Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

niet of slecht starten na demotor stil te leggen

de vogel.
datum: 2017-05-18 09:22:47nr: 49649

heb hier een mz rt van 1958 staan.
bij koude motor goed starten, kan er dan 30 ,50 zelfs 100 km mee rijden zonder problemen.
maar van de moment ik hem stilleg, en een 15 tal min wacht ,krijg ik deze motor moeilijk tot niet meer gestart.
dit is niet zoals ik het dacht hoor.
ik ga eens proberen ,voor de benzine kraan dicht te zetten voor dat ik hem stilleg??,carburator leeg rijden, en dan na 15 min proberen te starten??? zou dit helpen????

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-18 11:25:46nr: 49650

Voor de kosten zou ik het bij een MZ niet laten: Bobine en condensator vervangen

de vogel.
datum: 2017-05-18 13:19:09nr: 49654

heb ik al vervangen.

Gert
datum: 2017-05-18 14:09:38nr: 49656

En was het eerst anders, of heb je de motor nog niet zo lang?
Kan namelijk zijn dat je automatisch aan het gas draait tijdens het starten, en bij koude motor is dat misschien juist, maar bij een hete motor niet. (Of andersom, maar is minder aannemelijk).

de vogel.
datum: 2017-05-18 18:25:31nr: 49657

bedankt voor de mail.
nee ik heb de rt al een 5 tal jaren.
maar heb altijd dit probleem voor.
daarmee durf ik de motor zo maar niet stil leggen.
en ge kent dat ,een rondrit mee doen,met de collega's,eens stoppen,een kopje koffie drinken,en dan begint het ,zou hij willen starten?????
ik weet het niet eens proberen ipl met een 7 van bougie eens 6 te nemen???

de vogel.
datum: 2017-05-18 18:31:25nr: 49658

hebt dit allemaal al gedaan,
starten met vol gas/ half gas,/vlotteren niet vlotteren allemaal hetzelfde.
de gasnaald staat op zijn hoogste,dus genoeg benzine,zou dit helpen met de naald een tandje naar beneden te zetten???
Anders is dit wel een goede motor hoor.rij er graag mee.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-19 15:48:48nr: 49660

Stand gasnaald heeft niets tot weinig met het starten te maken dacht ik. Is de stationnair sproeier schoon/ goed?

de vogel.
datum: 2017-05-19 22:02:23nr: 49661

ja Dolf die is in orde.
de volgende dag starten zonder problemen hoor.
maar dit ga ik eens testen.
Voordat ik hem stilleg,de benzine leeg rijden in de vlotter kamer.
de benzine kraan ik ook mooi dicht, heb zelfs al de benzine leiding los gedaan aan de carburator ,voor zeker géén benzine in de kamer te krijgen tijden het stil staan.
bedankt voor het meedenken.

Paul
datum: 2017-05-20 10:09:21nr: 49666

Vapor lock? Zelfs als er geen benzine meer in zit door het leegrijden van de vlotterbak, als de carburateur heet is en je laat er nieuwe benzine in dan verdampt die onmiddellijk in de sproeier.

Maar wellicht heb je dit al getest (door net effe langer te wachten totdat carburateur weer koud is, en wat te vlotteren...)

Paul

de vogel.
datum: 2017-05-20 13:43:52nr: 49668

bedankt Paul.
ik weet het niet meer hoor.
echt plezierig om met de rt te rijden.
Als de carburator leeg is ,en zet dan de benzine kraan open .
zou dan de carburator niet wat afkoelen???
NB ,ben ik nu alléén die dat probleem heeft????
natuurlijk de carburator zit zonder spruitstuk op de cilinder,zit wel een ring tussen ,maar die zal de koeling niet geven.


Paul
datum: 2017-05-20 18:04:05nr: 49669

Jazeker, een hete carburateur koelt wel af met koude benzine, maar de eerste benzine kan verdampen en een belletje kan vast gaan zitten in de sproeier, als dat eenaal gebeurt dan kun je blijven vlotteren, helpt niet. Het heet niet voor niets een vapor lock. Heb ik ook last van gehad, het was pas opgelost nadat ik een dikke pakking (halve centimeter) tussen de carburateur en de kop gezet heb.

de vogel.
datum: 2017-05-20 19:56:10nr: 49670

Paul ,was dit ook een mz rt 125 ??
bij deze motor zit er géén spruitstuk tussen.(1ste rt's)
op de cilinder zit een ronde aansluiting (ronde buis) waar de carburator over zit, met in de carburator een dichting ,maar die zal wat te dun zijn.
stel mij nog altijd de vraag, zou dit dan aan de benzine liggen???

de vogel.
datum: 2017-05-20 20:03:08nr: 49671

het probleem is ook dat ik er géén andere cilinder kan monteren met een spuitstuk, omdat de batterij er juist achter zit.
gr

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-20 20:48:14nr: 49672

Lijkt me bij zo'n eenvoudige motor als een MZ geen vapour lock. Bij mijn Russische twins zag je na een lange hete rit de dampbellen uit de caburateur door de benzineslang retour tank gaan. Dus wel plenty 'vapour', maar weinig 'lock'

de vogel.
datum: 2017-05-20 21:52:49nr: 49673

bedankt Dolf.
maar kan dan de oorzaak zijn???
u kent toch géén collega's die met een rt rijden???

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-21 17:03:44nr: 49674

probeer het eens via de DKW club?

Gerard
(Kww-gerard bij home punt nl)
datum: 2017-05-22 11:48:08nr: 49675

Bekende tweetact probleem denk ik, krukaskeerringen, koude start redelijk tot goed, en bij warme motor zeer slecht starten.
Beetje werk maar geeft afdoende resultaat.
Gerard

de vogel.
datum: 2017-05-22 12:31:17nr: 49676

de krukaskeerringen zijn vervangen.


als ik dan een 20 km gereden heb,kan ik de motor zo traag mogelijk doen draaien zonder stil te vallen.(stationair)
zo ik dit kunnen,als de keerringen niet dicht zijn??

of heeft dit er niets mee te maken???

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-05-22 13:15:14nr: 49677

Vonkt hij eigenlijk wel bij het probleem?

de vogel.
datum: 2017-05-22 14:00:40nr: 49679

ja zeker,allemaal al gedaan.

gerard
(Kww-gerard bij home punt nl)
datum: 2017-05-22 18:51:57nr: 49680

Als de keerringen lekken, wil hij bij warme motor niet goed stationair draaien, want dan krijgt hij te weinig vulling.
Als ik het verhaal lees heb je alle dingen al gecontroleerd/ vrnieuwd, misschien is het verstandig om er eens iemand naar te laten kijken en luisteren die verstand van zaken heeft, die wil of kan nog wel eens een oorzaak aangeven waar wij achter de pc niet aan denken of over het hoofd lezen.
De voorgeschiedenis moet je dan voor je houden en alleen de klacht uitleggen.
Succes

de vogel.
datum: 2017-05-22 19:13:00nr: 49681

ja ,ik heb hier wat collega's, maar die weten het ook nog niet direct.
heb daarjuist nog eens gereden, starten zonder problemen.
de benzinekraan dicht, stilgevallen benzine in carburator leeg.
een 15 tal min gewacht, maar niet in gang te krijgen hoor.
spijtig ,ik weet het ook niet meer hoor.
ik zie wel dat de carburator wel heet staat,,???ik dit normaal???
er zit wel een klein busje in het buisje die naar de cilinder gaat maar dit is volgens mij veel te dun hoor.

G
datum: 2017-05-23 10:48:56nr: 49684

Begin eens het meest eenvoudige.
Monteer een paar mm dikke kunststofpakking tussen de carburateur en de cilinder als warmte isolatie.
Succes.

de vogel.
datum: 2017-05-23 19:32:06nr: 49685

wel G dit is het probleem, het is géén spruitstuk.
op de cilinder zit een rond buisje,waar de carburator word over gedaan.
aan het rond stukje van de carburator zit de binenkant een heel dun busje,voor de koeling.

maar zou dit toch nog mogelijk zijn dat de keerring van de krukas lekt??die zijn over 3 jaar vernieuwd en misschien een 200 km mee gereden.moet dan toch stil vallen op stationair toerental???

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-12 18:00:57nr: 50095

Ik heb hetzelfde probleem hoor. En ik snap je. Om het busje op de cilinderkop waar je carb overheen valt zit een dunne pakking. Maar niet afdoende misschien, in ieder geval kan je geen pakkingen ertussen doen. Mijn probleem is, dat de puntjes open blijven staan als de motor warm is. En ik krijg hem dus niet meer aan totdat hij is afgekoeld en weer sluit. Eerst dacht ik ook aan die pakking...keerringen..... Maar hoe ik mn probleem moet oplossen weet ik ook nog niet. Heb jij jouw probleem al gevonden of opgelost?

de vogel.
datum: 2017-10-13 07:14:16nr: 50097

Hallo cris ,valt de motor stil tijdens het rijden ? bij u??
of ook als u de motor stillegt??
daarna niet meer te starten???

Wat ik nu doe,is wat meer benzine geven, dus het staafje induwen en vlotteren een paar keren dan is het beter.
de bougie staat mooi koffie bruin.



Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-15 09:52:24nr: 50105

Ja, tijdens het rijden. Toeren vallen weg en wat ik ook doe, geen reaktie meer. Hij moet echt afkoelen om weer gestart te worden. Lijkt wel of hij te heet wordt...?? Ergens geen contact meer maakt...? Puntjes open blijven staan...? Kan de spoel kapot zijn...? Mijn bougie is mooi koffiebruin. En het is tikken en lopen bij een koude motor. Morgen ga ik mn spoel wisselen. Ik heb er gelukkig nog een paar liggen. Ook in de elektrische kast zitten puntjes. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben? Hoe zit het daar mee? Wat doen die en wat is de afstelling?
Succes !!




de vogel.
datum: 2017-10-16 09:24:01nr: 50108

chris.
in het elektrisch bakje zit u regelaar, niet aankomen !!!!
begrijp niet goed dat de puntjes blijven open staan.
ik denk meer aan de ontsteking spoel of de condensator die uitvalt.
kan u niet proberen met de puntjes te vervangen + condensator ???
de ontstekingspoel heb ik nog nieuw liggen.

nb hoe ver kunt u rijden,(een 5 km ???)

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-16 15:15:08nr: 50109

Ja..ongeveer 5 km. Dan is hij warm. Ik ga beginnen met de condensator. Ik had ook gedacht aan de krukaskeerringen.... Maar eeest de condensator. Bedankt voor het meedenken !!

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-16 19:15:20nr: 50110

Vandaag de MZ rt125/3 gestart. 1x trappen en lopen. En best netjes stationair. Maar nadat hij iets warmer was en ik een beetje gas gaf begon het toerental op en neer te gaan. Stationair ok...maar gas geven gaf een golvend toerental. En toen de motor warm was viel hij uit en kreeg hem niet meer aan de praat. Na lang wachten...afkoelen....is het trappen en lopen. Ik sta voor een raadsel. Nieuw reparatiekit voor de carburateur? Krukaskeerringen? Kan geen valse luchtaanzuiging ontdekken. Misschien toch maar een expert er naar laten kijken? Maar wie repareert er nog MZ's voor een redelijke prijs??????

de vogel.
datum: 2017-10-16 19:20:05nr: 50111

beste chris.
als u keerringen stuk zijn zal de motor niet stil vallen tijdens het rijden.
juist bij warme motor stationair.
Maar hoe komt u er bij dat de contaktpunten open staan ???
volgens mij zal de bobijn stuk zijn.

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-16 20:56:44nr: 50113

Beste De Vogel..
Hij valt ook stil bij stationair draaien.met warme motor. Dat de puntjes open blijven staan kreeg ik te horen van iemand die er naar gekeken had...maar ik heb geen vertrouwen in zijn oordeel 😉. Ik vind juist dat op en neer gaan vannhet toerental gek. Waar duidt dat op?
Is het wijzer om een nieuw blokje te gaan zoeken of eea vernieuwen?
En..heeft u een goed adres van iemand die schappelijk en kundig repareert?

Sjaak
datum: 2017-10-16 21:22:07nr: 50114

Goedenavond de Vogel,

Uw verhaal lezende denk ik dat het toch komt door het aanzuigen van "valse"lucht. U schrijft dat het inlaatspruitstukje een vaste verbinding heeft met de cilinder en er geen pakking o.d. aanwezig is, behalve die dunwandige in de carburateur zelf. Ik vermoed dat een haarscheurtje de oorzaak is. Dit gaat namelijk bij het warm worden open staan met als gevolg het aantrekken van de valse lucht door dit scheurtje. De mogelijkheid dat dit zich bevind in het bewuste inlaatspruitstukje cq de bevestiging aan de cilinder lijkt mij niet denkbeeldig.Vormt één geheel met de cilinder en wordt dus even warm als de cilinder zelf. Het is soms heel moeilijk dit te ontdekken.
Succes met het zoeken en laat het eventuele resultaat via dit form weten.

m.vr.gr.Sjaak.

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-17 07:16:05nr: 50117

Beste Sjaak,
Dank je wel voor je reaktie op mn stukje. Zijn er delen die erg kwetsbaar zijn voor het aanzuigen van valse lucht? En wat is de beste methode om dat scheurtje te vinden?
Ik krijg ook mn carburareur moeilijk afgesteld. Dat kan slijtage zijn natuurlijk maar ook komen door die valse luchtaanzuiging?
Maar komt het daardoor ook dat ik met warme motor hem niet meer aankrijg?
Sorry voor alle vragen maar ik vraag liever veel dan dat ik iets onherstelbaar beschadig. Alvast bedankt !!!

Sjaak
datum: 2017-10-17 09:52:25nr: 50118

V.w.b. het opzoeken naar het eventuele haarscheurtje. Demonteer de cilinder van het blok. Maak met wat water en afwasmiddel een sopje in een bakje. Blokkeer binnen de cilinder het inlaatkanaal, b.v. door dit af te dekken met met een stukje rubber en vervolgens er met je duim tegen aan te drukken. Met een kwastje wat zeepsop aan de buitenzijde van het inlaatspruitstuk en cilinder aanbrengen. Slangetje, met een beide zijden slangenklemmen, tussen de inlaat en het luchtpistool monteren en vervolgens onder druk zetten. Indien er een haarscheurtje is zal dit zichtbaar worden door de zeepbellen.

V.w.b. het moeilijke afstellen van je carburateur.

Is de diameter van de gasschuif door ouderdom/slijtage nog wel correct? Bij teveel slijtage wordt ook hierdoor valse lucht aangezogen.

Afstellen van je ontsteking.
Het openen van de contaktpunten: 1.25 tot 1.50 mm voor het bdp.De afstand tussen de punten zelf 0.4 mm op het bdp.
Indien de condensator slecht cq defect is: gaat na het warm worden slecht lopen of stopt in het geheel en wil niet meer starten. Na dat die weer is afgekoeld begint de gehele procedure opnieuw.
V.w.b de bougie: afstand electroden 4-6 mm. Gebruik een bougiekap zonder een weerstand erin, dus gewoon een ouderwetse zonder metalen omhulsel. Indien je twijfelt aan de sterkte van de vonk, plaats een metalen schroef, diam. 4 mm, in de bougiekap. Draai het vliegwiel met de hand rond en houdt de bout nagenoeg tegen de cilinder aan. De vonk moet zeker een afstand van 7 a 8 mm kunnen overbruggen.
Indien je nog meer vragen hebt laat het maar weten. Mogelijk komen we er samen toch uit wat de oorzaak is.
m.vr.gr.
Sjaak

de vogel.
datum: 2017-10-17 13:03:11nr: 50119

bedankt sjaak.voor de uitleg

zal dit eens proberen.
natuurlijk is de cilinder niet op zijn themp,of ik dan het schuurtje ga zien???

Sjaak
(jm.wittebrood bij quicknet punt nl)
datum: 2017-10-17 13:56:46nr: 50120

Hallo de Vogel,

Dit is ook niet nodig. Probeer een zo groot mogelijke luchtdruk op te bouwen. Indien er werkelijk een haarscheurtje aanwezig is zal de luchtdruk er door heen komen en gaat door de aanwezige zeepsop het bellen blazen beginnen.

vr.gr.
Sjaak

Chris van Schaik
(chrisvanschaik71 bij gmail punt com)
datum: 2017-10-17 19:11:41nr: 50121

Goedenavond,
Wanneer ik mijn carburateur eraf haal. Daar een luchtslang op monteer. En druk zet. En idd met een sopje. Dan moet ik denk ik ook luchtbelletjes zien als er een scheurtje zit. Of zit ik mis?
Ik hoop dat ik erachter kan komen zo. Want anders wordt het toch een gezoek. Fijne avond allemaal. En ik zal een nieuwe condensator monteren. Wordt vervolgd.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl