Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Zijn er al ethanol slachtoffers?

Joop
(joop123 bij gmail punt com)
datum: 2016-03-25 13:19:32nr: 48333

Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de problemen die kunnen ontstaan door de ethanol die de afgelopen jaren wordt bijgemengd bij benzine.
Dat is al opgelopen tot 5,75% , en in 2020 moet dat 10% worden.
In mijn familie, collega's, vrienden en kennissenkring heb ik nog van niemand gehoord dat er problemen door ethanol waren met hun auto en/of motorfiets.
Nu wilde ik vragen of er inderdaad bij jullie weten al problemen of motorschades zijn ontstaan door de ethanol. Met name bij oudere (carburateur) motoren.
Of is het overtrokken en valt het heel erg mee.
Ik heb het dus niet over E15 of E85, maar de normale benzine of E10.
Er staan zoveel horrerverhalen over ethanol op internet dat je er bang van wordt.
Aan de andere kant hoor ik van mensen uit eigen kring geen enkel probleem met ethanol benzine.
Dus wilde ik graag weten of al die verhalen op internet nou "broodje aap" verhalen zijn of niet.
Mij lijkt dat het voor iedereen hier interessant kan zijn om dit te weten.
Voor alle zekerheid tank ik zelf (voorlopig) ethanol-vrije benzine (V-Power of Ultimate) om dat ik zelf niet wil experimenteren met eigen motor en auto.
Ervaringen van mensen die heel lang en veel kilometers maken met ethanolhoudende benzine is toch waardevol voor iedereen.

rene
datum: 2016-03-25 14:15:06nr: 48334

Moderne verbrandingsmotoren kunnen er wel tegen. En in mijn oldtimers tank ik altijd inderdaad v power of gelijke.

frans
datum: 2016-03-25 17:30:45nr: 48335

Ik heb geen ervaring op de lange duur maar heb afgelopen zomer per ongeluk E10 getankt en de motor liep er niet echt fijn op

kebel
datum: 2016-03-26 11:03:33nr: 48336

Voor mijn motorfietsen vermijd ik E10, dus wat er met het motorblok gebeurt dat weet ik niet. Rubbers b.v. in de carburateurs hebben te lijden van alcohol, maar nog belangrijker: de benzinetank kan er flink onder lijden. Stalen tanks worden aangetast, vermoedelijk omdat alcohol water aantrekt en dat water vreet in op het staal (roest!).

Bij polyester tanks is er écht een probleem: boven 20~25 graden Celcius verdampt de alcohol in de tank en vreet vervolgens van binnenuit polyester aan. Er verschijnen grote "blaren" aan de buitenzijde van de polyester tank. Reparatie is lastig. Beter is voorkomen door de tank aan de binnenzijde te coaten met een kunsthars die alcohol-proof is. Let op: eerste generatie merken/typen kunsthars zijn soms niet alcohol-proof. Om de hechting van de coating te laten slagen is het héél belangrijk vooraf de tank aan de binnenzijde te ontvetten, bijvoorbeeld dmv een dunne gritstraal.

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2016-03-26 14:09:44nr: 48337

Heeft me een Laverda polyester tank gekost...en bijna mn leven.
Benzine vrat mn tank op, benzine wordt plakkerig door het opvreten van het polyester, gasschuiven bleven hangen toen ik de motor vol gas trok en kreeg de motor alleen nog uit door de dodemansknop...


kees
datum: 2016-03-26 19:43:00nr: 48338

Mijn oude Triumph begon benzine te druppen in de schuur. Ik dacht een lekke kraan maar na vervangen van de kraan drupte hij nog steeds. Bleek de tank van binnen uit door te zijn geroest. Heb nu de tank gecoat en ga alleen nog maar super tanken.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-03-27 09:33:09nr: 48340

Uit eigen ervaring: het spul vreet de chokerubbertjes van de Bings met de choke aan de zijkant op, Het vreet polyester aan. Raar: de 2004 Honda CB 125 f van mijn zoon start er na een winter staan gewoonprima op. Voor de rest is dat Hondaatje overigens een bewijs van de bedroevende kwaliteit van Honda's werreldwijd gefabriceerde massamodeeletjes

kabel
datum: 2016-03-27 17:39:43nr: 48342

@ Dolf

"de bedroevende kwaliteit van Honda's"

heeft volgens mij alles te maken met het gegeven dat Honda wereldwijd verkoopt en als wereldconcern als één van de eerste anticipeert op wijzigingen in samenstelling brandstof e.d. Geldt ook voor de andere grote Japanse fabrikanten.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-03-27 19:54:55nr: 48343

Hoi Kabel,
Onze zoon heeft het dingetje 2 jaar geleden van zijn rijschoolhoudster (Marieke van der Meer, de instructrice met het hoogste slagings% in de regio) over genomen toen die stopte met 125 cc. De roestgevoeligheid van de gegalvaniseerde delen bij voorbeeld verbaasde me. Het prijsverschil met een Taiwaneer of Koreaan zie ik er niet meer van af. Maar het zal de globalisering wel weer zijn. Honda's uit Spanje, Harleys uit India, Triumphs uit was het niet Thailand of de Filipijnen. Allemaal landen met alleen maar zon...


kabel
datum: 2016-03-28 12:49:33nr: 48344

Klopt helemaal Dolf. Al heeft Triumph z'n zaakjes wel voor elkaar.
In ver-Azië kunnen ze wel kwaliteit maken, maar wij willen niet betalen.

Ik geloof dat we afdwalen van het ethanol probleem.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2016-03-28 15:24:23nr: 48345

Het gaat hier iid over alcohol. Dus: Proost!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl