Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

groenelampje

Chris Rauch
(chrisrauch9 bij gmail punt com)
datum: 2017-11-08 14:40:09nr: 50200

Hoi ...sorry...inderdaad een H.D flathead 45"van 1945
kort verhaal...Alles is gereviseerd,dus ook dynamo,maar wat niet vernieuw is ? was ...automaatje. Het werket keurig,schakelaar aan ,beide lampen branden,motor starten,rood uit, groen "flauw",zodra gas open...lampje uit,laag toeren lampje reageert,dus van lage toeren iets branden,gas meer open lampje uit.
Vogenmde dag het start ritueel,maar contact aan ,wel rood aan doch groene Niet,lampje vervangen oude was/is heel, nieuw lampje erin...geen resultaat,motor start gewoon ..licht aan,reageert op de toeren,koplamp "fel "bij hogere toeren,minder bij lagere toeren.
Schakelaar "tig"keer aan/uit,gebeurd niets,dus vandaar de vraag ....wie o wie ???
vr. gr. Chris

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-11-09 18:16:11nr: 50202

Ergens een massafout?

Chris Rauch
(chrisrauch9 bij gmail punt com)
datum: 2017-11-10 11:21:40nr: 50203

Hoi bedankt voor de reactie.Massa ??? ik heb aan de bedrading NIETS gedaan,maarhet vreemde was/is,dat ik gewoon gereden hebt,weg gezet en toen trad dit op.Kan mijn automaatje denkt U storen,misschien zaak om hier in te gaan "kijken",daar zitten toch,zgn, contact puntjes in ???
vr.gr. Chris

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2017-11-10 16:19:18nr: 50204

Kijk eens op www.motorvitamine.eu

B.P.
(b.pols bij telfort punt nl)
datum: 2017-11-10 21:58:08nr: 50207

Bij mijn weten moet het lampje aan, of uitgaan,en reageert op de spanning van de dynamo. Als de dynamo langzaam draait geeft hij een lage spanning, dus minder dan 6 volt, en het lampje brandt dan.
Als het toerental hoger wordt zal bij 7,2 volt de automaat de contacten samentrekken,en het lampje uitgaan. De accu wordt dan opgeladen. Zakt de spanning onder de 6 volt door minder toeren van de dynamo,dan openen de contacten zich en gaat het lampje weer branden.
Het lampje brandt dus, of niet en dus niet half.
Ik denk dat er bij jou een slecht contact is tussen de contactpunten van de automaat, waar bij hoger toerental deze contactpunten wat vaster op elkaar getrokken worden, en daardoor wat meer spanning doorlaten
Dit heeft wel inbranden van de contactpunten tot gevolg, waardoor de automaat defect kan raken.
Controleer dus eerst of de contactpunten goed schoon zijn en dan alle aansluitingen van de automaat en de dynamo.
Ook het massacontact van het lampje in de grondplaat kan slecht contact maken.
Succes




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl