Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Guzzi 1000 california 2 start niet en knalt na lange winterslaap

eddy
(eddy bij fotograaf punt com)
datum: 2017-10-27 21:32:29nr: 50157

Hallo Allen,
Ik heb een guzzi cal 2 staan die niet meer wil lopen.
Motor is rijdend weggezet enige jaren terug...
Het volgende gedaan:
Nieuwe accu, nieuwe bougies.
Puntjes schoongemaakt(niet gedemonteerd), carburateurs idem.
De motor draait rond en maakt enorme knallen in de uitlaat (met steek vlammen).echter geen neiging tot aanslaan.
De bougies vonken, lijkt netjes.

Ideen ?

G
datum: 2017-10-27 23:03:25nr: 50158

Probeer eens de oude benzine weg te gooien en nieuwe in de tank...
Misschien helpt dat.

eddy
(eddy bij fotograaf punt com)
datum: 2017-10-27 23:15:36nr: 50159

Dank voor de reactie.
Inderdaad, de benzine ververst tijdens de carburateur schoonmaak beurt, tank leeg en alles vers.
De motor knalt zo hard dat ik bang ben schade te veroorzaken :(
het is een oudje uit 1983, maar zou erg leuk zijn hem zelf te repareren.

grt Eddy

Gert
(gert.huyser bij hetnet punt nl)
datum: 2017-10-28 00:01:45nr: 50160

Ik houd het toch op de carburateurs. Ik weet niet hoe (goed) je die schoon hebt gemaakt?
Zelf haal ik altijd alle sproeiers eruit en prik ze door met dun koperdraad.

eddy
(eddy bij fotograaf punt com)
datum: 2017-10-28 07:23:09nr: 50161

Hallo Gert,

Sproeiers zijn eruit geweest, ik zal het nogmaals controleren.
Kan de motor een dergelijke heftige reactie geven , alleen op een verstopte sproeier?
Groet Eddy


Gert
datum: 2017-10-28 10:31:26nr: 50163

Omdat je aangeeft dat de motor destijds rijdend is weggezet lijkt het logisch dat het wel in het brandstofsysteem gezocht moet worden. Ontsteking verandert in principe niet door langdurig stilstaan.
Maar het zouden ook nog bijvoorbeeld de bougiekabels kunnen zijn. Als je de mogelijkheid hebt: knip aan allebei de kanten van beide kabels een cm af. Vaak zien die uiteinden er groen en dus gecorrodeerd uit.
Er komt blijkbaar wel een verbrandingsmengsel in de cilinder, die als het te veel wordt ineens ontploft. Dus of de toevoer is niet constant, of de vonk niet constant of te zwak. Is mijn theorie....

john
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-10-28 11:50:47nr: 50165

Hallo, ik denk dat de ontsteking niet goed staat (te laat)

John

Gert
datum: 2017-10-28 11:54:35nr: 50166

Ontsteking te laat zou kunnen, maar dan was het al fout toen die weggezet was.
Ook een reŽle mogelijkheid: de bougiekabels verwisseld! Komt nogal eens voor bij een Guzzi.

John
(john.kater bij chello punt nl)
datum: 2017-10-28 13:39:04nr: 50167

Weet niet of bij deze motor in 1983 de ontsteking automatisch wordt vervroegd, dan zou het n.l. kunnen dat-ie blijft hangen.
Het knallen en de vlammen duiden de erop dat de verbranding buiten de cylinder plaats vindt.

John

eddy
(eddy bij fotograaf punt com)
datum: 2017-10-28 14:41:18nr: 50169

Ik heb de carburateurs opnieuw schoongemaakt, sproeiers eruit etc, was allemaal ok meen ik.
De zwakker vonk zou het probleem kunnen zijn, contactpunten toch vervuild/corrosie, condensators stuk of de bougiekabels.
De guzzi 2 heeft dubbele contactpunten punten, ik heb ze niet versteld, maar schoongemaakt met 800 schuurpapiertje.
Ik ga maar een set punten en 2 condensators bestellen.

Hij moet nu in de schuur voor 3 weken, het werk roept...veel dank voor de hulp zover, topforum ! wordt vervolgt ! Groet Eddy

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-10-28 16:42:46nr: 50171

Met de huidige benzines kunnen carburateurs zo vergummen dat zelfs ultrasoon reinigen geen garanties geeft.
werken/Zijn de chokes nog gangbaar?

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-10-28 16:45:18nr: 50172

Oh ja: mijn Cali is nogal gevoelig op zijn starten. Meestal doet hij dat in 1 keer. Soms slaat hij dan af en heeft hij het moeilijk. Een mengselkweste. Want als ik dan een minuut of zo wacht er weer start dan: A) Geeft hij een enorme knal uit een uitlaat en loopt bij of B) Hij start braaf.

eddy
(eddy bij fotograaf punt com)
datum: 2017-10-28 16:48:16nr: 50173

Hallo Dolf,

De choke lijkt gangbaar en het startgedrag veranderd bij inschakelen.
Maar inderdaad, wat we tanken is allang geen benzine meer...

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-10-28 20:06:22nr: 50174

Tis accijnssap, geen benzine meer.Het wil nog net branden. Bij mijn ouwe V7 heb ik het ontstekingstijdstip er zelfs voor moeten aanpassen. Maar zitten je benzinekranen/filters niet gewoon verstopt?. Maar als je hem straks weer lopend hebt, dan heb je schik. Mijn Cal 2 ging met vier ton op de klok pas weg :-)

Robers en TLM zijn mijn adressen als ik er zelf niet uit kom. Succes




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl