Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Lekke Tubles Band

Paul
datum: 2004-09-05 21:28:34nr: 5051

Ik reed vrijdag een lekke band, noodgedwongen heb ik onderweg een plugje er in laten zetten, nu vraag ik mij af, is het wel veilig om met die band op een motor die 250 km per uur haalt, te blijven rijden?
Graag jullie adviezen, bij voorbaad dank. Groetjes. Paul

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-09-06 20:52:26nr: 5059

Wat dacht je zelf?
Ik werk al een jaar of 13 bij een bandenzaak,monteren hier ook veel motorbanden in alle merken.
Het advies van elke fabrikant is om de band te laten vervangen indien deze is gerepareerd. (heeft uiteraard ook met commercie te maken).
Het risico bestaat,met name bij hoge snelheden,dat de vulcanisatie zo warm wordt dat deze weer los laat.
Afgezien hiervan, of ze daar gelijk in hebben ja of nee,je weet natuurlijk nooit wat voor karkas beschadiging de band heeft opgelopen.
In het geval van een tubeless reparatie met bv een veter, heb je helemaal veel kans dat het ijzer, welke in de gordel is verwerkt, gaat corroderen, met alle gevolgen van dien.
Is de band van binnenuit gerepareerd, bv met een paraplu, dan is dit op zich al een betere noodreparatie.
Is er bij het repareren ook gekeken of de band aan de binnenkant een zg olifantshuidje heeft (men bedoelt hiermee rimpels aan de binnenkant waaraan je kan zien dat de band gloeiend heet is geweest), zo ja, bloedlink om mee te rijden.
Nog een voorbeeld:we hebben op het werk een doorgesneden exemplaar gekregen waar aan de buitenkant totaal niets te zien was,was tubeless gerepareerd met veter, binnenzijde van de band (de tl laag) was volledig verpulverd !!!!!!!!!!!!!!!!! levensgevaarlijk dus !!!!!!! (ook bij minder snelheid als 250 km/uur)
Dacht dat verhaal zo wel duidelijk was, advies: nieuwe er op!

Rudy

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-09-07 12:15:32nr: 5063

Aanvulling naar aanleiding van TL reparatie.

Hebben de monteurs bij ons net gisteravond een info gehad van Rema Tip-Top(leverancier voor banden reparatie materiaal).

Moet mijn uitleg iets wijzigen:

Het schijnt volgens Rema Tiptop wel mogelijk te zijn om een motorband goed te repareren,mits het gat in de band niet groter is dan 3 mm.

In de praktijk is het zo dat de meesten kiezen voor veiligheid en toch een nieuwe band laten monteren.

Ik heb zelf een keer in het verleden een snel leeg lopende achterband gehad(tt,dus met binnenband)met een gangetje van 120 km/uur op een secundaire weg,nou,dan moet je 'm goed vasthouden,ging allemaal net goed.(stonden gelukkig geen obstakels,anders had je dit bericht niet gehad)

Je hebt maar 2 banden onder je k.....,met een contactvlak van een paar vierkante cm!!!! rubber op het wegdek.

Ik denk dat je trouwens sowieso niet verder moet rijden met de band waar de plug in is gezet.Kan er weer uit gaan en je weet in dit geval niet hoe de tubeless laag,aan de binnenzijde er aan toe is.

Rudy

Peter
datum: 2004-09-08 06:36:33nr: 5069

Ge zult maar vier lekke banden rijden per jaar, 4 # 250 Euro =1000 Eu.
Gadverpiellekens.

Paul
datum: 2004-09-08 18:28:13nr: 5075

Hoi Rudy

In het verleden werd er nog wel eens een binnenband gemonteerd, als je een lekke band had met een tubeless band, wordt dat nooit meer gedaan dan, het wordt een dure hobby zoals de vorige spreker opmerkte als je vier lekke banden per jaar rijdt!
Groetjes: en bedankt voor de info !


rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-09-08 20:06:56nr: 5077

Paul,

Eerst maar even bot beginnen,nee,je moet in een tubeless band geen binnenband monteren,tenzij het voor nood is,vanaf de plek des onheils om thuis te komen,dat is anders wat.
De aanduiding TL of TT staat niet voor niets op de band.
De binnenkant van de band welke in TT is uitgevoerd is namelijk anders als een TL uitvoering(zitten ook vaak meer ribbels in).
Monteer je een binnenband in een TL band,dan kan er door wrijving en schuren van de binnenband een averechts effect ontstaan en ben je nog verder van huis.
Rijd je bv een spijker in de band in combinatie met een binnenband,dan sta je ook gelijk weer met een platte band.
Rij je dezelfde spijker in een TL band,dan zal de band langzaam of niet leeglopen(lucht moet langs de spijker,maar de spijker kan het geheel ook dermate afdichten ,zodat de band gewoon op spanning blijft).
Vaak wordt pas met controle of schoonmaken van de motor ontdekt dat er iets in de band zit.
Stel dat je er een bandenmaat 180/55ZR17 op hebt zitten,dan kun je hier ook geen passende binnenband voor krijgen.(en da's maar goed ook).
Persoonlijk lijkt het mij niet prettig om bij een zeer hoge snelheid een klapband te krijgen.
Ik hoop dat je met deze aanvullende info goed op de hoogte bent van wat je wel en niet moet doen.
Rubber ze.
mvg.Rudy

Paul
datum: 2004-10-01 23:00:24nr: 5318

Ik ben jarig vandaag en als verjaardags geschenk, je raad het al alweer een lekke band, dit is de tweede al van't jaar, zou niet gek zijn als de fabrikanten eens gingen expirimenteren met andere banden. De tubeless luchtbanden zijn toch niet zo geschikt, als je veel pech hebt met je banden, misschien is de massive band een alternatief?

johan
datum: 2004-10-01 23:30:22nr: 5319

Iedereen die er verstand van zegt te hebben beweert altijd dat er geen binnenband in een tubeless band mag. Maar een goede reden heb ik daar nog nooit bij gehoord. Onzin dus. Het gaat prima.
En wat betreft het loslaten door warmte van iets dat gevulcaniseerd is (de proppen): Wat gevulcaniseerd is kn niet meer loslaten. Er zijn nieuwe moleculen ontstaan en die ruk je met geen paard en wagen uitelkaar. Als iets gelijmd is dan ligt het anders. Sneuvelt een gevulcaniseerd iets toch, dan is er geklungeld, waardoor het vulkaniseren is mislukt.


Paul
datum: 2004-10-02 09:16:37nr: 5320

Dit is echt een onderwerp om ervaringen te vernemen van allerlei motorrijders, Her Rudy heeft keurig de basis van de gerepareerde tubeless banden uitgelegt, de gerepareerde tubeless band wordt door de banden fabrikanten gegarandeerd tot 80 km per/uur, bij auto banden mag je aan de verticale zijde van de band geen reparatie veters aanbrengen. Ik neem aan dat, dat ook voor motorbanden geld, heb zelf destijds op een bromscooter gereden met twee A drie veters in de banden. Die kleine peerbandjes kon je tot op de draad toe verslijten, zonder ook maar enige angst te hoeven hebben voor leeglopemde banden, maar mijn scooter liep 75 km/uur, dat valt onder de 80 km/uur grens!
Ik heb met een motorfiets meer angsten en remmingen, is dat terecht of maak ik me eigen te ongerust?

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-02 11:07:00nr: 5322

Nog maar een keer dan,
Degene die meent een binnenband te willen monteren,moet dit maar geheel op eigen risico en ervaring doen.
Een band is nu eenmaal of tubeless of tube type geconstrueerd.
(tubeless=zonder binnenband/tube type=met binnenband).
De maatvoering voor binnenbanden wordt trouwens ook alleen maar aangehouden voor de meeste tour!banden.
Heb je een bandenmaat combinatie van bv:120/70ZR17-180/55ZR17,dan zijn hier geen binnenbanden voor!
(Valentino Rossi rijdt ook zonder binnenbanden,Giacomo Agostini destijds waarschijnlijk niet)ts nu 2004 toch?
De bandenfabrikant zal hier wel een reden voor hebben,toch?
Wat betreft een motor of autoband reparatie in de wang van de band,dit kan nooit!!!!!!!!!!!!!!!!,niet met een veter,niet met een plakker en ook niet met een Pritt plakstift en ook niet met Bison Kit of andere lijmsoorten.
Wanneer er al besloten wordt om een band wel of niet te repareren:dit kan alleen in een gebied op het loopvlak,met een tolerantie binnen 70% van de profielbreedte.
Of een reparatie dan vakkundig uitgevoerd kan worden hangt puur van de aard van de beschadiging af,is het gat niet groter dan 3mm,dan wordt dit wel eens gedaan,advies blijft:nieuwe band!
Moest ik toch even weer kwijt.
Rudy

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-02 11:23:32nr: 5323

Paul,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag

johann
datum: 2004-10-02 12:05:34nr: 5327

En opnieuw heeft niemand de reden waarom genoemd. Alleen "omdat de fabrikant het zegt" is geen technisch argument. Waarom zegt die fabrikant dat dan; dt zou ik willen weten. En kom niet aan met "omdat de een anders is dan de ander", want ook dat is geen technische uitleg. Ik zou echt de technische feiten wel eens willen weten.
Nog twee argumenten die ik wel eens gehoord heb:
* De koordlagen in de een liggen anders dan in de ander. Ja, maar wat gebeurt er dan met die koordlagen? vraag ik mij dan af, als ik er een binnenband in duw. Of de drukkracht op die lagen nu door lucht of door rubber wordt uitgeoefend, dat maakt toch geen fluit uit?
* De binnenband kan niet overal tegen de binnenzijde van de buitenband aanliggen, onmdat er lucht tussen zit die niet kan ontsnappen. Dat geloof ik direct, maar de ingesloten lucht neemt, door de elasticiteit van de binnenband, dezelfde druk aan als die in de binnenband dus ook in dat geval is de kracht in de buitenband gelijk en evenredig verdeeld.

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-02 12:18:06nr: 5328

Ik zoek dit op het werk wel even uit,aan de hand van technische documentatie van fabrikant(en).
wordt vervolgd.

JCK
(jc.keijzer bij wanadoo punt nl)
datum: 2004-10-03 13:43:38nr: 5333

Een binnenband in een tubeless band, lijkt me niet zo'n beste oplossing.
Door het rollen vervormd de de band en wordt warm, als er in de band lucht zit kan deze z'n warmte weer afvoeren naar de velg, zit er een binnenband in (isolatie) dan wordt het afvoeren van warmte lastiger..
En er wordt meer warmte opgewekt omdat er tussen de buiten en binnenband ook wrijving is (Een goede bandenboer, strooit ook talk in de buitenband voor montage van de binnenband, smering)
Doordat de band warmer wordt kunnen de eigenschappen nadelig beinvloed worden, om nog maar te zwijgen over wat een te hoge temperatuur kan betekenen voor de hechting van het loopvlak aan het karkas.
Repareren van tubeles banden kan, voor mezelf zou ik er bij een klein gat niet zo'n moeite mee hebben, maar zoals (terecht) gesteld je kunt aan de buitenkant het karkas niet beoordelen!!
Stel de bandenman repareert de band en de klant krijgt een ongeval wat (mogelijk) met de reparatie te maken heeft.
Dan zal de verzekering van de klant, of z'n werkgever niet te beroerd zijn de bandenman aansprakelijk te stellen voor het ongeval, kan aardig in de papieren lopen.
En dan nog iets over vulcaniseren en paarden, 'K zie lang de weg wel eens van die flarden band liggen (vrachtwagens) dit waren meestal banden waar een nieuw loopvlak op gevulcaniseerd is, schijnt dus toch wel los te kunnen laten ;-)
Kortom hoe vervelend het ook is gewoon vervangen, en als het je twee keer in de week overkomt, beter opletten;-))

JCK

Hans
(hvanoorschot bij home punt nl)
datum: 2004-10-03 22:43:43nr: 5339

Ik heb zelf ook al een paar keer een nieuwe achterband (met nog geen 500 km) lekgereden,iedere keer onderweg kunnen repareren met een vulkaniseer setje,deze zijn trouwens veel makkelijker dan spuitbussen met schuim.
Maar iedere keer zo vlug mogelijk naar de bandenboer om een nieuwe erop te monteren,beter 3 x 230 euro aan banden dan helemaal nooit meer een band nodig te hebben!!!!
Ook ik zit wel eens aan de goede kant van de 200 kmh,maar met een veel lagere snelheid is het nog veel te gevaarlijk.

Paul
datum: 2004-10-04 09:32:02nr: 5342

Bedankt voor de reactie's allemaal, ik zit eigenlijk te wachten op iemand die zegt, zo'n vaart loopt het allemaal niet ik rijdt met drie veters in mijn band herhaaldelijk 200 km/uur, je moet niet te bang zijn, het moet natuurlijk wel goed onderzocht, en bewezen worden waarom iets zo gevaarlijk is, zoals johan zegt: er moeten wel goede argumenten zijn, ik heb zelf al aangegeven, op mijn bromscooter scheurde ik er lustig op los zonder dat het problemen gaf, het achterbandje was tot op de draad versleten, maar tot 80 km/uur.
Vergeet niet: je kan iedere splinternieuwe band op de snelweg bij de snelheid van 250 km/uur ineens lekrijden, doordat er een draadnagel in schiet, "wat wij vroeger wel eens meegemaakt hebben" maar dat risico is met zoveel auto en motorbanden op de weg niet zo heel erg groot! Gelukkig!

Hayo
datum: 2004-10-04 14:27:12nr: 5344

Veel nieuwe banden hebben het opschrift: "Tubeless, on a tubetype rim fit a tube" of zoiets. In het verleden was het inderdaad uit den boze in een tubelessband een binnenband te monteren, maar de banden zijn verbeterd. Heb je een lekke band, en de band is voorzien van een dergelijk opschrift, dan zou ik gewoon een binnenband monteren. ZONDER een dergelijk opschrift dus maar niet.
Repareren: jaren geleden werkte ik met een balanceerapparaat waarmee de band een behoorlijke snelheid kon geven. We hebben toen een paar testjes gedaan met pluggen en dergelijke, wat bleek: op hoge snelheid knalde de plug er gewoon weer uit en had je dus een klapband (gelukkig alleen op het balanceerapparaat) Tegenwoordig zal het materiaal wel zijn verbeterd, maar de reparatie moet nog steeds goed worden uitgevoerd. Echt vertrouwen doe ik zoiets niet, ik zou gewoon op een snelle fiets een nieuwe band monteren.

johan
datum: 2004-10-04 19:39:21nr: 5347

Er is een groot verschil tussen een prop en een opgevulcaniseerd loopvlak van een vrachtwagenband dus dat is appels met peren vergelijken. Maar om niet afhankelijk te zijn van de prop kan er dus gewoon een binnenband in, tenzij iemand mij overtuigt met technische argumenten. En die heb ik nog niet gelezen. Warmteafvoer via de velg? De lucht zal echt niet warmer worden dan de band zelf en die draait in de buitenlucht en heeft contact met het wegdek. Voldoende warmteafvoer zou ik zeggen. Hoe warm wordt een band eigenlijk? Gewoon op de rechte weg, niet als coureur glijdend door de bochten van een race-circuit. Heeft iemand dat wel eens gemeten?

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-04 20:33:36nr: 5351

Wat mij betreft,tot slot:
Bron:Technische informatie Michelin.
Tubeless banden:nooit een binnenband in een tubeless buitenband monteren.
Een dergelijke tubeless band wordt op een speciale tl velg gemonteerd(dit geldt niet voor de zogenaamde tubeless/tube type banden).
Tube type banden:
-het wordt afgeraden om buitenbanden met een binnenband op tubeless velgen te monteren.
-monteer in iedere nieuwe buitenband een nieuwe binnenband.
Bij evt reparatie:demontage van de buitenband is onvermijdelijk ter beoordeling van de staat waarin de band verkeert en van het type reparatie dat toegepast moet worden.
Banden die de volgende beschadigingen vertonen,mogen niet meer worden gebruikt:
-vervormde of zichtbare hieldraad.
-loslaten van rubber of koordlagen.
-vouwen in het rubber of van de koordlagen
-beschadiging als gevolg van vette of agressieve vloeistoffen
-het rubber aan de binnenzijde van de band is aangevreten of marmeringen van het binnenrubber als gevolg van rijden met onvoldoende bandenspanning.
Zeer belangrijk:
-het is beslist noodzakelijk dat u,na demontage en alvorens de reparatie uit te voeren,de binnenkant van de band controleert.
Sporen van marmeringen in de zone zijwand/loopvlak zijn het bewijs van het rijden met onvoldoende bandenspanning,met als gevolg de kans op onzichtbare en onmogelijk te repareren beschadigingen van de diverse onderdelen van het karkas.Deze beschadigingen kunnen zich later tijdens het rijden manifesteren.
In een dergelijk geval is de band niet te repareren.

Bron:Metzeler seminar 2000

Reparatie van motorbanden is altijd af te raden.Zelfs als de band door een mooie gladde spijker is doorstoken betekend dit dat vocht en vuil in de band kunnen dringen waardoor de karkaslagen aangetast kunnen worden.De periode tussen beschadiging en constatering is meestal niet bekend.
Verder moet men om een plug te monteren het bestaande gat glad maken met een vijl waarbij de draden van het karkas zeker beschadigen.
Wat zeker ook gevaar met zich meebrengt is de schade die veroorzaakt kan zijn door het rijden met een lekke band.
Dit is niet altijd goed zichtbaar maar kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden.
Reparaties door middel van anti lek spuitbussen moeten als noodreparaties beschouwd worden,ook de spuitbussen die lekrijden voorkomen zijn geen aanrader.Omdat de berijder niet weet dat de band beschadigd is zal deze ook niet gecontroleerd worden.De functie van het ventiel gaat door dergelijke middelen drastisch achteruit.

Me dunkt,ik ben nu wel diep genoeg op dit onderwerp ingegaan en zet hier dan ook een punt achter.
Zij ,die met een binnenband in een tl band willen rijden,doen dit maar.
Zij,die met een prop in de band,250 km/uur durven rijden,doen dit maar.

Nog veel veilige kilometers,

Rudy

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-04 21:07:13nr: 5353

Ik zou stoppen,maar er schiet me nog wat in gedachten.

Product aansprakelijkheid:
Degene die de band "vakkundig"repareerd,kan aansprakelijk gesteld worden bij letsel of overlijden.

Binnenband monteren in tubeless band:
je monteerd een binnenband in een binnenband,wel een beetje vreemd?

Nu stop ik echt,

Rudy

Paul
datum: 2004-10-05 06:28:56nr: 5357

Nou goed, we zullen de commercy maar geloven en aannemen dat ze wel eens gerepareerde tubeless banden op een rollentestbank hebben gezet, om er 300 km/uur mee te draaien, en te kijken of de pluggen er in blijven zitten, Hayo zei al zo iets met een balanceer apparaat, maar die draaien gn 300 km/uur, toch jammer dat zo'n bandenfabrikant dat nooit wil bevestigen, dit is daar toch een ideaal medium voor!

johan
datum: 2004-10-05 18:43:53nr: 5360

Mannen, bedankt.

Johan.

Hans Bulens
(j.p.bulens bij tiscali punt nl)
datum: 2004-10-14 17:02:50nr: 5465

Weet je wat ik wel eens doe? Op een spijkergat (mooi gaatje dus, loodrecht er in en niet schuin, kortom als IK vind dat het er netjes uit ziet (discutabel dus), band eraf, ook even binnen kijken, schuren, wasbenzine enzo, solutie, stukje fiets binnenband erop, monteren en doorrijden. Ik denk dan altijd "maar niet meer zo hard" maar ik moet eerlijk zijn dat dat uitgangspunt na een poosje slijt. Niet tot 300 want zo hard kan mijn motor niet. Ik rij wel veel (30.000 pj)
Die produktaansprakelijkheid is natuurlijk erg belangrijk voor fabrikanten. Begrijpelijk. Maar op autobanden, die vaak een massa van 400 kg dragen (per stuk), die in bochten erg zwaar belast kunnen worden, caravan er achter, enz. enz, worden toch heel wat proppen gebruikt. Daar is de ervaring toch niet dat dat ook heel vaak kapot gaat maar ze hebben 4 wielen dus... Toch? Wel eigen risico natuurlijk, van mij heb je niets gehoord. (Ben benieuwd wat ik over me heen krijg).

Bert
datum: 2004-10-15 12:28:39nr: 5475

Waarom je geen veter in de wang, of het verticale vlak van de band mag zetten is mij ook niet duidelijk, als je een veter inbrengt dan kan je de veter een halve centimeter insteken, beslist niet verder want anders krijg je een vervormd balletje aan de binnenkant van je band, en dat kan gaan rommelen als je wiel snel ronddraaid, bovendien kan je de band er af halen en het overlollige rubber wegknippen, zodat er aan beide kanten van de band een heel kort stukje rubber blijft zitten, welnu de band is goed geloten zonder extra rondslingerende aanhangsels, worden de veters in het loopvlak belast, aan de zijkant ondervinden ze geen belasting, bovendien heeft een auto vier wielen, je kan de gerepareerde band achter monteren, ik wil dit niet propageren, want niet iedereen werkt zo nauwkeurig, maar ik heb zonder problemen al 130 Km/u gereden met verschillende auto's, waarvan de banden gerepareerd waren. Natuurlijk werkt de bandenhandel heel secuur "terecht? vanwege de schadeclaims bij ongevallen!!!

rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2004-10-15 17:58:04nr: 5478

Zijkant van de band heeft alleen nylon koordlagen,in tegenstelling tot het loopvlak,hier zit een staalgordel in verwerkt.
Reparatie van de band in het loopvlak is safe op 70% van de profielbreedte.
Reparatie in wang van de band wordt alleen maar gedaan door reparateurs die er geen verstand van hebben en die het verder ook niet echt intereseerd of zijn klanten vervolgens een ongeluk krijgen door een klapband of zo.
De product aansprakelijkheid geldt voor degene die de band repareerd,dus niet de fabrikant,deze kan hiervoor niet aansprakelijk voor worden gesteld.

Rudy


Paul
datum: 2004-10-17 04:31:00nr: 5497

Tot slot van dit kleine maar toch nuttige onderzoekje, een redacteur van een Nederlands motorblad schijnt van Italie naar Nederland gereden te zijn, over de duitse autobanen met een snelheid van 200 km/peruur, jawel op n gerepareerde Tubeless band, en hij is nog heelhuids aangekomen ook, nou stoppen we echt met dit onderwerp!!!!

Bert
datum: 2005-02-17 21:17:51nr: 6681

Nou dit topic toch nog even naar boven geschoten wordt, wil ik nog even melden dat mijn gerepareerde tubeless band onder mijn auto, in de wang van de band gerepareerd, inmiddels zonder problemen zo'n 30.000 km gedraaid heeft, en dat ik van plan ben hem helemaal op te rijden om te bewijzen dat je een dergelijke band kunt oprijden. Na dit probleem met andere collega's te hebben besproken, hebben we toch nog nieuwe argumenten kunnen vinden, die pleitten tegen de aanschaf van een nieuwe band, "als de tubeless band lek geweest is". Wat te denken als je banden voor 3/4 deel versleten zijn, en je monteerd dan n hele nieuwe band, wat gebeurd er dan met die nieuwe band???

M.v.g. Bert.

ls
(lekkeband bij repareren punt nl)
datum: 2005-02-21 13:46:46nr: 6717

Ik heb in Frankrijk eens een lekke autoband laten repareren. Dit deed de desbetreffende garage naar mijn idee heel netjes. De band werd eerst gemerkt tov de velg met een simpel krijtstreepje. Band eraf rondom het leggat ontvetten/schuren. En nu komt het hij had een plakker (ca.2cm) met in het midden een steeltje. Aan dit rubber steeltje zat een punt van metaal welke met een tang van binnenuit door het gat naar buiten werd getrokken. De plakker en steeltje alsmede de band werden tussendoor natuurlijk wel met lijm ingesmeerd. Over deze plakker kwam nog een extra plakker! Dit geheel was een complete reparatie/plak set (merk weet ik niet). Na montage van de band om de velg met de krijtstreepjes exact tegenoverelkaar bleek zelfs balanceren niet nodig! Na oppompen werd het uitstekende deel netjes afgesneden. Ik heb ook weleens zo'n stuk zelfvulcaniserend koord in een autoband gehad en vroeg mij af hoe lang dit zou houden. Het bleef wel 20.000km zitten. Desondanks zou ik dit nooit!! doen met mijn motor band, dan maar een binnenband. Overigens mijn Honda CB750F2 heeft van die comstar wielen waarom een tuless band niet afdicht. Ik rijd al 12 jaar met tubeless banden waarin gewoon een binnenband zit, niets aan de hand met inmiddels al 4 verschillende merken tubeless banden.

Vr.Gr. en hou het wel veilig!

Henk

Bert
datum: 2005-02-22 11:31:39nr: 6721

Nou u hoeft zich om mijn veiligheid niet ongerust te maken, als het aan mij ligt rijd ik veilig, ik rijd al bijna 30 jaar schade-vrij dus.
Maar ik heb een hekel aan onnodig geld uitgeven, vandaar dat ik zo zuinig ben op m'n bandjes.. Ons ben zuunnig! Groetjes. Bert.

Mark
datum: 2005-05-01 11:11:25nr: 7721

TL is gemaakt, ontworpen en getest voor TubeLess, zonder binnenband. Gebruik deze dan ook zonder binnenband

TT is gemaak, ontworpen en getest voor TubedTires, met binnenband, gebruik hem dus ook Met binnenband.

Waarom. Omdat het daarvoor ontworpen is. Het hoeft niet slecht te zijn om een binnenband in een TL band te gooien, het zal er echter nooit beter van worden.

Bij een lekkeband, slechtprofiel, blaren, reparaties of wat dan ook, banden vervangen. Bezuinigen kun je op veel doen, maar NOOIT op je banden of je Remmen. Je kunt je nu nog geen 100 euro besparen, maar als je mis gaat, kijk dan wat het je kost in geld, leed en ziekenhuisbezoeken.

Ik ben zelf student, een motor van 300 euro gekocht die ik zelf opknap. Zitten nog 2 goeduitziende banden uit..... die ik ga vervangen voor nieuwe bridgetones. Ik rijdt niet op slechte banden, of banden waarvan ik niet weet of ze goed zijn of niet.

En commericele redenen van de fabrikant, zeker. Ze willen naast nieuwe banden verkopen, ook niet in de krant komen dat iemand met 200km/h een klapband heeft gehad van dat en dat merk, waarbij een dode is gevallen. Dan gaat het voor hun namelijk in de cijfers lopen van negatieve publiciteit.

Suc6 ermee, be smart, be save.

mark
datum: 2005-05-01 11:17:50nr: 7722

En om te reageren op de technische aspecten:
* De koordlagen in de een liggen anders dan in de ander. Ja, maar wat gebeurt er dan met die koordlagen? vraag ik mij dan af, als ik er een binnenband in duw. Of de drukkracht op die lagen nu door lucht of door rubber wordt uitgeoefend, dat maakt toch geen fluit uit?
- Dit heeft niets te maken met binnenband, maar bij reparaties. Een gat in de band kan betekenen schade aan de koortlagen. Dit kan na de reparatie tijdes warm worden etc redelijk snel verslechteren. Dit kun je niet zien. Voor binnenband maakt dat niet uit.

* De binnenband kan niet overal tegen de binnenzijde van de buitenband aanliggen, onmdat er lucht tussen zit die niet kan ontsnappen. Dat geloof ik direct, maar de ingesloten lucht neemt, door de elasticiteit van de binnenband, dezelfde druk aan als die in de binnenband dus ook in dat geval is de kracht in de buitenband gelijk en evenredig verdeeld.
- Dat is het probleem niet. Kernwoord is Warmte. Je drukt er een extra stuk rubber bij in, en er zit nog een stukje lucht tussen ook. Dit alles werkt isolerend, en zal ervoor zorgen dat je bandentempratuur een (gevaarlijk) stuk warmer wordt. Versmelting is niet uit te sluiten.

Belangrijkste reden om het niet te doen, is gewoon omdat het er niet voor ontworpen is. Je weet niet wat er kan gebeuren, omdat je het niet getest hebt, en de fabrikant heeft het niet getest. Dingen als warmte zijn ontworpen in een band. Je pompt je banden nu toch ook niet ineens met helium op omdat je denkt dat dit wel leuker is. Waarom niet? Omdat het er niet voor ontworpen is. Je sluit je motoraccu toch ook niet rechtstreeks op een 220 stopcontact aan, zo van wie heeft er een lader nodig, kan zo ook wel. Waarom, omdat het daar niet voor bedoelt is, en omdat het gevaarlijk is. GBV noemen ze zoiets. Pas deze toe.

GBV = Gezond Boeren Verstand :-)


lindie
(lindie bij hetnet punt nl)
datum: 2005-05-01 11:22:05nr: 7723

goede morgen banden bedenk wel dat een band op een motor een heel ander vehaal is dan op een auto je bent al kwetsbaar genoeg op di 2 wielen en dan nog experimenteren met gerepareerde banden??? levens moe of zo zuinig heid die de wijsheid bedriegt als je niet liever onderuitgaat zorg dat je niet gokt met banden!!!als je pech hebt kun je inderdaad meer keren een lekke band halen maar wat wil je dan !!!!!! onderuit vind ik een slecht alternatief maar wie ben ik gr een motorrijder

Bert
datum: 2005-05-01 19:49:53nr: 7735

Nou ik kan jullie vertellen dat mijn in de wang lekgeraakte autoband, nu bijna versleten is, en dat hij mij "gerepareerd en wel" overal heengebracht heeft waar ik naar toe wilde, en dat zonder problemen! Ik ben dan ook niet zo bang uitgevallen wat autobanden betreft, met motorfiets banden moet je voorzichtiger zijn, ben ik met jullie eens!

P.s. Voor de zekerheid moest ik wel mijn reserve band er even onder zetten bij een APK keuring, voor de hypernerveuze APK keurmeesters!

Mvg. Bert.

Marnix
(marnix.w bij telenet punt be)
datum: 2005-05-15 22:30:38nr: 7910

Vandaag wat gaan toeren op de dijken ...en ja wel een lekke band, reparatie set er bij gehaald en het was wel een knoei boeltje twee maal moeten herhalen om de veter er in te krijgen en dan toch met een bang hartje naar huis aan +/- 120 km/h paar maal de band gecontroleerd en weer op druk gezet, kan mij iemand vertellen hoe de juiste werk wijze is om de veter te plaatsen, zal het eens uit proberen op de gerepareerde band die is toch aan vervanging toe :-)))

Groetjes Marnix

bert
(qbkruit bij live punt nl)
datum: 2007-10-24 20:56:47nr: 21166

ik heb een bmw c1 en rijd ong 30000km per jaar .zo,n 7 jaar.
heb al tig lekke banden gehad.zo om de 5000 km.
ik praat alleen over noodreparaties
schuimbussen werken niet meer,vroeger wel ,zal wel met het milieu
te maken hebben,sulutie werkte vroeger ook prima,mag ook niet meer.
alle pluggen heb ik al geprobeerd,maar paraplu pluggen van vroeger
mag ook niet meer,en die waren voor nood prima
die lijmstokken van de anwb, zijn redelijk tot slecht
de bmw kitjes vindt ik ook bagger.zeker als het zeikt van de regen.
bij halfords heb ik nu een groene gelei direkt in de nieuwe band
gedaan .heeft iemand hier slechte of goede ervaringen mee?
heeft iemand nog andere preventieve middellen of ideees?

Dolf
(Dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2008-02-12 11:14:37nr: 22392

Mwahhh... Bij zeker 90+ brak een van de staalkabels die de achterband van mijn Ural combinatie om de velg moest houden. Dat gaf een enorme klap, en verbeterde de wegligging aanzienlijk. Waaruit we alleen maar kunnen leren dat russisch velgenstaal meeer grip heeft dan russisch bandenrubber. Maar ik wil er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik krap 100 had gereden. Zijn er nog mensen die me kunnen vertellen of ik de bundel staalkabels in de hiel van de band nog kan lassen? Er zit nog zo lekker veel profiel op de band.

:-)

Dolf

willem
(willemmikkers bij hotmail punt com)
datum: 2009-02-26 18:53:01nr: 27432

er komt lucht en vocht tussen de gevlochten staalkabels oxidatie, krachte kunnen steeds minder goed opgevangen worden. Tijdens montage hiel beschadigen kans op klapband dit heeft de zelfde reden, staal wordt bloot gelegd aan vochtige lucht zout enz

groeten Willem

Gerard
(gewi-texel bij hetnet punt nl)
datum: 2011-12-29 22:03:56nr: 39428

Na het lezen van al deze berichten weet ik eigenlijk nog steeds niet of het verstandig is, en toegestaan om TL-banden (Bridgestone BT45 TL) te monteren op spaakwielen van een BMW r90s,en hierin binnenbanden te doen. Of moet ik speciale TT-banden laten monteren. De meningen zijn hierover niet duidelijk. Weet iemand het antwoord.
De motorzaak heeft Tl banden gemonteerd, maar ik vraag mij af of ik, (na het lezen van alle berichten) wel veilig kan rijden.
Gerard

chris
datum: 2011-12-29 22:55:14nr: 39429

Beste Gerard, zijn dit geen TY banden in plaats van TI? TY zijn geschikt voor tubeless gebruik, maar ook voor gebruik met binnenband.
Dus in dat geval is het een juiste band.

willem mikkers
datum: 2012-01-25 22:08:41nr: 39643

binnenband met ventiel borging monteren, dan kan de lucht niet snel weg via het ventiel gat. In de machine banden zijn deze verkrijgbaar, ik leg regelmatig binnenbanden in tubeless banden. in jullie geval zou ik ook graag het ventiel gat afsluiten, zodat band langzaam leeg loopt en niet klapt.....

Peter
(pstenvers bij gmail punt com)
datum: 2012-01-26 19:54:31nr: 39646

Ach, gewoon een prop erin en rijden maar. Op mijn V-strom gaat dat nu al 17000 km goed. Een andere band monteren is gewoon een bandenverkooppraatje.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2012-01-27 06:09:28nr: 39649

Lekke band?
TL?
Prop er in?
Veilig?

We hadden deze week een voertuig op 4 wielen in de zaak, moesten ook nieuwe banden op.
Zat 1 voorband bij die door de bekendste hulporganisatie was gerepareerd met een prop, de zogenaamde veter dus,de bestuurder was verteld dat dit een veilige reparatie was en is er dus mee door gereden.
Bij demontage van de band blijkt dat de tubeless dusdanig verwoest is door het rijden met een lage spanning, koordlagen waren zichtbaar en het bekende zwarte poeder lag in de band.Had een klapband kunnen worden dus, berijder heeft erg veel geluk gehad.

Wat wil ik hier mee zeggen:
Een band kan alleen door demontage beoordeeld worden voor reparatie, een prop/veter is altijd een nood oplossing, om er mee thuis te komen, gaat op voor een auto, gaat op voor een motorfiets.
En niet harder als 80 km/uur.

Zij die er rustig mee door rijden, rijden niet alleen, er rijdt altijd een engeltje mee.



Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2012-02-01 12:21:56nr: 39668

Dit is ook "veilig"????????

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTVO6KKT-D.jpg[/img]

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2012-02-01 12:23:59nr: 39669

Link gaat mis, zo dan:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AX3S7RTH

fred1
datum: 2012-02-01 20:57:39nr: 39673

denk als je tussen de aardbeien blijft zal er niet veel gebeuren met die band op de foto

Arthur
datum: 2012-08-27 20:58:48nr: 41155

Een reden waarom er in een tubless buitenband geen binnenband gemonteerd mag worden is dat de buitenband aan de binnenzijde vaak een ruw oppervlak heeft. De binnenband gaat dan "schuren" tegen de buitenband en kan lekraken.
Er bestaan buitenbanden die tubeless zijn waarin wel een binnenband gemonteerd kan worden, deze zijn bewust "glad" gemaakt aan de binnenkant (vaak toegepast voor Oldtimers / klassieke profielen).

De discussie m.b.t. de reparatie van de buitenband is kennelijk een moeilijke. De achterband van mijn V-Strom ga ik morgen plakken (REMA TIP TOP MINICOMBI ofwel een paraplu)
Persoonlijk ben ik niet bang voor problemen, als ondernemer zou ik de aansprakelijkheid niet aandurven. Juist omdat er op dit vlak veel oneenigheid bestaat denk ik dat zakelijk gezien een probleem kan ontstaan (ondanks andere oorzaak dan de reparatie).

Groet, Arthur




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl