Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

scooter accu opladen door een dynamo

daniel
datum: 2005-03-21 21:39:01nr: 7109

ik heb een scooter met daar een accu van 12 volt maar als ik mijn scooter start dan laadt hij zich zelf niet op. Wat kan ik het beste doen?

Richard
datum: 2005-04-15 14:31:58nr: 7494

Zit met hetzelfde probleem (Peugot Zenith), als ik de accu oplaad met acculader doet tie het ff, maar uit zichzelf opladen ho maar!

richard
datum: 2005-04-15 16:11:55nr: 7496

Probleem met accu opgelost, gewoon een nieuwe erin proppen voor 20 euries, mijn oude had ik kapot gemaakt met acculader (blijkt achteraf), nu ga ik het volgende probleem oplossen nl de verlichting die telkens doorbrand...

peter
datum: 2005-04-15 20:38:35nr: 7497

kijk daarvoor eens goed naar je bedrading te kijken, slechte stekkerverbindingen zijn nog al eens de oorzaak.

arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2005-08-24 13:29:38nr: 9321

yoow
ik had ook het dorobrand probleem zit je + en min wel goed....
was bij mij zoow

latetrzzzzz

arjan

richard
(rick4wood bij hotmail punt com)
datum: 2005-08-24 20:45:31nr: 9328

hey, die stekkers passen maar op 1 manier, verwisseling ervan is onmogelijk. (Brom is geheel standaard)

bert
(bert_althuis1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-05-30 20:17:33nr: 19188

hallo ik heb ook een probleem met de accu (peugeot vivacity) ik had een paar dagen de accu aan de lader en mischien 3 4 weken met de accu dat ie leeg is maar is het wel zeker dat de accu kapot is ?????

als de accu geladen is doet alles het weer

arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-05-30 20:26:05nr: 19189

Multiemeter meten of er lek stroom is....
als die niet afloopt is waarsch de accu idd stuk

bert
(bert_althuis1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-05-30 20:28:04nr: 19190

ok zal even proberen met z'n metertje

en anders haal ik gewoon een nieuwe accu

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-01 17:09:14nr: 19216

hallo,

ik heb zelf een Yamaha neos. ik heb een nieuw acuu gekocht der op gezet maar elictrise start doet niet lichte toeters doen een keer wel een keer niet..

hij start wel met kickstart!!

wat zou de oorzaak zijn??

bert
(bert_althuis1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-01 17:28:10nr: 19218

mischien moet je even naar de bedrading kijken wat er loos is of er zit ieds los of kortsluiting als het dat niet is moet je even naar een scooterzaak gaan

succes

gr bert

bert
(bert_althuis1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-01 17:58:50nr: 19221

en ik had nog ieds wat doet eigenlijk een lichtspoel regelt die ook ieds met de accu ???? ( en de stroom )

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-01 19:44:14nr: 19227

ik heb vandaag een beetje goed bekeken..

wat me op viel was dat de lichten wel deden tijdens het rijde en de toeter. (zonder accu der in ) maar dat komt vast en zeker door de dynamo??\

zou het kunnen dat mijn scooter de accu niet laad???



arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-01 20:53:02nr: 19230

Kijk alles eerst na zekering is denk ik stuk had ik ook
deed mijn toeter en licht het onder het rijden maar de rest niet na nieuwe zekering deed ales het weer wat voor scooter heb je dan ?
al door gemeten al een nieuwe accu van 20 euro gekocht ?


yussi
(yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-01 21:49:16nr: 19231

zekering is goed.. acuu is 12v ik heb een yahama neos (standaard)

ik bracht vandaag mijn accu naar de winkel. ik vroeg of ze woude mete of die echt leeg is die mensen zijden van wel. dus hij word geladen worden om gemeet te worden..

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-01 21:53:31nr: 19232

owja trouwens de acuu is nog geen week oud. hij deet voor paar dage daar na niet meer, alles deet het electrise start toeter lichte ensoo..

Arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-01 22:13:04nr: 19233

Aha
maar al getest op lek spanning
maybe de polen verkeerd om gemonteerd ?

ooh nee bij polen verkkerd zou de zkereing eruit klappen

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-04 23:59:52nr: 19271

het lach aan de accu, accu is opgeblazen, het kan zijn fabrieks fout of het kan zijn mijn aan de spaning.

alleen nu tijdens het starte met electrise start, doet die soms wel eens raar,je hoort diy pg pggggg ( net zo als je krast op een metaal )

wat zou dat zijn??

Arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-05 00:09:33nr: 19272

defecte startmotor ( blijft die hangen )

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-06-05 12:53:54nr: 19274

ik weet niet precies maar hij start niet hij geeft een herrie en daar zoo word de accu opgeblaze..

soms start die met elictriesie start

arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-06-05 14:34:34nr: 19278


Staat denk ik je startmotor vast ik zou het er tussen uit halen
of openhalen en nieuw tandwiel monteren moet je ff kijken kan die dingen zijn .....
Waar woon je ergens anders kommie ff langs rijden fixen we het wel ff

bauke
(bauke-1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-07-03 18:37:58nr: 19687

hee mensen ,

ik heb yamaha aerox , maar mijn accu laad niet bij ,
heb er 4 x een nieuwe accu in gegooid maar steeds is hij weer leeg , weet iemand hier de oorzaak van ?

hoor het hopelijk wel ,

( dacht zelf aan dat de dynamo stuk was )

arjan
(leeuw_12 bij hotmail punt com)
datum: 2007-07-03 18:40:38nr: 19688

hallo,

meten is weten!!!
volt meter erbij en meten of die bijlaad en of de accu lekstroom heeft ;)

laterz

Yussi
(Yussiboy bij gmail punt com)
datum: 2007-07-03 18:46:31nr: 19689

heej, het kan zijn aan Bedraading, mischien dat die ergens kortsluitming maakt. kijk ff goed naar de kabels.

bauke
(bauke-1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-07-03 18:48:59nr: 19690

eerst is de accu goed , maar dan laad ie gewoon niet bij , en dan doe ik de acculader er op en dan gaat die accu steeds weer stuk na het laden , komt door de accu lader , mja , ik denk dat ik hem maar even naar bromfietswinkel breng ,

en ja hij lekt stroom . , maar met een nieuwe accu niet maar gaat ie gewoon leeg door het gebruik

kurt
datum: 2007-11-12 12:26:00nr: 21397

Als je accu leeg is 12V 4 Amp.moet die opgeladen worden met een lader met een zo LAAG mogelijke ampere. Dus geen autolader want die gaat te snel en dan kan hij opgeblazen worden.


anton
(anton10005 bij hotmail punt com)
datum: 2007-11-13 22:34:09nr: 21424

Hoi

Laat de scooter lopen en meet dan de accu spanning die zal als het goed is 0m de 14 volt zijn!

Gr Anton

bert
(bert_althuis1990 bij hotmail punt com)
datum: 2007-12-02 18:00:37nr: 21622

hallo zo iemand kunnen vertellen waar de dynamo van een vivacity zit??

of ieds anders dat zo onder het rijden weer de accu oplaad

mvg bert

Ronnie Satoer
datum: 2007-12-16 10:13:23nr: 21768

Even terugkomen op het probleem betreft het doorbranden van je lampjes en kapotgaande accu's, dan is hoogstwaarschijnlijk je spanningsregelaar kapot, dit probleem heb ik namelijk bij mijn motor gehad maar deze zitten ook op een scooter want zodra je vol gas geeft dan geeft jou lichtspoel geen 12/14v maar 22 tot zelfs 27 volt, en ja daar kan zo'n lampje niet tegen! een spanningregelaar (een vierkant blokje met koelribben zorgt ervoor dat de spanning op 1 niveau blijft. Een kapotte zorgt er ook vaak voor dat de accu kapot gaat door overladen!!!
Ik hoop jullie voldoende heb geinformeerd.
Groetjes
Ron

Sab
datum: 2008-02-21 16:26:04nr: 22515

Een heel dom vraagje, waar zit bij een peugeot vivacity de accu? komt uit 1999... Kickstart en elektrische start doen t niet, iemand zei dan moet je n nieuwe accu kopen, is dat zo?

richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-14 22:15:49nr: 39061

ho ik heb aprilia sr mijn acu laat niet meer op wat kan dat zijn

richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-14 22:23:02nr: 39062

hoi met richard wie kan me helpen er mee la het weeten via me hot mail of msn

richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-14 22:23:02nr: 39063

hoi met richard wie kan me helpen er mee la het weeten via me hot mail of msn richard-v-reenen@live.nl

wel op school gezeten@.nl
datum: 2011-11-15 17:28:59nr: 39064

En dat moet dan straks nederland verder helpen
nog geen normaal woord zonder taal fouten

Dit is dus al een afspiegeling wat we dadelijk in de regering krijgen
en wat we nu al hebben is al niets

richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-15 18:13:59nr: 39065

he danie met richard uit enschede nog nedank voor je top ik heb als door gemeeten vandag ben er achter gekomen dan me accu stuk is tja wat ze ook zegen met laden doet hij ff maar klop dus morgen nieuwe halen dus danie andres voeg me ff op msn toen praat makluker dan zo groetje rich


richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-15 18:16:46nr: 39066

sorrie daniel oke hoor het wel

jjul
datum: 2011-11-15 18:42:21nr: 39067

sorryghtoed hrk ftr gjhkoolp
som goed klrik

glotrdt skooyt


WHAAAAAAA van de jeugd moet je het hebben

richard
(richard-v-reenen bij live punt nl)
datum: 2011-11-15 19:03:24nr: 39068

jongers nog bedank voor jullie hulp richard

vivecity
(hugoadmiraal bij gmail punt com)
datum: 2012-11-03 19:10:09nr: 41715

hallo

waar kan ik een nieuwe spanningsregelaar kopen?

gr

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-11-03 20:43:23nr: 41716

De meeste accus van de motoren zijn accus met een vloeistof die er niet in een vloeibare vorm er in zit.
Dat brengt wat problemen mee als je niet goed op de hoogte bent hoe zo een accu werkt.
zo een accu mag je maar met een bepaalde stroom opladen ( staat meestal op de accu, meestal een kwart van de capaciteid).
Hierbij gelden twee laadspanningen.
De eerst de max spanning voor continu laden en is meestal max`13.8 tot 13,9 volt bij een laadstroom van de max stroom eenvierde van de capaciteit.
De tweede de max spaning mag even over een korte tijd tot 14,2 tot 14,4 volt geladen worden tijdens het begin van de lading.
dar is om de restlading te voltooien omdat bij de laadspanning van 13,8 volt de max laadstroom anders niet gehaalt wordt
De spanninmg van 13,8 volt is gewoon de continu ladiong die deze accu costand kan verdragen.
Waarom is dat zo.
Bij een accu met vloeistof zal bij een overladiong gasbellen ontstaan, en zullen gewoon opstijgen en komt dfit gedeelte van de accuplaat weer gewoon met de vloeistof in aanraking.
Dat gassen kan een vloeistof accu een hele tijd volhouden zonder grote schade (dus nooit overdrijven).
Bij een accu met een vaste vloeistof kan dat helemaat niet en zal gewoon ergens anders heen gaan ( naar je grootje ).
Dat komt doordat er hier ook gasbellen ontstaan bij het laden met een te grote stroom of een te hoge spanning.
Deze gasbellen laten wel grote schade achter ondat het stuk wat overladen is niet meer door de dikke vloeistof kan worden opgevuld ( tenminste niet helemaal )
Door het laden met een lader die niet automatisch regelprogram is voorzien zal de accu niet met de juiste stroom en de( juiste over lading voor een korte tijd ) en de max laadspanning van 13,8 volt heeft is niet geschikt voor deze accus.
Nu lieg ik een klijn beetje.
Als je met een lader oplaad waarvan de max lading niet te groot is en je zelf de laadspanning in de gaten kan houden op 13,8 volt en even uitrekent hoe lang de lading mag duren via een schakelklok. dan is er geen probleem
Kort gezegt een keer de accu overladen wil zeggen een nieuwe kopen omdat de werkende oppervlakte van de accu niet meer mee zal doen
Bog meer weten nog meer vragen.
Kijk eens op stermoter .nl dan zie je mijn hobby.


Joppe
datum: 2012-11-04 17:51:24nr: 41744

Samengevat, ei**ls hangen niet alleen aan bomen. Laat staan als je ze op wil laden :-)

steven
datum: 2012-11-04 18:23:02nr: 41747

mss een idee dat er een paar eens een cursus nederlands gaan volgen,,,,,,,,,,,,niet te geloven zeg,,, tis gewoon nie te lese

roberto
datum: 2012-11-20 00:00:46nr: 41873

hallo wie kan mij helpen mijn aerox laadt niet bij en als ik de accupool eraf haal valt de scooter uit en als ik de rem hendel of de knipperlicht aandoet of de toeter dan valt die ook uit wie kan mij uit de brand helpen ik ben radenloos graag hoor ik het van jullie alle hulp is welkom




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl