |
B33GSR | datum: 2016-01-09 15:54:04nr: 48071 Hallo, Uit B33 ervaring (met Gold Star 65-2442 & 65-2446 nokken en 9:1 zuiger, doormiddel van een 2mm dikke plaat terug gebracht naar +/-8.75:1 anders te hoge compressie voor gietijzer cilinder en kop) weet ik dat een 260 (STD voor monobloc op B33) véél te groot is. Op 170km 18l benzine verbruik gehad. Met een sproeier bezetting van 1/3 minder was het verbruik goed en trouwens geen vastlopers gehad. Wanneer controleer je de bougiekleur? Niet een stukje rijden en dan naar huis rijden om de bougie te controleren maar een stukje flik doorrijden (2/3 gas) dadelijk koppeling intrekken en de motor uitzetten en dan de bougiekleur controleren. Dit is inderdaad langs de kant van de weg! Op deze B33 zit een 928. Hou er rekening mee dat een concnetric een totaal andere carburateur is dan een monobloc. Hierdoor kun je niets van de monobloc overnemen maar enkel gebruiken als referentie om te experimenteren. Je zegt je komt niet op topsnelheid maar welke tandwielen heb je dan steken op krukas, versnellingsbak en achterwiel? |
john kater (john.kater bij chello punt nl) | datum: 2016-01-09 16:40:39nr: 48072 Hallo B33, De compressie van mijn M20 1939 is 4,9:1 en de bougie kleur is goed. Meerdere malen gecheckt op de door jouw beschreven manier.Op het forum WD M20 wordt gezegd om een 240 te monteren Overigens hoort er een pre-monobloc op met sproeier 170. Ik kom wel op topsnelheid en bij iets gas terug gaat-ie niet beter rijden. (dat is een methode om de grootte van de sproeier te controleren). Tandwielen: 19x43x18x42. John |
John (John.kater bij chello punt nl) | datum: 2019-12-27 11:40:45nr: 51570 Hallo, Ik wilde nog even terugkomen op de grootte van de hoofdsproeier voor een concentric 626 voor een BSA M20. Volgens de Amal fabriek moet er toch nummer 170 in. Dus dezelfde als in de pre-monobloc 276. In de monobloc 376 zit wel nummer 240. Dit lijkt niet logisch, schijnt te maken met niveau in de vlotter kamer. Zijn er meer forumleden die een concentric op de motor hebben ? Ik hoor het wel John |
John (John.kater bij chello punt nl) | datum: 2019-12-27 11:51:58nr: 51571 O ja nog even over het "stoten" , dat werd veroorzaakt door de bougiekap, die zijn ontstoord of zo. Ander gemonteerd kan nu weer heel langzaam rijden John |
|
Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl